"המעבר מהמסגרת הצבאית לאזרחית מחייב שינוי תפיסה"

יעקב אבידר, מנכ"ל SIMERAX: "מדובר בקצינים ובנגדים בכירים, הם חסרים ידע עסקי ופיננסי, וקשה להם להתרגל להיררכיה במקומות העבודה"

אנשי קבע שמשתחררים משירותם הצבאי לאחר עשרות שנים, נאלצים להתחיל (כמעט) הכול מההתחלה, הפעם בשוק האזרחי. באופן טבעי, לא מדובר בתהליך פשוט. ישנם לא מעט פורשי צה"ל בשנות הארבעים והחמישים לחייהם, שמסתובבים עם מבט מדוכדך על פניהם ומתוסכלים מכך שאינם מצליחים למצוא עבודה קבועה לאחר שפשטו את המדים.

מדובר בקצינים בכירים או בנגדים ותיקים, שאמורים להתחיל את הקריירה השנייה בחייהם לאחר 30 שנה במסגרת הצבאית, אך הם חסרים ידע עסקי ופיננסי, קשה להם להתרגל להיררכיה במקומות העבודה והם אינם מצליחים להשתלב במסגרת האזרחית.

באחרונה, לאחר מאבק ממושך בין משרדי האוצר לביטחון, הוחלט להעלות את גיל הפרישה של אלה שאינם לוחמים ל-48 החל משנת 2020. עוד נקבע כי ב-2030 יעלה גיל הפרישה של כל אנשי הקבע ל-50. אבל בינתיים מתברר שאנשי קבע רבים המנסים לחפש לעצמם אפיקי תעסוקה חדשים לאחר פרישתם - נתקלים במבוי סתום.

מנהלים רבים בשוק האזרחי, אינם ששים לקבל קצינים בכירים, מחשש שהם עלולים לחשוב שאם הם פיקדו על אוגדה בצבא, הם יכולים לנהל את החברה שאליה הצטרפו אתמול.

המעבר מהתחום הצבאי לאזרחי, כרוך בשינוי תפישתי עמוק. בהיררכיה הצבאית הדרגות מדברות ויש סדר מוגדר בקבלת החלטות. אולם, בעולם העסקי הכל נמדד במונחים כספיים. אולם, לא רק סירוב המעסיקים גורם לכך שאנשי קבע רבים אינם משתלבים בשוק העבודה לאחר פרישתם. גם לאנשי הקבע אין תמיד מוטיבציה רבה לעשות זאת.

הפנסיות עושות לעתים את העבודה ללא כדאית עבור פורשי צה"ל. אם איש הקבע לשעבר אכן משתלב בשוק העבודה, מס הכנסה מצרף את ההכנסה שלו להכנסה מהפנסיה, וגובה מהסכום המצרפי את שיעור המס המרבי. כתוצאה מכך, העבודה לעתים אינה מוסיפה להכנסה נטו סכום משמעותי, והופכת את המאמץ למיותר.

יעקב אבידר, מנכ"ל SIMERAX ניהול והשמת בכירים ולשעבר בכיר באגף משאבי אנוש בצה"ל: "המלצתי לפורשים החדשים ולאלה שעתידים לפרוש בקרוב, "החליפו דיסק". המעבר מהמסגרת הצבאית לאזרחית, מחייבת שינוי תפישה והבנה שזהו עולם אחר לגמרי, שלא עוד יצדיע לכם ויעמוד דום לרגלכם. מדובר בעולם תחרותי וחופשי. המעבר בין העולמות דורש תהליך של הבשלה עצמית. הטעות הנפוצה של הפורשים היא היהירות, התחושה ש'אני יודע הכל ואין לי מה ללמוד יותר כי ניהלתי חטיבה, בסיס או גדוד'" וזה לא נכון".

"מדובר בקצינים ובנגדים בכירים, שאמורים להתחיל את הקריירה השנייה בחייהם לאחר 30 שנה במסגרת הצבאית, הם חסרים ידע עסקי ופיננסי, קשה להם להתרגל להיררכיה במקומות העבודה והם אינם מצליחים להשתלב במסגרת האזרחית".