הפסגה נעשתה גבוהה יותר: פסגות מעלה את דמי הניהול

בית ההשקעות מעלה דמי ניהול בקופות הגמל, ובעיקר לחוסכים עם צבירה נמוכה ■ פסגות: "לכל אורך השנה מתקיימת בחינה של דמי הניהול ומתבצעות התאמות"

בית ההשקעות פסגות מייקר את דמי הניהול בקופות הגמל שלו, בעיקר לחוסכים קטנים עם צבירה נמוכה. כך נודע ל"גלובס". ההעלאה, שמוגדרת "סלקטיבית" נעשית בצורה רוחבית בכל הקופות והקרנות של פסגות, כולל בגדיש - קופת הגמל הגדולה בישראל המנהלת נכסים בהיקף של כ-20 מיליארד שקל.

חלק מעמיתי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של פסגות קיבלו בימים האחרונים הודעה לביתם, כי דמי הניהול שהם משלמים יעלו החל מתחילת ינואר בעשרות אחוזים, מממוצע של 1.2% ל-1.4%-1.8%. ההתייקרות תהיה דיפרנציאלית, כאשר לקוחות שלהם צבירה מתחת לכ-100 אלף שקל ישלמו דמי ניהול של 1.8% (בתמר של כלל ביטוח למשל, הנתון המקביל הוא 1.5%).

בפסגות מדגישים כי ההעלאה נעשית בצורה סלקטיבית, רק לעשרות אלפי לקוחות מתוך כ-1.3 מיליון עמיתים שכספם מנוהל בבית ההשקעות. מדובר באוכלוסיות ספציפיות העונות על קריטריונים שנקבעו: עמיתים שבקופתם פחות מ-100 אלף שקל, וכן כאלה שנהנו עד כה מהנחות ומבצעים שהסתיימו. גם דמי ניהול של עמיתים שעזבו מקום עבודה והפסיקו להפקיד בקופה כלולים במהלך, ובסך הכול מדובר בכ-40 אלף לקוחות.

מפסגות נמסר כי "במסגרת הניהול השוטף, לכל אורך השנה מתקיימת בחינה של דמי הניהול בפסגות ומתבצעות התאמות בהתאם (העלאות או הורדות). במקרה של סיום תוקף הטבות שניתנו לתקופה קצובה, ייתכן שינוי בדמי הניהול. יודגש, כי ממוצע דמי הניהול בפסגות נמוך מהקיים בתעשייה. כמו כן, המדרגה המקסימלית נמוכה משמעותית מהנהוג בענף". יצוין, כי דמי הניהול הממוצעים בשוק הגמל הם 1.1%. מנכ"ל פסגות הוא רועי ורמוס ואת הגמל שלה מנהל חגי בדש.

פסגות הוא בית ההשקעות הגדול בישראל ומנהל כ-140 מיליארד שקל, מתוכם 50 מיליארד שקל בקופות גמל. 60 קופות גמל וקרנות השתלמות מנוהלות בחברה, בדמי ניהול הנעים בין 0.8% ל-1.8%. פסגות הפך לגוף הגמל הגדול ביותר בעקבות שתי רכישות מהותיות שביצע: באפריל 2009 את נכסי הגמל של בית ההשקעות פריזמה (קופות בנק הפועלים ובנק לאומי) שהתפרק, ובמארס 2008 רכש את קופת הגמל גדיש מבנק הפועלים.

ביום ראשון עבר פסגות משליטת קרן יורק לבעלות קרן אייפקס, שבניהול זהבית כהן. שווי בית ההשקעות בעסקה עמד על 2.7 מיליארד שקל, לאחר הנחה שניתנה בעקבות חקירת רשות ניירות ערך בחשד לתרמית בני"ע. חתימת העסקה התאפשרה בעקבות הסדר אליו הגיעה אייפקס עם הפרקליטות, אליה הועבר התיק החקירה מהרשות. במסגרת ההסדר תשלם פסגות קנס של 150 מיליון שקל בתמורה לביטול ההאשמות נגד בית ההשקעות כגוף. האישומים נגד המעורבים האחרים בפרשה - ורמוס ושי ירון, מנכ"ל חבר הבורסה, ומנהלי הנוסטרו לשעבר דוד אדרי ושי בן דוד - לא יבוטלו.

החוסכים הקטנים ישלמו יותר

דמי הניהול בקופות נקבעים על ידי כל יצרן, בהתאם לגודל וזהות הלקוחות. התקרה העליונה עומדת על 2%, ומרבית קופות הגמל וקרנות ההשתלמות גובות דמי ניהול דיפרנציאליים, היורדים ככל שהיקף הנכסים גדול יותר.

מחוסכים קטנים המחזיקים עד 50 אלף שקל נגבים דמי ניהול בשיעור של 2%, שהם דמי הניהול המרביים המותרים על פי התקנות. חוסכים המחזיקים בקופה מעל סכום זה משלמים דמי ניהול בשיעור נמוך מכך. קולקטיבים עם הסכמים מיוחדים משלמים דמי ניהול נמוכים הדומים לאלו ששולמו כאשר הקופות היו בבעלות הבנקים, וארגונים גדולים משלמים דמי ניהול נמוכים בשיעור של 0.4%-0.7%.

בתי השקעות מרבים להשתמש בטכניקות שונות לייקור דמי ניהול: העלאה הדרגתית של הרף מתחתיו ייגבו דמי ניהול מרביים, כך שיותר חוסכים ישלמו סכום מרבי; גביית דמי ניהול מרביים לעמיתים רדומים, כלומר כאלה שאינם מפקידים סכומים שוטפים ולא נרשמה תנועה בחשבונם.