הירוקים ניצחו את כרישי הנדל"ן: תוכנית חוף פלמחים בוטלה

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז החליטה לבחון מיקומים חלופיים לביצוע התוכנית, במרחק המאושר מקו החוף במסגרת חוף החופים

הירוקים ניצחו וחוף פלמחים ישוב לציבור: תוכנית כפר הנופש בחוף פלמחים תבוטל, כך קבעה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז, שדנה בתוכנית בעקבות הנחיית הממשלה לבחון את התוכנית מחדש תוך שינוי ייעוד הקרקע לשטח ציבורי פתוח. הוועדה החליטה לבחון מיקומים חלופיים לביצוע התוכנית, במרחק המאושר מקו החוף במסגרת חוף החופים (תמ"א 13).

כזכור, ביולי האחרון קיבלה הממשלה את הצעתו של השר להגנת הסביבה גלעד ארדן לבחינה מחודשת של תוכנית כפר הנופש בפלמחים תוך שילוב של שטח ציבורי פתוח בתוכנית. מכורח החלטה זו דנה היום הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז במתכונת חדשה של התוכנית, שבמסגרתה ישונה ייעוד הקרקע כך שיכלול גם שטח ציבורי פתוח. הוחלט שהיזמים יקבלו מקום חלופי לביצוע תוכנית כפר הנופש.

דיון זה הביא בחשבון את דו"ח מבקר המדינה בנושא, ואת חוק השמירה על הסביבה החופית שחוקק מאז אושרה התוכנית הקודמת לכפר הנופש בחוף פלמחים.

לדברי מנהלת תחום קהילה וסביבה בעמותת אדם טבע ודין, עו"ד קרן הלפרין-מוסרי, "באיזון בין זכות הקניין של היזמים לבין זכותו החוקית של הציבור ליהנות מחופי הארץ, המיועדים בראש ובראשונה לתועלת הציבור, על האינטרס הציבורי לגבור. לכן קראנו לוועדה המחוזית להוריד מן הפרק את התוכנית להקמת כפר נופש בפלמחים ולהשיב את החוף לציבור".

התוכנית לבניית כפר הנופש בפלמחים אושרה בשנת 2000 והתייחסה לשטח של 70 דונם במרחק 100 מטר בלבד מהחוף. כפר הנופש היה אמור לכלול 350 חדרים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו הודיע לקראת דיוני הממשלה בתוכנית לפני ארבעה חודשים כי הוא תומך בהחזרת החוף לציבור, אולם שר הפנים, אלי ישי, הביע חשש כי החלטה כזו תהווה תקדים מסוכן בפני יזמים נוספים, שבו מוסדות התכנון יוכלו לאשר תוכניות בנייה אבל הממשלה תוכל לבטלן.

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, פרסם לפני שנה דו"ח חריף על פרויקט כפר הנופש בפלמחים. בדו"ח קרא לינדנשטראוס ליועץ המשפטי לממשלה, אז מני מזוז, לבטל את התוכנית וציין כי ראוי שמוסדות התכנון יבחנו מחדש את תוכנית כפר הנופש בהתחשב בשינויים שחלו בעקבות חוק הסביבה החופית.

באותו דו"ח גינה לינדנשטראוס את הליקויים החמורים בפעילות המינהל בשיווק הקרקע ובהליכי התכנון להקמת כפר הנופש. המבקר ציין כי מדובר בקטע חוף מן היפים שנותרו בישראל והדגיש כי "הרשויות חייבות לשמור על משאבי הטבע והנוף שבחוף לטובת הציבור כולו".

פרשת חוף פלמחים צברה תאוצה כשבמכרז של מינהל מקרקעי ישראל זכתה ב-2004 הצעתן המשותפת של שתי חברות קבלניות, "מעוז דניאל" ו"אווילון", בסכום של כ-8 מיליון שקל.

שיווק הקרקע ליזמים פרטיים להקמת כפר נופש עורר את זעמו של הציבור, בעיקר בשל הטענה שהדבר פוגע בסביבה החופית וכן בשל המחיר שהתקבל תמורת הקרקע, שנטען שהיה נמוך באופן בלתי סביר.

מהחברה להגנת הטבע, שהייתה חלק מהמאבק, נמסר: "ההחלטה מהיום מוכיחה כי שיתוף פעולה בין ארגוני סביבה לציבור אכפתי ופעיל יכול לשנות גם תוכניות בנייה מאושרות, במידה והן פוגעות בסביבה, בטבע ובאיכות חייהם של האזרחים. ההחלטה של הוועדה המחוזית נותנת רוח גבית למאבקים נוספים הקשורים לתוכניות בנייה ישנות ומאושרות, שיש להם השפעות שליליות על הסביבה והטבע, בהן כפר הנופש בחוף בצת, התכנית למלונאות בתמנע והתכנית שמייבשת את הכנרת לטובת פרויקט מלונאי של מוטי זיסר."