תוכנית חדשה באירופה: מנגנון ייצוב מכאני למניעת משברים

מנהיגי האיחוד האירופי הסכימו על רשת ביטחון, שתחליף את קרן הייצוב שהוקמה באירופה בהיקף 611 מיליארד דולר ושתפוג באמצע 2013

מנהיגי האיחוד האירופי הסכימו היום (ו') להקמת מנגנון ייצוב חדש שיהווה מעין רשת ביטחון למניעת משברי חוב עתידיים באירופה ויחזיר את אמון המשקיעים באירו ובגוש האירו. לפי הודעת האיחוד האירופי, התוכנית הפיסקלית החדשה צפויה לקבל אישור במסגרת התכנסות המנהיגים בדצמבר השנה, ועד אז ככל הנראה היא צפויה להשתנות עד לאישור הסופי.

לפי התוכנית, מנגנון מכני ואוטומטי יחליף את קרן הייצוב שהוקמה באירופה בהיקף 611 מיליארד דולר שתפוג באמצע 2013, ובמסגרתו יוטלו סנקציות קשות על מדינות שלא ישלטו בגירעונות שלהן ויאפשרו להם להתנפח למימדי ענק ולאיים את היציבות של גוש האירו.

ההסכמה מהווה ניצחון לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שדחפה לפיקוח הדוק יותר על המערכת הפיננסית האירופית. "אנחנו עושים את כל שביכולתנו על מנת להבטיח שמשברים כפי שראינו בשנה האחרונה לא יחזרו באירופה. אני חושבת שצריך ליצור 'תרבות של יציבות' בגוש, שתתרום גם ללכידות המדינות האירופאיות - ולשם כך צריך חוקים קשים", אמרה מרקל.

גורמים באיחוד האירופי אמרו כי נגיד הבנק המרכזי באירופה, ז'אן-קלוד טרישה, חזר והביע את חששותיו לגבי משברי החוב האירופים וטען כי גם ההסכמה החדשה לא תקיפה מספיק כדי לטפל בגירעונות הגבוהים של מדינות הגוש, וכי דיונים חוזרים ונשנים עד להסכמה סופית עלולים להשפיע לרעה על השווקים ועל הגוש, שממילא פגיע בימים אלה.