סין: אנו ערוכים למבול כסף בעקבות ההקלה הכמותית בארה"ב

עם זאת אמר נגיד הבנק המרכזי, ז'ו שיאוצ'ואן שהצעד "אינו בהכרח המדיניות המיטבית עבור העולם"

נגיד הבנק המרכזי של סין הצהיר שהרשויות המוניטריות במדינה מוכנות להתמודד עם מבול פוטנציאלי של כסף ספקולטיבי, שעלול להציף את המדינה בעקבות החלטת הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) בשבוע שעבר לבצע סבב נוסף של הקלה כמותית.

ז'ו שיאוצ'ואן, נגיד הבנק המרכזי של סין, אמר ביום ו' בכנס קאישין הפיננסי, שסבב ההקלה הכמותית השני, שמטלטל כעת את השווקים המתעוררים, "אינו בהכרח המדיניות המיטבית עבור העולם", בגלל תפקיד המפתח שממלא הדולר האמריקני בסחר ובהסדרים בינלאומיים.

עם זאת, מחשיבה סין את החלטת הפד לרכוש חזרה אג"ח בשווי כולל של 600 מיליארד דולר כ"הגיונית" בתור מהלך פנימי שנוקטים קובעי המדיניות בארה"ב כדי להתמודד עם האבטלה והצמיחה החלשה.

הנגיד סירב להגיב ישירות על סבב ההקלה הכמותית השני, על אף שדברים שאמר קודם לכן אחד מיועצי הבנק המרכזי של סין לעיתון רשמי כללו ביקורת על החלטת הפד ועל יו"ר הפד, בן ברננקי. הנגיד הזהיר שהמהלך, שישחרר כמויות אדירות של מזומנים חדשים בארה"ב, עלול לחולל זעזועים בכלכלה העולמית.

"כסף חם"

ז'ו ציין שפקידים סינים ואמריקנים, בהם ברננקי, עורכים התייעצויות אינטנסיביות בסוגיות מוניטריות. כמו כן אמר ז'ו שסין מוכנה להגיב לכל זרימת דולרים ספקולטיבית כתוצאה מסבב ההקלה הכמותי השני. הזרמות כאלה מכונות "כסף חם" שרודף אחר שווקים מהירי צמיחה. "יש החוששים מגידול בכמויות הכסף החם שיזרום לסין", אמר ז'ו. "אך ברצוני להדגיש שחשבונות ההון עדיין בפיקוח".

ז'ו אמר כי לא ניתן לשים קץ לחלוטין לעסקאות ארביטרז' במטבעות, אך ציין שכסף חם שעושה את דרכו לסין באמצעות "ערוצים חריגים" ייחסם בסופו של דבר באמצעות מנגנוני הפיקוח המוניטריים של סין. "יש לנו צעדים אדמיניסטרטיביים משלנו לחסום את זרימת הכסף החם הזה", אמר ז'ו, והוסיף שפקידים יכולים גם לחסום את דלת היציאה של הכסף החם שמצליח להגיע לסין. "נאסוף את הכסף הזה ונעביר אותו למאגר כדי שהוא לא ישפיע על הכלכלה", אמר ז'ו.

הוא לא התייחס ישירות לסוגיית שער החליפין של המטבע, המעוררת מחלוקת בין קובעי המדיניות בארה"ב ובסין, אך טען כי בהתמודדות עם בעיות כלכליות, נוקטת סין גישה שמבוססת על "רפואה סינית מסורתית" איטית ומרוסנת, שעלולה להתנגש עם התרופות המערביות.