דירוג הקניונים השנתי של "גלובס": עזריאלי בראש, מלחה שני

"גלובס" דירג את הקניונים המובילים בישראל על-פי חוות-דעת מפורטות של קמעונאים ■ מי הם 12 הקניונים החזקים שעם ישראל מבזבז בהם יותר מ-11 מיליארד שקל בשנה?

דירוג הקניונים של "גלובס" בוצע השנה בשעה שעל השוק עוברת טלטלה של ממש. קבוצת מליסרון של משפחת עופר הודיעה על רכישת השליטה בבריטיש ישראל של לואי נואי, בעסקת ענק שעתידה להפוך אותה לקבוצת הקניונים החזקה בישראל.

אם תאושר העסקה על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, הרי שהשוק הישראלי הולך למבנה של דאופול: מליסרון מול עזריאלי. דוד עזריאלי, בעל השליטה בקבוצת עזריאלי, עתיד לאבד את הבכורה לטובתה של יו"ר מליסרון, ליאורה עופר. עזריאלי מצדו השלים הנפקה מוצלחת בבורסה של תל-אביב ופניו לרכישות קניונים נוספות.

בזירת האופנה השוק רעש עם כניסתן של H&M ו-GAP וההודעות על הגעתם של מותגי ענק נוספים, שלפחות לגבי אחד מהם, אמריקן איגל, יש כבר מועד לפתיחת הרשת.

המיתון, האקלים והתחרות הקשה המשיכו לתת את אותותיהם על השוק, כשרשתות קטנות נפלו או החליפו ידיים, ורשתות בינוניות עד גדולות ספגו מכה כואבת במכירות.

כצפוי, כלל השינויים הללו באו לידי ביטוי גם בדירוג הקניונים של "גלובס", המתבצע זו השנה השלישית ברציפות. קניון עזריאלי כובש את המקום הראשון בדירוג, בפער קטן מאוד מקניון מלחה, אף הוא של קבוצת עזריאלי, שיורד למקום השני. מליסרון מאבדת את המקום השני בדירוג עם הקריון שנופל למקום הרביעי, אך שומרת על מקומו של קניון רמת-אביב כקניון השלישי החזק בישראל.

קבוצת קניוני ישראל של בריטיש ישראל מכניסה לדירוג גם הפעם 3 קניונים, אבל בעוד שהקניון הגדול וקניון רחובות שומרים על מקומם - הגרנד קניון צונח למקום האחרון בדירוג.

כיצד בוצע הדירוג

דירוג הקניונים של "גלובס" מתבסס על משאל שנערך בקרב 32 גורמים מובילים בשוק הקמעונאות בארץ, בהם 24 גורמים קמעונאיים המייצגים יחד 41 רשתות קמעונאיות מתחומים שונים ו-8 גורמים מקצועיים מובילים בתחום הקניונים בארץ.

הנשאלים התבקשו לדרג את 10 הקניונים המובילים בישראל, כאשר הרשתות הקמעונאיות התבקשו לבצע את הדירוג בהתייחס לפרמטרים כמו פדיון למ"ר, דמי שכירות, תנועת אנשים בקניון, ניהול ופרמטרים נוספים המגדירים לדעתם קניון מוביל.

הרשתות התבקשו לדרג גם קניונים שהן אינן פעילות בהם, ואילו הגורמים המקצועיים התבקשו להימנע מדירוג קניונים שבניהולם או שיש להם מגע עסקי כלשהו איתם.

לאחר קבלת הנתונים, ניתן לכל מדורג משקל בהתאם למקומו ברשימה. בנוסף, נעשה שימוש בכלי בקרה כדי למנוע הטיה שעלולה היתה לנבוע מכך שחלק ממנהלי הקניונים לא השתתפו במשאל. שקלול התוצאות קבע את 12 הקניונים המובילים בישראל.

בדירוג השתתפו קבוצות הרשתות והרשתות הקמעונאיות הבאות: קבוצת פוקס (פוקס, בילבונג, ללין וסאקס), קבוצת המשביר (המשביר לצרכן, ניו-פארם), קונספט שיווק (לי קופר ובלובירד), קבוצת זארה (זארה ופול אנד בר), קסטרו (קסטרו ודיוה), קרייזי ליין (קרייזי ליין ולוצ'י), קבוצת גולף (גולף, גולף אנד קו, אינטימה, מקס מורטי), רנואר (רנואר ו-TWENTYFORSEVEN), קבוצת אלשרד (פקטורי 54, נעלי רוקפורט, ג'ינס בר, סטיב מאדן), קבוצת הוניגמן (הוניגמן ו-TNT), סליו, אפרודיטה, ZIP, גולברי, היינס, יופ, גריפ, אופטיקנה, נעלי גזית, מגנוליה, סטימצקי, סופר-פארם, אפריל, ארומה ישראל, קפה ג'ו וקפה קפה.

כמו כן השתתפו בדירוג מנכ"ל קניוני עזריאלי, פאר נדיר; מנכ"ל מליסרון, משה רוזנבלום; מנכ"ל קניוני ישראל, יוסי צבי; מנכ"ל קניון גן העיר ויו"ר ועידת הקניונים, דדי ריזל; המשנה למנכ"ל גזית גלוב ישראל, ירון אשל; מנכ"ל קניון שבעת הכוכבים, זיו שחורי; מנכ"ל דיזנגוף סנטר, איתן גולדמן; ומנכ"ל יובלים, אלברט עמית.

1. קניון עזריאלי: האפקט המוצלח של H&M ו-GAP

ההימור של עזריאלי על פינוי בתי-הקולנוע הצליח בגדול

קניון עזריאלי (קניון השלום) של קבוצת עזריאלי כובש לראשונה את המקום הראשון בדירוג, ובפער קטן דוחק את קניון מלחה למקום השני בדירוג.

9 מהמדרגים דירגו את קניון עזריאלי במקום הראשון, והוא זכה לדירוג מרובם המכריע של המדרגים. קניון עזריאלי גם עושה את הקפיצה הגדולה ביותר בדירוג - עלייה של 3 שלבים.

הדירוג הנוכחי מספק מענה לשאלת מיליון הדולר שהצבנו כאן אשתקד. האם לדוד עזריאלי היה כדאי להכניס את היד לכיס ולהוציא מיליוני שקלים על פינוי בתי-הקולנוע לטובת פתיחת הסניף הראשון של הרשת השבדית H&M בישראל. נראה כי את התשובה לכך ניתן למצוא בדירוג עצמו.

פתיחת H&M במארס 2010 הרחיבה משמעותית את החשיפה שהקניון זוכה לה וסייעה למצב אותו גבוה יותר. הדבר נכון גם לגבי פתיחת סניף של GAP בקניון.

הקניון יושב על עורק תחבורה ראשי ומעל תחנת רכבת, מה שמביא אליו המוני מבקרים.

אם עד לשנה הנוכחית התנועה המזדמנת הזאת תרמה בעיקר לעסקי המזון בקניון, הרי שבשנה הנוכחית ולאור כניסת המותגים הבינלאומיים - ניכרת השפעתה הרוחבית על העסקים בקניון. כך, למשל, מותגי אופנה מדווחים על עלייה בפדיונות החנויות בקניון לאחר כניסת המותגים הבינלאומיים.

כניסתם של H&M ו-GAP גם סייעה לקניון לבדל את עצמו מול המתחרים התל-אביביים, קניון רמת-אביב ודיזנגוף סנטר, אבל גם מול הקניונים האחרים באזור המרכז.

לדברי מנכ"ל מרכז עזריאלי, ארנון תורן, "בשנת 2010 הקניון מראה גידול בפדיון העסקים, שיגיע עד סוף השנה ל-27% בהשוואה לפדיונות בשנת 2009. כניסת הרשתות הבינלאומיות הביאה לגידול מרשים במספר המבקרים ובפדיון העסקים, שלפי הערכתי יימשך גם ב-2011. הקניון עשה צעד גדול מאוד בהפיכתו לקניון של המדינה".

עכשיו יצטרך קניון עזריאלי להוכיח כי הוא יכול לשמור על היתרון הנוכחי שהשיג השנה מול שאר השוק, גם בשנים הבאות.

עזריאלי

דירוג נוכחי: 1

דירוג קודם: 4

שנת הקמה: 1998

בעלים: קבוצת עזריאלי

מנכ"ל מרכזי עזריאלי: ארנון תורן

מנכ"ל הקניון: אופיר אורן

מספר עסקים: 190

שטח מסחרי נטו: 32,500 מ"ר

עוגנים: H&M, שופרסל ביג, המשביר לצרכן

דמי שכירות: 430-947 שקל למ"ר, לעוגנים: 185-290 שקל למ"ר

דמי ניהול: 73 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון (קצב 2010, ללא שופרסל, הערכה, כולל מע"מ): מיליארד שקל

2. קניון מלחה: במקום השני, בפער קטן

הקניון שהוביל את הדירוג בשנה שעברה מצליל לשמור על מעמד חזק

קניון מלחה מאבד, בפער קטן, את המקום הראשון בדירוג לטובת קניון עזריאלי ומדורג במקום השני.

קניון מלחה הוא קניון נוסף שהחליט לפנות את בתי-הקולנוע של גלובוס גרופ לטובת פתיחת סניף של רשת H&M - הסניף השני של הרשת השבדית שנפתח בישראל. הרשת השבדית פתחה במארס האחרון חנות בגודל של 1,700 מ"ר, אבל עד מהרה התברר כי הפדיונות בה רחוקים מהפדיונות שרושם סניף הרשת בקניון עזריאלי, וכי היא גם רחוקה מלהוביל את פדיונות האופנה למ"ר בקניון. למרות זאת, כניסת H&M היא עדיין עוגן המסייע למלחה בהמשך הבידול מול קניון ממילא שלפי שעה, הולך ומשתפר.

פרט לבתי-הקולנוע, 15 חנויות נוספות בקניון החליפו בשנה החולפת ידיים.

בקניון נפתחו חנויות חדשות של רשתות התכשיטים ה.שטרן ורויאלטי, סניף של רשת השעונים סאב כרונו וכן סניפים של הרשתות ביג טום, ג'נטלמן ו-EPK.

רשת פוקס יישמה בקניון את האסטרטגיה החדשה ואיחדה את 4 תתי-המותגים שלה לחנות עוגן גדולה. בסוף השנה תיכנס לקניון גם רשת מקדונלד'ס.

עכשיו הקניון יצטרך להוכיח כי כל זה מספיק כדי להתמודד עם מרכז העיר ירושלים ועם קניון ממילא.

מלחה

דירוג נוכחי: 2

דירוג קודם: 1

שנת הקמה: 1993

בעלים: קבוצת עזריאלי

מנכ"ל: גדעון אברהמי

מספר עסקים: 230

שטח: 37,000 מ"ר

עוגנים: H&M, זארה, המשביר לצרכן, מגה בעיר, הום סנטר

דמי שכירות: 340-600 שקל למ"ר, לעוגנים: 150-200 שקל למ"ר

דמי ניהול: 61 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון (קצב 2010, הערכה): 1.1 מיליארד שקל (לא כולל מגה, כולל מע"מ)

3. קניון רמת-אביב: ממשיכים בבידול היוקרתי

האסטרטגיה של הקניון היא לפתוח חנויות של מעצבים ומותגים באופן בלעדי

קניון רמת-אביב של מליסרון שומר על מקומו השלישי בדירוג, בפער משמעותי מקניון מלחה, השני בדירוג, אבל גם בפער משמעותי על הקריון המדורג המקום הרביעי.

מאז רכישת הקניון על-ידי מליסרון, הבידול שקניון רמת-אביב מחפש הופך להיות יותר ויותר משמעותי. אחרי פתיחת החנות הראשונה של רשת ברשקה בארץ, נפתחו בקניון חנויות של פרנץ קונקשיין, חנות של המעצב הספרדי חוויאר סימורה וכן חנויות המעצבים קראה קונספט וגוסיפ.

במקביל מנהל הקניון משא-ומתן לפתיחת חנות דגל של מותג העל לואי ויטון. קבוצת פוקס עתידה לחנוך בינואר 2012 את החנות הראשונה בארץ למותג הבינלאומי אמריקן איגל, וזו עתידה לחזק את מיצובו של הקניון.

בקניון מסבירים כי הרעיון הוא "לחזק את הקניון כקניון האיכותי והיוקרתי של ישראל". האסטרטגיה היא לפנות למגוון מעצבים ומותגים שיפתחו בקניון את החנות היחידה שלהם בקניונים שבאזור גוש דן והמרכז או חנות בלעדית בארץ.

בכל מקרה, השינויים המתוכננים בקניון יידרשו פינויים של שוכרים חזקים כדוגמת המשביר לצרכן, והקניון יצטרך להוכיח כי הוא יכול בלעדיהם.

קניון רמת-אביב

דירוג נוכחי: 3

דירוג קודם: 3

שנת הקמה: 1997

בעלים: קבוצת מליסרון של האחים עופר

שווי: 1.699 מיליארד שקל

מנכ"ל: אורי אבל

מספר עסקים: 140

שטח: 17,800 מ"ר

עוגנים: סופר-פארם, המשביר לצרכן, זארה

דמי שכירות: 750-1,350 שקל למ"ר, לעוגנים: 360-540 שקל למ"ר

דמי ניהול: 78 שקל למ"ר

פדיון: (קצב שנתי 2010, כולל מע"מ) 1.06 מיליארד שקל

4. הקריון: מחכים למותגים הבינלאומיים

בקניון מעריכים כי עד סוף 2012 הוא יגיע לתפוסה מלאה

הקריון אמנם נותר המלך הבלתי מעורער של קניוני הצפון, אבל בהתייחסות ארצית הוא מאבד את המקום השני ויורד שני שלבים בדירוג למקום הרביעי.

מי שביקר לאחרונה בקניון ראה לא מעט חנויות ריקות דווקא בשטח שבו שכנו בעבר בתי-הקולנוע. עכשיו מבטיחים בקניון כי עד סוף 2012 לא יישאר מ"ר אחד להשכרה.

בקריון מרכזים מאמץ להבאת המותגים הבינלאומיים לקניון, שיסייעו להמשך בידולו ומיצובו. הקניון חתם על הסכם לפתיחת חנות של אמריקן איגל, והוא נמצא בשלבי חתימה על הסכם עם GAP ומנהל משא-ומתן עם H&M.

במקביל הוחלט להוציא לטובת העניין את הסניף של שופרסל שלי מהקניון.

עזריאלי, שרכש את קניון חיפה, מנהל גם משא-ומתן לרכישת קניון סינמול (לשעבר לב המפרץ) - רכישה שעשויה לחדד את התחרות בין השתי הקבוצות על כיסם של תושבי הצפון.

הקריון

דירוג נוכחי: 4

דירוג קודם: 2

שנת הקמה: 1989

בעלים: קבוצת מליסרון

מנכ"ל: דודו שגיא

מספר עסקים: 295

שטח מסחרי נטו: 35,900 מ"ר

עוגנים: סופר-פארם, המשביר לצרכן, זארה

דמי שכירות: 300-600 שקל למ"ר, לעוגנים: 100-200 שקל למ"ר

דמי ניהול: 78 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון: (בשנה החולפת, לא כולל שופרסל, כולל מע"מ) 1.16 מיליארד שקל

5. קניון מול הים: יוצרים קהל שבוי עוד לפני הנסיעה

מהלך השקת "כסף קניון" יצר אפקט שיווקי מעניין ומבדל

קניון מול הים באילת מתחזק, עולה שני שלבים ונכנס לחמישייה הראשונה של הקניונים בדירוג. ככלל, המסחר באילת נמצא בפריחה של ממש, ואיכשהו הפריחה הזאת לא מעיבה על הביצועים של הקניון.

באפריל האחרון פתחה רשת GAP בקניון סניף ראשון בעיר, שהוסיף למיצובו, ולקניון נכנס גם מותג הגברים היוקרתי GANT.

אבל מה שמעניין לא פחות הוא הפעילות השיווקית שבה נקט הקניון בניסיון מוצלח ליצור קנייה שבויה עוד בטרם התיירים מגיעים לאילת. במסגרת זו החל הקניון בשיתופי-פעולה רחבים עם חברות וקבוצות, שבמסגרתם רוכשים אותם גופים מראש "כסף קניון", שוברים לרכישה בעסקי הקניון. כך, למשל, רכשה חברת הפניקס שוברים ב-200 אלף שקל שחולקו לסוכנים, ואילו חברת ארקיע רכשה שוברים בהיקף של 1.1 מיליון שקל לשנת 2011.

לדברי מנכ"ל הקניון, ישראל בטיטו, השוברים נמכרים בהנחה של 10%-20%, אולם כיוון שהקנייה הממוצעת בקניון גבוהה משמעותית מערך השובר, בפועל מדובר בהנחה נמוכה הרבה יותר. "אנחנו לא לוקחים את הקהל השבוי שמגיע לאילת כמובן מאליו", אומר בטיטו.

מול הים

דירוג נוכחי: 5

דירוג קודם: 7

שנת הקמה: 1997

בעלים: אופק רכסים (50%), חברת פנטאו והפניקס (50%)

מנכ"ל: ישראל בטיטו

מספר חנויות: 122

שטח: 11,000 מ"ר

עוגנים: זארה, מנגו ו-GAP

דמי שכירות: 60-120 דולר למ"ר

דמי ניהול: 90 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון (כולל מע"מ): 530 מיליון שקל

6. קניון שבעת הכוכבים: עם הפנים להרחבה

הכניסה של מותגים בינלאומיים צפויה לחזק עוד יותר את הקניון המצליח של אזור הרצליה

קניון שבעת הכוכבים יורד שלב אחד ומדורג במקום השישי. הקניון ממשיך ליהנות מהקהל של הרצליה והסביבה, והודות לנגישותו גם קניון ארנה בהרצליה-פיתוח, שעבר שיפוץ יסודי, לא מצליח לנגוס בו.

הקניון סיים בהצלחה את תהליך שינוי התב"ע שיאפשר את הרחבתו ב-5,000 מ"ר נוספים. בקניון מקווים כי אחרי השקעה של 8 מיליון דולר, ההרחבה תיחנך כבר באמצע שנת 2011.

הקניון כבר הבטיח לעצמו את כניסת המותגים הבינלאומיים אמריקן איגל, H&M, ברשקה ופול אנד בר. במהלך השנה החולפת נכנסו לקניון גם רשת אקססורייז עם סניף דגל וקפה גרג.

הרחבת תמהיל השוכרים למגוון מותגים בינלאומיים עתידה לסייע לקניון לשמור על מיצובו והאטרקטיביות שלו באזור השרון.

קניון שבעת הכוכבים

דירוג נוכחי: 6

דירוג קודם: 5

שנת הקמה: 2000

בעלים: הכשרת היישוב

מנכ"ל: זיו שחורי

מספר עסקים: 140

שטח: 21,900 מ"ר

עוגנים: מגה בעיר, הום סנטר, סופר-פארם ועוד

דמי שכירות: 360-420 שקל למ"ר, לעוגנים: 150 שקל למ"ר

פדיון שנתי (2009, כולל מע"מ): 857 מיליון שקל

7. קניון איילון: מחפש יתרון ובידול

אף אחד מהמותגים הבינלאומיים עוד לא נכנס לקניון, והוא עדיין מחפש את הייחוד שלו

הקניון הראשון שנבנה בישראל, קניון איילון, יורד שלב אחד בדירוג וממוקם במקום השביעי. לאורך שנים רבות נהנה קניון איילון מהראשוניות שלו וממיקומו המרכזי בצמוד לערים רמת-גן, גבעתיים, בני-ברק ותל-אביב, אבל נדמה כי הקסם הזה, שעבד כל-כך טוב במשך כל-כך הרבה שנים, נמוג במקצת.

כדאי אולי לשים לב לעובדה שלפי שעה, אף אחד מהמותגים הבינלאומיים הנכנסים לארץ לא פתח חנות בקניון איילון. העובדה הזאת לא מעידה בהכרח על חיסרון של קניון איילון, אבל היא בהחלט מעידה על יתרונות של הקניונים המתחרים בסביבה.

בשנה החולפת נפתחו בקניון לא מעט חנויות חדשות, ביניהן כיתן, נייק, קרוקס, פייר קרדן, ניין ווסט, אימפרס, סווטש וסניף של קפה גרג, אבל הקניון זקוק לבידול ולרכישת יתרון משמעותי, ואלה לבד אינם יכולים לספק לו אותו.

איילון

דירוג נוכחי: 7

דירוג קודם: 6

שנת הקמה: 1985

בעלים: קבוצת עזריאלי

מנכ"ל: רינה טל

מספר עסקים: 142

שטח מסחרי נטו: 23,000 מ"ר

עוגנים: מגה בעיר, יס פלנט, המשביר לצרכן, זארה

דמי שכירות: 420-650 שקל למ"ר, לעוגנים: 110-320 שקל למ"ר

דמי ניהול: 63 שקל למ"ר

פדיון שנתי של חנויות הקניון (קצב 2010, הערכה, לא כולל סופרמרקט, כולל מע"מ): 600 מיליון שקל

8. קניון אבנת: הופך לגדול באזור

הקניון יכניס מותגים בינלאומיים ויעמיק את הבידול מול קניון קריית-אונו

הקניון הגדול של פתח-תקווה, קניון אבנת, שומר גם השנה על מקומו השמיני בדירוג. הקניון ממשיך ליהנות מסוג של בלעדיות בעיר פתח-תקווה, ובמארס 2011 עתיד הקניון לחנוך קומת מסחר חדשה שאליה ייכנסו 35 עסקים חדשים.

בין העסקים שייכנסו לקניון ניתן למנות את H&M, EPK, PAYLESS, קמיצ'י ועוד. הקניון מנהל משא-ומתן גם לכניסתם של ברשקה, פול אנד בר, GAP, בננה ריפבליק, טופשופ וטומי היפלינגר.

המותגים הללו עשויים להוסיף ערך משמעותי לקניון ולסייע להמשך בידולו מול קניון קריית-אונו. השאלה היא האם ההרחבה המאסיבית והשוכרים החדשים לא יביאו לפגיעה משמעותית בשוכרים הפועלים היום בקניון.

"הרחבת הקניון הופכת אותו לקניון הכי גדול באזור, עם ריכוז מותגי האופנה המובילים וריכוז המותגים הבינלאומיים הכי גדול באזור. אנחנו עושים כרגע משהו משמעותי, ואני מצפה שבמקום שקהל שלנו יזלוג החוצה, קהלים חדשים יגיעו לקניון", אומר מנכ"ל הקניון, דני טורקניץ.

אבנת

דירוג קודם ונוכחי: 8

שנת הקמה: 1999

בעלים: בריטיש ישראל

מנכ"ל: דני טורקניץ

מספר עסקים: 140

שטח: 28,000 מ"ר

עוגנים: שופרסל, המשביר לצרכן, בתי-קולנוע

דמי שכירות: 200-400 שקל למ"ר, לעוגנים: 100-140 שקל למ"ר

דמי ניהול: 80 שקל למ"ר

פדיון שנתי: (כולל מע"מ, קצב 2010): 575 מיליון שקל

9. קניון רחובות: ישקיע 100 מיליון שקל בהרחבה

הוספת 11 אלף מ"ר תסייע לקניון להכניס מותגים בינלאומיים

בעוד שלפחות מרכז מסחרי אחד בעיר רחובות עומד כמעט כפיל דומם, קניון רחובות ממשיך לעשות חיל ולשמור על מקומו התשיעי בדירוג.

קניון רחובות הוא הקניון היחיד בעיר רחובות המונה 120 אלך תושבים, כאשר קהל המבקרים בקניון מגיע גם מיישובי הסביבה.

בימים אלה מצוי הקניון בעבודות הרחבה, שעתידות להוסיף לו 11 אלף מ"ר מסחרי נטו ולאפשר את כניסת המותגים הבינלאומיים. הקניון מצפה לכניסתן של H&M, אמריקן איגל, GAP, בננה ריפבליק, מנגו וברשקה.

"אחרי השיפוץ נגיע ל-36 אלף מ"ר, שזה פי שניים מקניון רמת-אביב. אחת הסיבות שאנחנו מצעידים את הקניון קדימה היא כדי להכניס בעתיד מותגים ועסקים נוספים, שיטפלו גם בקהל הצעירים שנוהר היום לסינמה סיטי בראשון-לציון. יהיה לנו מענה טוב לתחום הבילוי של הצעירים", אומר מנכ"ל הקניון, יהודה אורן.

רחובות

דירוג נוכחי: 9

דירוג קודם: 9

שנת הקמה: 1996

בעלים: בריטיש ישראל

מנכ"ל: יהודה אורן

מספר עסקים: 155

שטח: 25,000 מ"ר

עוגנים: שופרסל ביג, המשביר לצרכן, רב-חן

דמי שכירות: 280-400 שקל למ"ר, לעוגנים: 160-240 שקל מ"ר

דמי ניהול: 77 שקל למ"ר

פדיון: (קצב 2010, הערכה, כולל מע"מ): 625 מיליון שקל

10. דיזנגוף סנטר: הקולנוע הפך ליתרון יחסי

הוצאת בתי-הקולנוע משאר הקניונים באזור הגבירה את התנועה בסנטר

דיזנגוף סנטר, הקניון הגדול ביותר בתל-אביב, עולה שני שלבים בדירוג וחותם את העשירייה הראשונה.

עיקר השינויים שעברו על הקניון בשנה החולפת לא נבעו מהמתרחש בקניון אלא דווקא בסביבה התחרותית שלו. מחד, המותגים הבינלאומיים נכנסו לקניונים המתחרים, עזריאלי ורמת-אביב, אבל מאידך, המתחרים ויתרו על בתי-הקולנוע וחידדו בכך את הבידול של הסנטר. כך נותר הקולנוע בדיזנגוף סנטר כמעט היחיד בתוך קניון בתל-אביב, דבר שהגביר בו את התנועה.

מעבר לכך, הקניון ממשיך ליהנות מתנועה רבה של מבקרים לאור התמהיל והמגוון הרחב, וגם מהיתרונות של קניון שכונתי - וזאת בשל מיקומו.

"הגודל של הקניון מאפשר לנו לתת תמהיל שאין לאף אחד אחר. אנחנו המקום היחיד שיש לו בית-קולנוע בתל-אביב ואלטרנטיבה לבילוי בערב, אנחנו היחידים שיש להם את המטייל ונתור, ואנחנו הסנטר היחיד שאפשר להיכנס אליו עם בעלי חיים", אומר מנכ"ל הקניון, איתן גולדמן.

דיזנגוף סנטר

דירוג נוכחי: 10

דירוג קודם: 12

שנת הקמה: 1976

בעלים: אלון פילץ, פלאטו-שרון, גבי אדרי ופרטיים

מנכ"ל: איתן גולדמן

מספר עסקים: כ-400

שטח: 45,000 מ"ר

עוגנים: מגה בעיר, המשביר לצרכן, זארה, קסטרו

דמי שכירות: 300-1,250 שקל למ"ר

דמי ניהול נטו: 59 שקל למ"ר

פדיון שנתי (כולל מע"מ): כ-1.7 מיליארד שקל

11. קניון הזהב: יהפוך לקניון הגדול בישראל

הקניון התמודד בשנה החולפת עם התחרות מצד הסינמה סיטי

קניון הזהב, הקניון של ראשון-לציון, מדורג במקום ה-11. בשנה החולפת נאלץ הקניון להתמודד עם סביבה תחרותית חדשה עקב פתיחת הסינמה סיטי בראשון-לציון. בסינמה סיטי אין אומנם עסקי אופנה, אבל עסקי המזון שם פורחים ומקרינים על עסקי המזון בקניון הזהב. הסינמה סיטי גם השפיע על פעילות בתי-הקולנוע של גלובוס בקניון הזהב, שסגרו את שעריהם לפני חודשים אחדים.

באפריל 2011 יחנוך הקניון את השלב הראשון בהרחבה, שעתידה להפוך אותו לקניון הגדול בישראל. 28 אלף מ"ר מסחרי שיתווספו בסך-הכול לקניון יגדילו בו את מגוון החנויות, ומותגים רבים שלא פועלים כיום בקניון ייכנסו אליו.

מי שניהל עד לאחרונה את הקניון, גיל גזית, מספר כי כל שטחי ההרחבה הושכרו במלואם, ועם הצלחה שיווקית שכזאת קשה להתווכח.

הזהב

דירוג נוכחי: 11

דירוג קודם: 10-11

שנת הקמה: 1993

בעלים: מגדל (75%), משה ויגאל גינדי (25%) ופרטיים

מנכ"ל: יעקב לוסטינג

מספר עסקים: 217

שטח: 32,000 מ"ר

עוגנים: סופר-פארם

דמי שכירות: קומת קרקע 400-470 שקל למ"ר, קומה א' 300-340 שקל למ"ר, קומה ב' 170-190 שקל למ"ר

דמי ניהול: 88 שקל למ"ר

פדיון שנתי: (הערכה, כולל מע"מ) 750 מיליון שקל

12. גרנד קניון: H&M לא ענתה על הציפיות

החיבור למנהרות הכרמל צפוי להגדיל משמעותית את הטראפיק

שני תהליכים משמעותיים עברו על הגרנד קניון בשנה החולפת. בתחילת השנה פונו בתי-הקולנוע של גלובוס גרופ לטובת מגוון חנויות אופנה, לייף סטייל ומוצרים לבית. המתחם החדש, הכולל 2,500 מ"ר, ייפתח בעוד כחודשיים.

באפריל 2010 נפתחה בקניון חנות של רשת H&M, שלטובתה השקיע הקניון כמה מיליוני שקלים בפינוי שטח מתאים והעברת חנויות למקומות אחרים בקניון. H&M היא אמנם עוגן לכל קניון, אבל בתחשיב כלכלי היא לא הביאה את התוצאות המיוחלות, והפדיונות שרושמת החנות נמוכים מהצפוי.

בשבועות הקרובים אמורה להיפתח "מנהרות הכרמל", שצפויה לשפר עוד יותר את נגישות הקניון ולהגדיל בו את הטראפיק.

"חיבור המנהרות לגרנד קניון יעניק לו יתרון תחרותי משמעותי ביותר על מתחריו בחיפה", אומר מנכ"ל קניוני ישראל, יוסי צבי.

גרנד קניון

דירוג נוכחי: 12

דירוג קודם: 10-11

שנת הקמה: 1999

בעלים: קניוני ישראל (70%), גדי זאבי (30%)

מנכ"ל: ישראל סביון

מספר עסקים: 260

שטח: 51,576 מ"ר

עוגנים: שופרסל, ACE, המשביר לצרכן, H&M

דמי שכירות: 200-350 שקל למ"ר, לעוגנים: 80-120 שקל למ"ר

דמי ניהול: 70 שקל למ"ר

פדיון שנתי (כולל מע"מ): 800 מיליון שקל