שידורי ערוץ 1 יופסקו ב-19:00 על רקע סכסוך שעון הנוכחות

(עדכון) - זאת מ-1 בנובמבר ■ אתמול פורסמו נתוני השכר ברשות השידור, לפיהם תאורן בערוץ 1 מרוויח 32.2 אלף שקל בחודש ■ הרשות: הסכמי השכר הקיימים מאלצים אותנו לקצץ בשעות

מנכ"ל רשות השידור, מוטי שקלאר, הוציא הוראה לפיה החל ב-1 בנובמבר יופסקו שידורי ערוץ 1 החל מהשעה 19:00. זאת על רקע ההחלטה להפסיק את כל השעות הנוספות ברשות השידור.

כעת בוחנים בערוץ 1 האם להעביר את מהדורת "מבט" לשעה 18:00. אחרי השעה 19:00 ישודרו לקטים.

יש לציין כי מדובר בהחלטה של שקלאר ולא של עובדי הרשות, שלא ציינו לפי שעה באילו צעדים ינקטו, אלא רק ביקשו מההנהלה לחזור בה מהבקשה על חתימה על שעון נוכחות.

משמע ההחלטה, אם תצא לפועל, היא שחלק ניכר מהתוכניות של ערוץ 1 - ובכללן משדרי האקטואליה, תוכניות הרכש והמשחק המרכזי של ליגת העל בכדורגל ובכדורסל - לא ישודרו.

מתנגדים לשעון הנוכחות

מוקדם יותר היום קראו ועדי העובדים ברשות השידור במכתב משותף ליו"ר הרשות, אמיר גילת, ולמליאת רשות השידור לא לכבד את הוראת האוצר להחתים החל מראשית נובמבר שעון נוכחות ברשות השידור.

"הוראה זו של סגן הממונה על השכר באוצר היא הוראה שאינה מחייבת את הגופים המוסמכים ברשות ואינה הוראה חוקית, אלא הוראה שנועדה ליצור לחץ לא הוגן ולא חוקי של מי שאינו חייב בדין וחשבון למאזינים ולצופים לשידורי רשות השידור", כתבו הוועדים.

על-פי הוועדים, החלטת ההנהלה לכבד את בקשת האוצר אינה חוקית, כי אינה קיבלה את אישור מוסדות הרשות, לרבות המליאה.

"הלחץ של הנהלת רשות השידור הוא מובן", כתבו הוועדים, "ישנה ביקורת חיצונית העשויה להשפיע על עתידם של חלק ממקבלי ההחלטות, וכל ניסיון להסיח את הדעת דווקא בסמוך לפרסום דו"ח מבקר המדינה הוא ניסיון נפסד וראוי לגינוי ולא לתמיכה. אל תהיו חותמת גומי להחלטות שרירותיות ולא חוקיות".

על-פי המכתב שנשלח היום (ד'), "הוראה של האוצר, המסתכל על רשות השידור כ'מפעל' שתפוקתו נמדדת בחתימה על שעון, היא חריגה. איננו זוכרים שהאוצר חייב את המורים לחתום על שעון נוכחות, וכך גם מגזרים אחרים במשק כתנאי לשכרם.

"זהו מצב חסר תקדים שהנהלה נותנת לפקיד אוצר לנהל את רשות השידור, תוך התעלמות מוחלטת ממוסדותיה הנבחרים וחובותיה על-פי החוק. המשמעות הישירה של הוראת האוצר הינה שיבוש משמעותי, עד כדי הפסקת שידורים, הן ברדיו והן בטלוויזיה, ולא בשל סכסוך העבודה".

נזכיר כי אתמול (ג') פורסמו נתוני השכר ברשות השידור, החושפים בין השאר כי תאורן בערוץ 1 מרוויח 32.2 אלף שקל בחודש.

"שכר מנופח"

מרשות השידור נמסר בתגובה כי "רשות השידור מחויבת לפעול על-פי חוק יסודות התקציב, ובכלל זה היא מחויבת לשמור על תקציב מאוזן.

"הסכמי השכר ברשות יוצרים חריגה ניכרת בהוצאות השכר ברשות עד כדי שיתוקה. הסכמים אלה הם בניגוד למדיניות השכר במשק.

"ב-3 השנים האחרונות נעשה מאמץ אינטנסיבי להגיע להסכמי שכר חדשים עם איגודי העובדים. לצערנו, ועדי העובדים לא הפנימו את גודל המשבר - ואינם מגלים נכונות להגיע להסכמות שיובילו להבראת הרשות.

"הנהלת הרשות החליטה לפעול במשותף עם הממונה על השכר באוצר לביטול חריגות השכר, המאלצות את הרשות לשלם שכר מנופח, בלתי ראוי ובלתי מוצדק לרבים מעובדיה.

"הניסיון הנואל של הוועדים לתקוף אישית את מנהלי הרשות נועד מראש לכישלון. כל פעולות הרשות נבחנו משפטית ומעוגנות בחוק.

"כל ההנחיות שהוציא מנכ"ל הרשות בישיבה היום מסתמכות על הסכמי עבודה קיימים ופסיקות בתי משפט.

"לצערנו, ההסכמים הקיימים מאלצים את הרשות לזמן את העיתונאים לעבודה עד השעה 12:00 בצהריים ולא לאחר מכן. בתרחיש זה נאלץ להפסיק את שידורי ערוץ 1 בשעה 19:00 בערב.

"הנהלת הרשות קוראת לעובדיה להצטייד בכרטיסי נוכחות מגנטיים ולציית להוראות ההנהלה. רק כך ניתן יהיה לשלם לעובדים שכר מלא עבור עבודה שנעשתה בפועל".