ארגון נשים: אפריקה ישראל התחייבה לא לבנות בשטחים

"קואליציית נשים לשלום": "על אפריקה ישראל להכיר שלפעילותה הבלתי חוקית בשטחים יש מחיר" ■ אפריקה בתגובה: "לא מדובר בהודעה שלנו - מדובר במסקנה פרטית של 'קואליציית נשים לשלום'"

האם אפריקה ישראל התחייבה להפסיק לבנות בהתנחלויות? כך לפחות טוען ארגון "קואליציית נשים לשלום". לדברי הארגון, אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב מסרה ל"קואליציה" הודעה על הפסקת בנייה מעבר לקו הירוק.

ה"קואליציה" מוסרת, כי בהודעה שנשלחה מטעם הנהלת אפריקה ישראל נכתב: "החברה, החברות הבנות שלה ו/או חברות אחרות הנתונות לשליטתה אינן מעורבות כרגע ואין להן תוכניות להיות מעורבות בעתיד בשום פיתוח או בנייה של נכסי נדל"ן בהתנחלויות בגדה המערבית".

דוברת אפריקה ישראל מסרה בתגובה, כי "בניגוד לרושם העלול להיווצר כאילו מדובר בהודעה מטעמה של חברת אפריקה ישראל, הננו להבהיר כי לא מדובר בהודעה שלנו או של החברות הבנות, או מטעמו של מי שפועל בשמה ומטעמה. מדובר במסקנה פרטית של 'קואליציית נשים לשלום' אשר פנתה אל אפריקה בקשר לבנייה בשטחי יהודה ושומרון ונענתה בנוגע למצב עסקיה כיום, תוך מתן סקירה עניינית של המצב נכון לשעה זו.

"אין בתשובתה של אפריקה ישראל כל אמירה בעלת משמעות ערכית, או התחייבות לעתיד או הבעת דעה כלשהי, או תיאור מדיניות - אלא תיאור ענייני ומדויק של המצב נכון לנקודת הזמן בה נעשתה הפנייה. כל פרשנות אחרת, המתיימרת לצקת תוכן ערכי לתגובת אפריקה, חוטאת לכוונת הדברים. שהרי אין מדובר במדיניות החברה אלא בתיאור עסקים כיום. החברה בונה לכלל הציבור בישראל ואינה עוסקת בפוליטיקה או מדיניות אחרת המרומזת על ידי הארגון".

נזכיר, כי אפריקה ישראל היתה נתונה ללחצים של פעילים בעולם בשל "מעורבותה בכיבוש", לטענת הפעילים ביניהם של ארגון עדאלה-ניו-יורק, שקראו לה להפסיק את מעורבותה המסחרית בשטחים הכבושים. הלחץ על החברה גבר אף יותר בעקבות החלטות שונות של קרנות פנסיה וחברות פיננסיות באירופה לחסל את השקעותיהן בחברה (כך לפחות על פי דיווחים בתקשורת הזרה).

הארגון ביצע פרויקט שזכה לשם "מי מרוויח מהכיבוש", שחקר את מעורבותן של חברות עסקיות ישראליות ובינלאומיות בכיבוש. המחקר העלה כי דניה סיבוס, החברה הבת של אפריקה ישראל והזרוע הקבלנית שלה, הייתה מעורבת בבניית מאות יחידות דיור ברחבי הגדה המערבית.

דלית באום, רכזת הפרויקט בקואליציית הנשים לשלום, אמרה בתגובה, כי "על אפריקה ישראל וחברות אחרות המרוויחות מהכיבוש להכיר בכך שלפעילותן הבלתי חוקית בשטחים יש מחיר".