העצים של שטייניץ ופישר

מעשה בנהג שבלמיו נשרפו בנהיגה מסוכנת במורד וטוען שזה טוב כי כך ייסע מהר יותר

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, מבתי ההשקעות הגדולים בעולם בתחום המט"ח

בשבוע שעבר התבשרנו על סיבה חדשה לקניית דולרים מפי הנגיד סטנלי פישר ומפיו של מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, בארי טף שהודיע לכנסת ישראל שלבנק ישראל אין תקרת רכישות ושיתרות המט"ח של ישראל כבר חצו את רף ה 70 מיליארד דולר.

הסיבה להתבטאות הזו היא ישיבה בוועדת הכספים בנושא הגידול ביתרות המט"ח שנערכה על רקע הזהרות חוזרות מצד משרד האוצר מפני המשך המדיניות הזו בחודשים האחרונים.

כשנשאל טאף מדוע יתרות מט"ח גבוהות טובות לישראל, ענה שהדבר מביא תועלת לחוסנה של המדינה באת משבר ביטחוני.

הטיעון הזה מזכיר לי סיפור קצר, על נהג שמכוניתו איבדה את הבלמים כשנסע מהר מידי בירידה ועכשיו הוא טוען כי זה מצויין כי כך הוא יכול לנהוג מהר יותר. הסוף ברור.

נזכיר שלפני שנתיים כשעמדו יתרות המט"ח סביב 30 מיליארד, קבע הבנק יעד בגובה 50 מיליארד במטרה לחזק את הדולר שחצה אז את רף ה 3.50 כלפי מטה. כשהבנק חצה את רף ה 50 מיליארד נאמר לנו שתנאי השוק מחייבים חיזוק הדולר, גם במחיר הגדלת היתרות על מעבר ל 50 המיליארד, למרות שלא לכך התכוונן הבנק.

בחודשים האחרונים, כשהיתרות סבבו תקופה סביב 64-66 מיליארד בנק ישראל והעומד בראשו חזרו ואמרו שהבנק לא יוכל להמשיך לרכוש דולרים בהיקף כזה ללא הגבלה.

והנה פתאום, כשהאוצר התחיל לערער על שיקול דעתו של הבנק, (איזונים ובלמים -בדמוקרטיה, זוכרים?) והתקשורת מטלטלת מעט את כיסא המלכות של הנגיד, מרגישים כנראה בדוברות הבנק כי הם חייבים "להגן את המדיניות" שרק אתמול אמרו שהיא לקראת סיום.

האוצר והבנק טיפסו על עצים גבוהים של האשמות הדדיות ואז עשו בדוברות הבנק משהו שבמבט ראשון נראה מחוכם. "אם איזה טיעון יהיה לאוצר קשה להתמודד" חשב לעצמו הדובר, ה"טיעון הבטחוני כמובן", הפחדה עובדת. בנק ישראל לא המציא אותו, משרד הבטחון עושה את זה כבר שנים, וכל ראש ממשלה נבחר שולט ב"טיעון הבטחוני" כדאי להצדיק את מעשיו או מחדליו.

כמובן שזה תירוץ שהומצא כדי להאבק באוצר. בשום שלב במדיניות הגדלת יתרות המט"ח, לא בתכנון, אי שם לפני שנתיים ולא בביצוע שמתרחש מאז, דובר על "איתנות הכלכלה הישראלית לאור האיומים הבטחוניים".

בחצי השנה החולפת נרשמה עלייה חודשית של בין חצי מיליארד למיליארד דולר בממוצע ביתרות המט"ח. הזינוק של החודש האחרון אל מעבר ל 70 מיליארד דולר, מעלה דאגה.

הדבר המטריד באמת הוא החשש שבנק ישראל ישנה את מדיניות כדי "להוכיח" את תירוצי היח"צנות שלו. כל עוד חדרי המסחר ימשכו לעבוד על פי השיקולים הכלכליים, ניתן לקוות שיתרות המט"ח ישארו מאוזנות.

אבל אם החודש האחרון הוא מייצג, משמע - המאבק הפוליטי בין האוצר לבנק המרכזי פלש לקומות המסחר של הבנק, אנו צפויים לראות את היתרות גדלות עוד יותר ואת בנק ישראל הופך לספקולטור המוביל בשוק המט"ח המקומי, על חשבוננו.

  • לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il
  • אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ למסחר במט"ח לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.