ג'נרל מוטורס בהנפקת ענק: תמכור מניות ביותר מ-13 מיליארד דולר

ההנפקה, שצפויה לגייס בין 10 ל-20 מיליארד דולר, תוביל לדילול האחזקות של ממשלת ארה"ב ותפתח את הדלת להשקעה מצד קרנות הון לאומיות

ג'נרל מוטורס (GM) מתכננת למכור מניות בשווי של יותר מ-13 מיליארד דולר בהנפקה הקרובה. ההנפקה צפויה להוביל לדילול האחזקות של ממשלת ארה"ב ולפתוח את הדלת להשקעה מצד קרנות הון לאומיות. זאת, לדברי מקורות הקרובים לעניין.

ההנפקה של ג'נרל מוטורס צפויה לגייס בין 10 ל-20 מיליארד דולר, והדבר הופך אותה לאחת ההנפקות הגדולות בתולדות ארה"ב. ויזה גייסה 19.7 מיליארד דולר בשנת 2008 במסגרת ההנפקה שהיתה הגדולה ביותר עד אז.

365 מיליון מניות

לדברי המקורות, ג'נרל מוטורס תגיש את תנאי התשקיף החדש לידי רשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) ביום ג'. עוד נודע כי החברה מתכוונת למכור 365 מיליון מניות במחיר של בין 26 ל-29 דולר למניה, ולגייס בין 9.5 מיליארד ל-10.6 מיליארד דולר.

בנוסף, מתכננת החברה למכור מניות מועדפות בשווי שלושה מיליארד דולר, שיהפכו תחת הגבלות למניות ציבוריות רגילות. לא ידוע מראש איזה נתח מהמניות של ג'נרל מוטורס יפוצל לצורך ההנפקה.

לדברי שניים מהמקורות, צפוי שג'נרל מוטורס, שהגיחה מפשיטת הרגל ביולי 2009 כשמשרד האוצר האמריקני הפך לבעל רוב המניות בה, תמכור אחזקה משולבת בת 1.5 מיליארד עד שני מיליארד דולר לארבע או חמש קרנות הון לאומיות. החברה ומשרד האוצר סירבו להגיב על תנאי ההנפקה, וטענו שהדבר נובע מחוקי ה-SEC.

האוצר מקווה להחזיר ההשקעה

מקור אחר טען ששווי החברה עשוי להיקבע על-ידי ההנפקה בקרוב ל-60 מיליארד דולר, כלומר מתחת ל-67 מיליארד הדולר הנדרשים לשם החזרת הכספים לציבור דרך המניות שבבעלות משרד האוצר. פורד, לשם ההשוואה, נהנית משווי שוק של 48 מיליארד דולר וטויוטה מוערכת בכ-120 מיליארד דולר.

מקורות אחרים הקרובים לעניין אמרו בעבר שמשרד האוצר האמריקני, המחזיק ב-60.8% מחברת ג'נרל מוטורס בעקבות כספי ההצלה בסך 50 מיליארד הדולר שהעניק לחברה, מוכן לקבל מחיר הפסד על מכירת המניות הראשונית, אבל מקווה בכל זאת להחזיר את ההשקעה ככל שמחיר המניות יעלה בערכו.

שניים מהמקורות הוסיפו שההנפקה תאפשר למשרד האוצר להקטין את אחזקותיו לרמה של 43.3%, והדבר מקטין את הסיכוי לאפשרות הקצאת יתר. לדברי אחד מהם, במקרה שכן תחול הקצאת יתר, תוכל ההנפקה לגייס 1.5 מיליארד דולר נוספים.

11
 11