ביהמ"ש: קלון ו-10,000 שקל קנס להנגבי; "אפרוש מהכנסת"

גלובס tv (עדכון) - ביהמ"ש קבע כי יש בעדות השקר של הנגבי קלון והוא יושעה מהכנסת - אך יוכל לכהן כשר כבר בממשלה הבאה ■ הנגבי: רגע עצוב ■ הפרקליטות: נערער על ביטול האישומים

בית המשפט הכריע: מעשיו של יו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, ח"כ צחי הנגבי (קדימה), נושאים עמם קלון. הנגבי הורשע בעדות שקר בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה, והיום (ג') דן בית משפט השלום בירושלים בגזר הדין בעניינו.

ההחלטה להטיל קלון על הנגבי התקבלה ברוב דעות: שני שופטי ההרכב, אריה רומנוב ועודד שחם, הצביעו בעד הטלת הקלון; ואילו יואל צור, אב בית הדין, היה בעמדת מיעוט.

מלבד קלון גזרו השופטים על הנגבי קנס בסך 10,000 שקל, אך החליטו פה-אחד שלא להטיל עליו עונש מאסר על-תנאי. כמו כן חויב הנגבי לחתום על התחייבות בסך 10,000 שקל שלא יעבור ב-3 השנים הקרובות עבירה דומה לזו שהורשע בה.

משמעות ההחלטה שהתקבלה היום היא שח"כ הנגבי יושעה מהכנסת באופן מיידי, אך יוכל להתמודד בבחירות לכנסת הבאה. העובדה שלקלון לא הוצמד עונש מאסר על-תנאי סוללת בפניו את הדרך לכהונת שר בממשלה הבאה.

"שקר הוא שקר"

ביולי האחרון, לאחר 4 שנות משפט בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה, זיכה בית משפט השלום בירושלים את הנגבי מהעבירות המרכזיות שבגינן הועמד לדין - מירמה, הפרת אמונים ושוחד בחירות. הנגבי הורשע בעבירה אחת בלבד - עדות שקר, וזאת משום שהכחיש פרסום שהוציא בעניין היותו "אלוף" המינויים במשרד.

שמואל הרשקוביץ, ששימש כיועץ בכיר במשרד לאיכות הסביבה ולימים התמנה למנכ"ל המשרד בתקופת כהונתו של הנגבי כשר, הואשם בעבירות של מירמה והפרת אמונים - אך זוכה מכל האישומים נגדו.

גזר הדין שניתן היום ככל הנראה עדיין לא חותם את הגולל על הפרשה שהחלה לפני כ-8 שנים. הפרקליטות כבר הודיעה כי תערער על הכרעת הדין המזכה של הנגבי, כפי שערערה על הזיכוי של הרשקוביץ. אם יוגש ערעור על-ידי מי מהצדדים, יחלוף עוד זמן רב עד שפסק הדין בעניינו של הנגבי יהיה לחלוט. עד אז לא תוכרע סופית שאלת עתידו הפוליטי.

בחוות-הדעת של שופטי הרוב צוין כי "המחוקק, באמצעות הקלון, ביקש למנוע פגיעה במעמדה של הכנסת אם אדם שדבק בו רבב יהיה חבר בה. המטרה היא לשמור על היגיינה ציבורית וניקיון-כפיים".

בהמשך הם כותבים כי השר מסר תצהיר שקר "והעיד עדות שקר. הוא עשה זאת לאחר שהוזהר פעמיים... השר לא הודה במעשה, לא לקח אחריות, לא הביע חרטה".

השופטים העלו בחוות-הדעת את השאלה אם יש פגם מוסרי במעשי הנגבי, וענו כי חרף כל הנסיבות המקילות, "נותר השקר. והשקר הוא שקר, ובשקר יש קלון".

"הענשת יתר"

השופט שהתנגד לקלון, צור, הוא שפתח את הדיון הבוקר בהקראה ממושכת של תמצית גזר דינו. צור הזכיר כי הוא חלק גם על עצם הרשעתו של הנגבי בעבירה של עדות שקר.

"אני מתנגד לשקר בפני כל פורום, בין שהוא שיפוטי ובין שהוא מעין שיפוטי; בין בעניינים פוליטיים ובין בתחומים אחרים", אמר צור, אך הוסיף מיד כי באותה מידה: "אני נגד הענשת יתר של אדם באופן לא מידתי, כאשר אותו אדם למעשה כבר נשא בעונש, חלפו 8 שנים מאז היה האירוע שבו אנו עוסקים, לאורך כל התקופה הרכין הלה ראש בפני בית המשפט ונוכח שלטון החוק ובעיקר עבר 'תיקון'".

צור ציין עוד כי בעצם העמדתו לדין של הנגבי ובישיבתו על ספסל הנאשמים יש משום הטלת קלון, והרשעתו היא עונש בפני עצמו.

השופטים היו חלוקים גם ביחס למכתבי ההמלצה שהגישו באי-כוחו של הנגבי, ובהם מכתבים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק, אנשי רוח ומכובדים אחרים.

בעוד השופט צור סבר כי המכתבים רלבנטיים לשאלת הקלון וגם לשאלה מהם "שיקולי הקהילה" - קבעו השופטים רומנוב ושחם כי רובם המכריע של המכתבים רלבנטי לעניין העונש בלבד, להבדיל משאלת הקלון.

בהתייחס לקלון שהוטל על שר המשפטים לשעבר חיים רמון במשפטו בפרשת הנשיקה, ציין השופט צור כי "המרחק בין נסיבותיו של המקרה שלפנינו והנסיבות של פרשת רמון הוא כרחוק מזרח ממערב; השקרים של רמון היו חמורים הרבה יותר... ובכל זאת זמן לא רב לאחר שניתן פסק הדין בעניינו של רמון, הוחלט למנות אותו לתפקיד המשנה לראש הממשלה". עם זאת, שופטי הרוב לא ראו בפרשת רמון תקדים הפועל לטובתו של הנגבי.

הנגבי: "אפרוש מהכנסת"

"הבוקר הזה הוא כואב וקשה", אמר הנגבי לאחר מתן גזר הדין. "8 שנים רצופות ניהלתי מאבק משפטי, מתוך אמונה שהתוצאה הסופית תהיה מאוזנת וחיובית. קיבלתי עידוד מהעובדה שבפסק הדין שניתן לאחרונה הוחלט לזכות אותי מכל האישומים המרכזיים שהופיעו בכתב אישום, אך בית המשפט פסק הבוקר - וככל שהאכזבה כבדה, את ההכרעה השיפוטית יש לכבד ואני מכבד אותה. לפיכך במהלך היום אתייצב בלשכתו של יו"ר הכנסת ואמסור לו הודעה בדבר השעייתי מהכנסת".

עוד הוסיף הנגבי כי "המועקה והתסכול מרככת במידה רבה את החלטת בית המשפט, שלפיה אין כל מניעה בפניי להיבחר ולכהן בכנסת הבאה ובממשלה הבאה, אבל הרגע הזה מאוד עצוב לי, כי אני מכיר את האתגרים שבפני ישראל, ומעציב אותי כי היכולת שלי לסייע למדינה בשעה זו נחלשת במידה משמעותית".

הנגבי הוסיף עוד כי "פסיקת בית המשפט איננה משנה את אמונתי כי חייבים לעשות מאמץ עליון לכונן ממשלת אחדות לאומית. צו השעה הוא לגבש קונסנזוס לאומי פרלמנטרי רחב סביב סוגיות הליבה. אני מקווה שהאמון המיוחד ששורר ביני לבין ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה יסייעו בידי לקדם את היעד הזה גם כאשר אני אינני חבר בכנסת".

עו"ד ד"ר גרשון גונטובניק, סנגורו של הנגבי, אמר בתגובה להכרעת בית המשפט כי "הנטייה הראשונית בקרב הנגבי וסנגוריו היא לא לערער למחוזי על הרשעתו בעדות שקר ועל קביעת הקלון לאור מידתיותו של גזר הדין". עם זאת, גונטובניק הוסיף כי "אם הפרקליטות תגיש ערעור, הדבר יחייב ערעור נגדי".

הפרקליטות תערער

אנשי פרקליטות מחוז ירושלים, נעמה סולטניק וארז פדן, מיהרו להודיע כי "הפרקליטות כבר החליטה, על דעת היועמ"ש יהודה וינשטיין, לערער על הכרעת הדין - לאור ביטול האישומים נגד הנגבי בנוגע למינויים הפוליטיים עצמם מטעמים של הגנה מן הצדק".

מה כולל גזר הדין?

* הטלת קלון על הנגבי בעקבות ההרשעה בעדות שקר

* קנס של 10,000 שקל

מה צפוי להנגבי בעקבות גזר הדין?

* השעיה מיידית מהכנסת

* התפטרות מהכנסת כשפסק הדין יהפוך לסופי

* אפשרות להיבחר לכנסת הבאה

* אפשרות פורמלית להתמנות לשר באופן מיידי

מה צפוי להנגבי אם יוחמר עונשו במחוזי וייגזר עליו מאסר בפועל?

* הוא יהיה מנוע מלהתמודד לכנסת במשך 7 שנים מתום ריצוי העונש

* הוא יהיה מנוע מלהתמנות לשר במשך 7 שנים מתום ריצוי העונש