צוות בראשות מנכ"ל רשות החברות יפקח על חברת החשמל

הקבינט החברתי כלכלי החליט למנות צוות-על בהשתתפות כל הרגולטורים המטפלים בחברה ■ בין היתר על הכוונת: הפרשות החברה עבור חשמל חינם בפנסיה

מנהל רשות החברות הממשלתיות רו"ח דורון כהןיעמוד בראש צוות רגולטורים להגברת התיאום וייעול הפיקוח על חברת החשמל, כך החליט היום הקבינט החברתי כלכלי בראשות שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ. בצוות ישתתפו, בין היתר, נציג הממונה על שוק ההון ונציג המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. הצוות יבדוק בין היתר את ההפרשות של חברת החשמל עבור הטבות שונות לעובדים ובהם הטבת החשמל חינם שעבורה מופרשים כבר לטובת העובדים כמיליארד וחצי שקלים.

היוזמה להקמת הצוות באה על-רקע דו"ח מבקר המדינה בעניין הסדרי הפנסיה של עובדי חברת החשמל לישראל. בדו"ח שפורסם במרץ 2010 ציין המבקר כי לחברה יש ממשק עם שבעה גופי פיקוח שונים אך לאף אחד מהגופים אין חובה ליידע את גופי הפיקוח האחרים על החלטות מתוכננות שעשויות להשפיע גם על תחומי פיקוח אחרים. התוצאה היא חוסר תיאום וחוסר שיתוף פעולה בין גופי הפיקוח בנשואים חשובים ומשמעותיים. הקמת הצוות החדש אינה אמורה לגרוע מסמכויותיהם של הגופים הקיימים.

היו"ר החדש של חברת החשמל האלוף במיל' יפתח רון-טל הודיע הערב בתגובה להחלטה כי "דירקטוריון החברה והנהלתה יעמידו לרשות הצוות את כל המידע הנדרש על מנת שזה יוכל לעשות עבודתו באופן יעיל". במכתב לשר האוצר ולשר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו הדגיש רון-טל את הצורך לחזק את איתנותה הפיננסית של חברת החשמל ואמר כי חשוב להבטיח שעבודת הצוות תקבל את הגיבוי הדרוש ממשרדי האוצר והתשתיות ומהממשלה כולה.

צוות הרגולטורים יגיש דו"ח ביניים לשר האוצר ולשר התשתיות הלאומיות תוך 90 יום. בדו"ח הביניים ייקבע תאריך להגשת הדו"ח הסופי.

שטייניץ אמר כי "לפני שנה בדיוק עמדה חברת חשמל על סף משבר פיננסי חמור, בין היתר, בשל העיכוב בהגשת דו"חותיה הכספיים של החברה. כחלק מהפקת הלקחים מהמשבר נדרש להגביר את התיאום בין גורמי הממשלה ולהסיר את החסמים בין הרגולטורים השונים".

הצוות החדש אמור לבדוק בין היתר מה היו הגורמים שהובילו לטעויות בסעיפי הפנסיה, בדוחות הכספיים של החברה לתקופות קודמות שתוקנו בדוחות הכספיים ליום 30.6, מה היו הגורמים לאיחורים בפרסום הדוחות הכספיים הרבעוניים והשנתיים בחברת החשמל. כמו כן יבחן הצוות את נושא הפרשות חברת החשמל עבור הטבת החשמל חינם לעובדים בגובה של כמיליארד וחצי שקל והיבטים אחרים הקשורים עם כספי היעודה של חברת החשמל המופקדות בחשבון נאמנות לצורך תשלום התחייבויות שונות של החברה בגין רכבי שכר שאינם נכללים בקופת הגמל המרכזית לקצבה.

נושאים נוספים שיבדוק הצוות הם השבת כספים שגבתה חברת החשמל שלא כדין. הכוונה בין היתר לסכום של כמיליארד וחצי שקל שלפי הדוחות הכספיים עשוי להיות מוחזר לצרכנים; אופן הטיפול בהפרשים בין הערכת החבות של החברה כלפי המבוטחים בדוחות החברה לבין הערכת החבות בקופה המרכזית לקצבה ; ניהול הסיכונים וחלוקת האחריות בין החברה ובין הקופה המרכזית לקצבה בכל הקשור לאופן ניהול השקעות כספי הקופה.