בתוך שבועיים: נתניהו יכנס דיון חירום על הרכבת הקלה בת"א

בימים האחרונים התרבו הקולות בממשלה הקוראים לשקול מחדש את ההחלטה להלאים את פרויקט הרכבת הקלה ולהטיל על חברת נת"ע את האחריות לביצועו

ראש המדינה בנימין נתניהו יכנס בתוך שבועיים התייעצות בלשכתו על-מנת לדון בעתיד פרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב, כך נודע ל"גלובס". בימים האחרונים התרבו הקולות בממשלה הקוראים לשקול מחדש את ההחלטה להלאים את פרויקט הרכבת הקלה ולהטיל על חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) את האחריות לביצועו. לדיון הוזמנו הדרגים המקצועיים הבכירים במשרדי האוצר, התחבורה וראש הממשלה.

הממשלה הייתה אמורה לאשר שלשום את הלאמת הפרויקט והעברתו לאחריות משרד התחבורה ולביצועו על-ידי נת"ע, אך הישיבה נדחתה ברגע האחרון לבקשת היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין. כמו כן בוטל טקס ההכרזה הרשמית על הפרויקט שהיה אמור להיערך מיד לאחר ישיבת הממשלה בהשתתפות שרי התחבורה והאוצר.

ויינשטיין נימק את בקשתו לדחות את ההחלטה ברצונו לקבל שהות לקרוא את החומר בנושא. התערבותו באה על-רקע דרישה ברוח דומה מצד קבוצת MTS, זכיינית הפרויקט, שהסכם הזיכיון עימה בוטל על-ידי האוצר באוגוסט. MTS הנמצאת בבוררות עם המדינה מבקשת להוציא צו מניעה עד לבירור הסכסוך עימה. פרקליטה, עו"ד דוד תדמור, טען שלא ייתכן שהמדינה תחליט על הלאמת הפרויקט לפני שהבוררים הכריע בבקשה לצו המניעה.

ואולם מעבר לסימני השאלה המשפטיים התרבו באחרונה הקולות המטילים ספק ביכולתה של נת"ע הממשלתית לבצע את הפרויקט המורכב והענקי שהיקפו 11 מיליארד שקל לפחות.

פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן תוכנן כפרויקט BOT בביצוע זכיין פרטי. ב-2 לאוגוסט ביטלה המדינה את הסכם הזיכיון עם MTS. ב-5 לאוקטובר הגישה MTS, תביעה לפיצויים בהיקף יותר מ-2 מיליארד שקל ובקשה לצו מניעה שימנע מהמדינה להתחיל בביצוע הפרויקט במתכונתו התקציבית. הבוררים, השופטים בדימוס יהודית צור ובועז אוקון ועו"ד אלי זוהר טרם נתנו את החלטתם בבקשה לצו המניעה.

קבוצת MTS הכוללת את אפריקה ישראל, סימנס, אגד, חברה סינית ופורטוגלית זכתה ב-31 לדצמבר 2006 במכרז BOT לתכנון הפרויקט, הקמתו והפעלתו לתקופת זיכיון של 32 שנה. ואולם עד כה לא הצליחה MTS להשיג את המימון הבנקאי הדרוש לביצוע הפרויקט. באגף החשב הכללי באוצר טוענים כי הקבוצה זכתה במכרז במחיר הפסד (dumping). בחשב הכללי רואים בפרשה מקרה מבחן ומעוניינים לנצל אותה כדי להעביר מסר מרתיע לזכייני BOT בעתיד. יחד עם זאת עמדת החשב הכללי אינה שוללת עקרונית עריכת מכרז BOT חדש.