נמשכת הירידה ביצוא: "הבעיות באירופה מתחילות להשפיע"

משרד התמ"ת: ירידה של 15% ביצוא ביחס לרמת השיא ברבעון השני של 2008 ■ עלייה של יותר מ-33% ביצוא לסין ■ שר התמ"ת: "אנחנו לפני תקופה לא פשוטה"

מדד 100 היצואניות הישראליות המובילות במשק, חושף את הנתונים שמהם חששו בחודשים האחרונים התעשיינים והיצואנים על רקע שחיקת הרווחיות ביצוא: ברבעון השלישי של השנה חלה ירידה של 5.1% ברווחיות היצוא ביחס לרבעון השני. נתונים שמסר היום (ד') מינהל המחקר והכלכלה של משרד התמ"ת מלמדים כי ברבעון הנוכחי, עמד היקף יצוא הסחורות מישראל על 6.45 מיליארד דולר, ביחס ל-6.8 מיליארד ברבעון השני של השנה.

מניתוח הנתונים עולה כי מדובר בירידה של 15% מרמת השיא שאליה הגיעו היצואנים המובילים במשק ברבעון השני של 2008. במשרד התמ"ת אמרו היום כי יצוא בענפי הטכנולוגיה, שרשם עלייה של 3.7%, הוא שבלם במידה ניכרת את הירידה הכוללת בהיקף היצוא.

נתוני מינהל המחקר והכלכלה בתמ"ת מצביעים כי ברבעון השלישי גדל היקף היצוא הישראלי לסין בכמעט 34%, ובכך עקף את היצוא להודו. עוד מעלים הנתונים כי היקף היצוא לצפון אמריקה רשם ירידה של 6.4%. גידול ביצוא חל במדינות כמו דרום קוריאה; וויטנאם; ברזיל ומקסיקו: "כלכלת ישראל מוטת ייצוא ואני מעריך שהתקופה הקרובה לא תהיה פשוטה. אנו פועלים בשלל כלים לסייע ליצואנים בקידום פעילותם בשווקים קיימים ובפתיחת שווקים חדשים. פעלתי ואני עוד פועל - למקד מאמצים בקידום הייצוא למזרח ולסין וכעת אנו רואים שהמאמץ הזה נושא פירות", אמר היום בהתייחס לנתונים הקודרים שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר.

לדברי מנהל מינהל המחקר במשרד התמ"ת, בני פפרמן: "מתחילה להסתמן השפעתן השלילית של הבעיות הקשות שפוקדות את הכלכלות באירופה ובעיקר בגוש האירו. זה רבעון שני ברציפות שבו ניכרת ירידה ביצוא הכולל לגוש הסחר של אירופה", אמר.

על רקע השחיקה ברווחיות הייצוא, קראו בשבועות האחרונים תעשיינים רבים ובהם גם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש לשר האוצר לפעול למען נקיטה בצעדים פיסקליים שלדעתם - יש בכוחם להבטיח את כדאיות היצוא על רקע התחזקות השקל לעומת המט"ח, בעיקר הדולר בשוקי העולם.

בתוך כך, היום הודיע איגוד התעשייה הקיבוצית על תחזית לשיפור ניכר במכירות: שם העריכו כי בסוף השנה יעמוד היקף המכירות הכולל של התעשייה הקיבוצית בכ-38 מיליארד שקל, עלייה של 12% לעומת הרבעון השלישי אשתקד. מנתונים שגיבשה מנהלת המחלקה הכלכלית של האיגוד, שלומית ארבל עולה כי ברבעון השלישי של השנה ניכרת עלייה במכירות של התעשייה הקיבוצית בארץ (13%) ועלייה של 10% ביצוא הישיר לחו"ל:

"העליה במכירות נובעת מהגידול בביקושים ברחבי העולם אך עליית מחירי חומרי הגלם והשינויים בשערי החליפין גרמו לשחיקה ברווחיות. אנו מעריכים שהרווח התפעולי יעמוד בסוף השנה על 2.8 מיליארד שקל, ירידה של 7% לעומת 2009 שהיתה שנת שיא עם רווח תפעולי של 3 מיליארד שקל", אמר היום מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, עמוס רבין.