שוק הדיור בארה"ב שוב נסוג: נפילה במספר החוזים שנחתמו

הנתון בספטמבר ירד לאחר חודשיים של עלייה ■ הירידה ככל הנראה נגרמה בשל הקפאת העיקולים בבנקים על רקע פרשת החתימות האוטומטיות אשר שיבשה את הפעילות בשוק הדיור

מספר האנשים אשר חתמו על חוזים לרכישת בתים בארה"ב נפל בספטמבר, לאחר חודשיים של עלייה, ככל הנראה בשל הקפאת העיקולים בבנקים על רקע פרשת החתימות האוטומטיות אשר שיבשה את הפעילות בשוק הדיור האמריקני.

איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי דיווח היום כי המדד המודד את מספר החוזים שנחתמו למכירת בתים מיד שניה נפל ב-1.8% בספטמבר ל-80.9 נקודות, כאשר הירידה במספר החוזים שנחתמו היתה בכל האיזורים בארה"ב, פרט לאיזור המערבי.

הנסיגה במדד מבליטה שוב את הבעיות המתמשכות מולן ניצב שוק הדיור האמריקני, אשר נאבק להתאושש באופן עקבי מהמיתון הארוך אליו שקעה המדינה.

נציין כי הבנקים הגדולים בארה"ב וחברות פיננסים אחרות הפעילות בתחום המשכנתאות עצרו עשרות אלפי הליכי עיקול בעקבות החשש לטיפול בלתי ראוי במסמכים. עצירת העיקולים מנעה את מכירתם של אותם בתים, לאחר שבחודשים הקודמים, בעת שאושרו עיקולים בהיקפי שיא נרשמה עלייה במספר החתימות על חוזי מכירת הבתים.

לדברי חלק מהאנליסטים "נראה כי ישנה עלייה בביקושים אשר תבוא לידי ביטוי ברגע בו יפתרו הבנקים את עינייניהם עם מסמכי העיקולים וברגע בו יחול שיפור בשוק העבודה", כפי שבא לידי ביטוי היום בנתוני חודש אוקטובר. לעומתם, טענו אנליסטים אחרים כי שוק הדיור עדיין נחבט בתחתית על רקע ההאטה הכלכלית החמורה. נציין כי תוכנית ה'פד' להאצת הצמיחה באמצעות הרחבה כמותית ורכישת אג"ח ממשלתיות צפויה להוריד עוד את הריבית על המשכנתאות הנמוכה ממילא.

נציין כי נתון ה-PENDING HOME SALES, מכירות הבתים התלויות, או במילים אחרות החוזים שנחתמו למכירת בתים, מהווה נתון מקדים לנתוני מכירות הבתים הקיימים, כאשר בד"כ ישנו פער של חודש-חודשיים בין החתימה על חוזה הרכישה לבין השלמת העסקה. מדד ברמה של 100 נרשם בשנת 2001, עת החלו למדוד נתון זה. המדד היה גבוה מ-100 נקודות בין השנים 2003 ל-2007 וצנח כאשר ארה"ב שקעה במיתון עמוק בעקבות המשבר הפיננסי שהחל במשכנתאות הסאב פריים.

בספטמבר האחרון עמד המדד כ-25% מתחת לרמתו בתקופה המקבילה אשתקד, אז זינק המדד על רקע הטבות המס שניתנו למי שרכש בית לראשונה בחייו, הטבה שהסתיימה בסוף אפריל השנה.