אפילו אצל גינדי השתנה הסנטימנט

תנו ניחוש: כמה דירות מכרה ליטל גינדי תוך 6 שעות ב-2006? וכמה תוך שעה ב-2010?

בנק ישראל פרסם אתמול את הפרוטוקולים מהדיונים על הריבית, הקובעים כי "קיימים לחצים להמשך עליות במחירי הדיור".

מנגד, נגיד הבנק, סטנלי פישר, אמר ביום ה' האחרון שינקוט בצעדים נוספים כדי שהעליות לא יימשכו, וש"אם ייבנו דירות חדשות סביר להניח שנראה ירידה במחירי הדירות, והבעיה הזו לא תתקיים בשנה הבאה".

מבולבלים? זה עוד כלום. משרד האוצר טען השבוע שמחירי הדירות כבר יורדים, בעוד השמאי הממשלתי הציג נתונים המצביעים דווקא על עליות; מצד אחד מדברים איתנו על היצע דירות שהולך ויורד ותורם להמשך העליות (אייל יצחקי, השמאי הממשלתי: "יש הגיון לשיגעון - יש רק 13,500 יח"ד על המדף וזהו היצע נמוך מאוד"), ומצד שני, גם אחרי עלייה ב-1.5% בשכר הממוצע באוגוסט לסך של 8,357 שקל לחודש, עדיין נדרשות 126.2 משכורות כדי לקנות את הדירה הממוצעת (1.055 מיליון שקל), מה שמאוד מאוד לא הגיוני ולא ממש תומך במחירים הנוכחיים של השוק.

מה עושים? לאיזה סטנלי פישר להאמין? במקרים כאלה, לפעמים המקרה הבודד יכול ללמד על הזרמים בשוק יותר מהחכמולוגים שמושכים בחוטים ושמוצאים עוד ועוד נתונים.

משפחת גינדי, וצר לי שאני חוזר אליהם כל פעם, היו ללא ספק אספני הקרקעות (ויצרני הכותרות) הכי גדולים כאן בשנתיים האחרונות. בזמן שיזמי הנדל"ן הגדולים, גם כאלה ללא בעיות תזרים כמו שיכון ובינוי, תדהר, חבס ועוד, בעיקר מימשו קרקעות ודיברו על מחירי שיא, הוכיחה גינדי עוד פעם ועוד פעם שהיא קונה ביוקר, מאוד ביוקר, וכנראה יודעת משהו שאחרים (אם הם לא מארגני קבוצות רכישה) לא יודעים.

אבל השבוע התבשרנו, שגינדי - האחים משה ויגאל - מוכרים לחברת בסר קרקע ל-270 יח"ד ביבנה. בסר, שבינתיים רכשה אופציה בסך 2 מיליון שקל, אמורה לגבש קבוצת רכישה עבור הקרקע ל-10 בניינים, שתירכש מהגינדים תמורת 103 מיליון שקל.

פתאום אפילו גינדי - שעד כה ראינו אותם מממשים בהיקפים כאלה רק כשהיה מדובר בקרקעות למסחר או למשרדים - מעדיפים גם הם למכור קרקע, בלי להשתמש בפטנט הרשום על שמם ולמכור ביום שישי אחד את כל הפרויקט - קרקע דירה.

יותר מסטנלי פישר, יותר ממשרד האוצר, יותר ממספר המשכורות - גינדי הוכיחו לנו שהסנטימנט בשוק השתנה.

כל מספר זוכה

ובפינת הקוריוז: שימו לב לציטוט הבא: "שיא מכירות כזה טרם נראה בשוק הנדל"ן בישראל". הדוברת (קל לנחש): ליטל גינדי-מטלון, מנכ"ל משותף ומבעלי חברת גינדי החזקות (והבת של יגאל מהאייטם הקודם).

המועד (טיפה יותר קשה): יולי 2006, היום הראשון להשקת פרויקט גינדי Gardens בנס ציונה.

ועכשיו ההפתעה - השיא עליו דיברה אז גינדי-מטלון התייחס למכירת "6 דירות תוך 9 שעות בלבד, בשווי כספי בגובה 8.5 מיליון שקל". 6 דירות ב-9 שעות. השבוע דיווחה אותה גינדי על מכירת 66 דירות בפרויקט גינדי Gardens, הפעם בראשון לציון, תוך שעה בלבד (בהיקף 107.5 מיליון שקל).

צריכים עוד הוכחה שאיבדנו פרופורציה? ולא משנה אם זה באמת מספר אמיתי, או שגינדי הבינו שבמציאות הנוכחית - ואחרי שהם עצמם העלו אותנו לאילן שקשה לרדת ממנו - נאכל כל מספר שיתנו לנו בבאזז הנדל"ני התורן.