בנקים זרים על העלאת התמלוגים: "זה נזק קשה לישראל"

"בהתחלה לחצו עלינו שניתן 'קומיטמנטס' למימון הפרויקט, כי רוצים את הגז מהר; עכשיו, אחרי שסיימנו להתאים מחדש את כל התכניות שלנו, מדברים על העלאה ניכרת בתמלוגים"

גם אם לא יועלו בסופו של דבר התמלוגים, התנהלות המדינה סביב פיתוח מאגר הגז "תמר" גרמה נזק תדמיתי קשה לישראל. כך טוענים נציגי בנקים זרים שמעורבים במימון הפרויקט.

במימון הפיתוח של "תמר", בהיקף של 3-3.5 מיליארד דולר, מעורבים כיום ברקליס קפיטל ו-HSBC שמלווים את דלק קידוחים , אבנר ודור אלון גז, וכן דויטשה בנק, שמלווה את ישראמקו . ההיקף הכולל של חבילת המימון לשותפות הישראליות בתמר, צפוי להגיע ל-2 מיליארד דולר, כשמחצית מהסכום הזה כבר התחייבו השותפים להוציא.

גורמים באחד הבנקים סיפרו ל"גלובס" כי מזה שנה וחצי הם עובדים על הפרויקט בצוותים גדולים בישראל, באירופה ובארה"ב: "בהתחלה לחצו עלינו שניתן 'קומיטמנטס' למימון הפרויקט, כי רוצים את הגז מהר. הצענו להם כל מיני מודלים כי חשבנו שהאינטרס הלאומי זה שיתחיל לזרום גז. דיברו איתנו על מתקן קבלה תת ימי לגז. אחר-כך החליפו למתקן יבשתי. הסבירו לנו שיש חשיבות אסטרטגית לכך שיהיו שני אתרי קבלה, אבל אז התוכנית הוקפאה והיינו צריכים למצוא חלופה חדשה, של הזרמת הגז דרומה.

"עכשיו, אחרי שסיימנו להתאים מחדש את כל התכניות שלנו, מדברים על העלאה ניכרת בתמלוגים, שיכולה להפיל את כל המודל הפיננסי. אני צריך כל פעם ללכת ולהסביר (לממונים עליי בחו"ל - ע.ב) מה המדינה הזו עושה. אנשים בחו"ל לא רגילים להתנהגות כזו של מדינה. הם לא מבינים כמה זמן אפשר לעבוד על אותו פרויקט".