3 שנים אחרי "אופק חדש": רפורמה גם למורי תיכון

בשבוע הבא צפוי להיחתם הסכם בין ארגון המורים לאוצר במסגרת רפורמה משמעותית

3 שנים אחרי שנחתמה רפורמת "אופק חדש" עבור חברי הסתדרות המורים בבתי-הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, בשבוע הבא צפוי להיחתם הסכם לרפורמה משמעותית לא פחות גם עבור המורים בבתי-הספר העל-יסודיים.

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, שנתפס עד היום כ"סרבן רפורמות", אמר אתמול (ד') בדיון בוועדת החינוך של הכנסת כי המו"מ שמתנהל מול משרד החינוך הוא רציני מאוד. "כבר גיבשנו הסכמות על המסגרות, וכעת אנו מדברים על התכנים", הוא ציין. המשמעות היא שמשרדי החינוך והאוצר סיכמו עם ארגון המורים את הקווים הכלכליים של ההסכם, כלומר גובה תוספות השכר שיקבלו המורים.

ארז ביקר בעבר בחריפות את רפורמת אופק חדש, שהעלתה את שכר המורים החדשים בבתי הספר היסודיים בשיעור של עד 43%, ואת שכר המורים הוותיקים ב-26%. לדבריו, תוספות השכר במסגרת הרפורמה לא הצדיקו את מספר השעות הנוספות שהמורים התבקשו לעבוד בהן. מהתנגדותו אז, לפחות על פניו, ניתן להסיק כי הרפורמה בבתי הספר העל-יסודיים תכלול תוספות שכר גבוהות יותר.

כדי להמחיש עד כמה ארז סולד מהרפורמה שנחתמה עם הסתדרות המורים, הארגון המתחרה, הוא ציין היום בדיון בכנסת כי "גם אם הייתי שיכור לא הייתי חותם על אופק חדש... אני מעדיף לקרוא לה 'אופל חדש'".

"רפורמה מותאמת למורים"

ארז היה נתון בשנים האחרונות תחת לחץ ציבורי, ולפחות בשלב מסוים נדמה היה כי הוא צפוי לאבד את כיסאו לטובת מורה צעיר שהתמודד על תפקיד יו"ר הארגון אך נכשל בסופו של דבר.

רפורמה שתעלה את שכר המורים משמעותית מזו שנקבעה במסגרת רפורמת אופק חדש, תייצב את מעמדו של ארז ותבלום את הביקורת שהופנתה כלפיו. מקורב למו"מ ציין היום כי "'אופק חדש' היתה מותאמת לצרכים של משרד האוצר. הרפורמה של ארגון המורים תהיה מותאמת למורים".

במשרד האוצר מודים כבר שנים בצורך לתגמל באופן משמעותי יותר את ציבור המורים, בעיקר לאור נתוני ה-OECD, המראים כי שכר המורים בישראל הוא מהנמוכים ביותר. עם זאת, במשרד דורשים שתוספות השכר יינתנו רק בגין רפורמה משמעותית.

בעקבות דבריו של ארז היום, אמר יו"ר ועדת החינוך, ח"כ זבולון אורלב, כי מדובר בבשורה לחינוך העל-יסודי. "אני מתפלל ומקווה ששרי החינוך בעתיד לא יחזרו על השגיאה של יולי תמיר, כשחתמה על הסכם קיבוצי רק עם ארגון אחד".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "מתקיים מו"מ רציני בין הצדדים על מנת להגיע להסכמות בהקדם האפשרי. המו"מ מתקדם, אך טרם הושגה הסכמה על המסגרות התקציביות ופרטי ההסכם". ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המשרד מנהל מו"מ עם ארגון המורים במטרה לשפר את שכרם ומעמדם של המורים וכלל מערכת החינוך בישראל".

מארגון המורים לא התקבלה תגובה.