למרות הסתייגויות המבקר: חברת החשמל שוכרת יועץ ללא מכרז

במאי מתח לינדנשטראוס ביקורת חריפה על העסקת יובל רכלבסקי בתפקיד ללא מכרז ■ אתמול הודיעה החברה על התקשרות ללא מכרז עם יובל רכלבסקי, שייעץ לה בעבר

חברת החשמל שוכרת מחדש ללא מכרז את שירותיו של יועץ חיצוני לנושא השינוי המבני בחברה. החברה הודיעה אתמול (ד') כי היועץ המשפטי שלה, עו"ד דוד יהב, אישר פטור ממכרז התקשרות עם "יועץ שייעץ בנושא בהתקשרות קודמת".

החלטה החריגה נומקה ב"לוח זמנים קצר", וכן בעובדה שניהול הליך למספר יועצים לא יאפשר בחירת יועץ במסגרת לוח הזמנים הקצר. "יש יתרון מהותי ליועץ המכיר היכרות עמוקה את הנושאים המורכבים: השינוי המבני במשק החשמל, השינוי הארגוני והסכמי העבודה המעודכנים בחברה.

מבקר המדינה מתח השנה ביקורת חריפה על התקשרותה של החברה ללא מכרז עם יובל רכלבסקי, לשעבר הממונה על השכר באוצר, שייעץ לחברה בנושא השינוי המבני תמורת מאות אלפי שקלים.

רכלבסקי נשכר על-ידי החברה ביוני 2008 כיועץ למנכ"ל לצורך ליווי המו"מ עם ועד העובדים וההסתדרות על תכנית השינוי הארגוני בחברה.

תקופת העסקתו של רכלבסקי הוארכה עד דצמבר 2009 והוא קיבל כ-600 אלף שקל עבור תקופה של כ-18 חודשים שבה הועסק. בדו"ח השנתי שפורסם במאי מתח המבקר ביקורת על כך שהעסקתו של רכלבסקי לא אושרה כנדרש על-ידי ועדת המכרזים והוא לא נדרש לדווח על שעות עבודתו ועל תוצרי עבודתו.

המשא ומתן לרפורמה בחברת החשמל אמור להתחדש בקרוב עם החתימה על מסמך הבנות לגבי השינוי המבני. המסמך היה אמור להיחתם היום, אך הפגישה בין נציגי ההסתדרות, ועד העובדים, האוצר ורשות החברות נדחתה במספר ימים, עקב אילוצי לוח זמנים.

לאחר החתימה על מסמך ההבנות בנושא השינוי המבני אמורים הצדדים להתחיל בדיונים אינטנסיביים בנושא השינוי הארגוני, הכולל שלושה תתי-פרקים: הכנסת "גמישות ניהולית" התייעלות ופרישה של כ-1,500 עובדים וההטבות שיקבלו העובדים בתמורה להסכמתם. כל אחד מהפרקים ברפורמה מותנה באישור הרפורמה כולה.

"היכרות עמוקה"

מחברת החשמל נמסר כי דירקטוריון החברה אישר מסגרת התקשרות של כמה מאות שעות, עד סוף שנה זו, עם יועצים, במטרה לתמוך במו"מ בנושא השינוי המבני והארגוני אשר מתקיים כעת. הליך ההתקשרות הנדון מתקיים על-פי נוהל יועצים מעודכן בחברה, לאחר הפקת הלקחים שבוצעה מן ההתקשרויות הקודמות.

בחברת החשמל אומרים כי "עקב הלו"ז הקצר והעובדה כי המו"מ בעניין תוכנית השינוי המבני-הארגוני מתנהל בימים אלה, הרי שניהול הליך למספר יועצים לא יאפשר בחירת יועץ במסגרת הלו"ז הנדרש. יתרה מכך, קיים יתרון מהותי ליועץ המכיר את הנושאים המורכבים הנדונים. לפיכך הוחלט להמשיך ההתקשרות עם יובל רכלבסקי, אשר לו הכרות עמוקה בנושא השינוי המבני במשק החשמל, בנושא השינוי הארגוני ובהסכמי העבודה המעודכנים בחברה".