לקראת ה-G20: "הדיון היה לוהט והטמפרטורה בחדר עלתה"

בין נציגי המדינות, ש-40-50 מהם נדחסו לחדר קטן לדיון הכנה של 14 שעות, התגלעו חילוקי דעות רחבים בסוגיות מפתח, כולל שערי החליפין של מטבעות

ישיבת הכנה של דיוני מנהיגי מדינות G20 שהתקיימה אתמול (ג') בסיאול היתה כה לוהטת, שהמארגנים הצטרכו להשאיר את הדלת פתוחה כדי למנוע התחממות יתר בחדר, במה שהדגים היטב את המתחים הרבים בנושא האיזון מחדש של הכלכלה העולמית לפני הפתיחה הרשמית של הפסגה מחר.

בין הנציגים שניסחו את הודעת הסיכום של הפסגה, שתפורסם מחרתיים בתום הדיונים, התגלעו חילוקי דעות רחבים בסוגיות מפתח, כולל שערי החליפין של מטבעות, מסר דובר G20, הקוריאני קים יון קיונג.

"היינו צריכים לפתוח את הדלת כי הדיון היה לוהט והטמפרטורה בחדר עלתה", הוא אמר.

מנהיגי מדינות G20 - הכלכלות המפותחות והמתפתחות הגדולות בעולם - קיוו שהכינוס בסיאול, החמישי במספר שלהם מאז פרוץ המשבר הפיננסי העולמי ב-2008, יציין את תחילת עידן חדש של שיתוף פעולה בינלאומי. המארחים הדרום-קוריאנים הכינו ברוח זו כרזות בד שעליהן נכתב: "צמיחה משותפת מעבר למשבר".

אך האחדות שנולדה בעיצומו של המשבר פינתה את מקומה למדיניות לאומית תחרותית לעיתים, שמשקפת את העובדה שההתאוששות מן המשבר אינה אחידה בעולם, וגורמת למבקרים להטיל ספק באפקטיביות של דיוני G20 מלכתחילה.

ה'פד' גרם להחרפת הוויכוח

החלטת הפדרל ריזרב האמריקני לפני שבוע להדפיס עוד 600 מיליארד דולר כדי לרכוש בהם אג"ח אוצר במה שמכונה "הקלה כמותית 2", גררה ביקורת וגינוי מצד מדינות בארבע יבשות, והחריפה את הוויכוח ב-G20 לגבי הדרך הטובה ביותר לביצור ההבראה העולמית ולהימנעות ממשבר פיננסי נוסף.

המבקרים טוענים שה'פד' מתעלם מההשלכות העולמיות של החלטתו, שמפחתת למעשה את הדולר ומחוללת תנועה מאסיבית של דולרים זולים אל השווקים המתעוררים, ובכך מפר את רוח שיתוף הפעולה שאפיינה את מועדון G20, שנולד למעשה במשבר האחרון.

הביקורת החריפה נגד המהלך של הבנק המרכזי האמריקני תקשה על וושינגטון ללחוץ על סין לייסף את היואן בקצב מהיר יותר - מה שנחשב לנדבך מרכזי במאמץ האיזון מחדש של כלכלת העולם, שהא-סימטריה העיקרית שלה היא בין ארה"ב לסין.

ואמנם, הנציג הסיני בדיון ההכנה שהתקיים היום אמר שהמנהיגים אינם צריכים לדון כלל ביואן או בכל מטבע אחר בצורה ספציפית.

בינתיים, היואן מתחזק

עם זאת, היואן התחזק הבוקר בשוק הספוט (לחליפין מיידיים, לא חוזה עתידי) לרמה של 6.6353 לדולר - הרמה הגבוהה ביותר מאז שחרורו מההצמדה הצרה לדולר ביולי 2005 - אחרי שהבנק הסיני המרכזי קבע ליואן את שער אמצע הטווח הגבוה בתולדותיו.

סין נהגה בעבר לרופף את הבקרה שלה על שער היואן כמחווה של רצון טוב לפני אירועים פוליטיים שבהם היא צפויה לשמוע קריאות לייסוף מהיר יותר של היואן.

דובר G20 קים אמר ש-40-50 נציגים נדחסו לחדר קטן לדיון של 14 שעות אתמול, וכי הטונים עלו כאשר הם דנו במסגרת לצמיחה עולמית מאוזנת, שאמורה להיות אבן הפינה של דיוני הפסגה.

הנציגים הותירו לבסוף כמה מסעיפי מה שתהיה ההודעה המסכמת של הפסגה ללא הניסוח שלהם, הוא אמר. הם התכנסו שוב הבוקר וימשיכו בדיוניהם גם מחר במידת הצורך.

כאשר הנציגים התווכחו ביניהם, כמה מנהיגים ביקשו להנמיך את עוצמת הוויכוח. ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר בכנס פיננסי בבייג'ין ש"העתיד הטוב ביותר של העולם הוא להשאיר מחסומי סחר נמוכים".

גם הנציגים ממדינות G20 הביעו ביטחון בכך שמנהיגיהם יצליחו להגיע להסכמות בתום דיוני הפסגה. "תמיד מתחילים בוויכוחים ומסיימים בקונצנזוס", אמר פקיד סיני בעילום שם.

סידורי ביטחון קפדניים

סידורי הביטחון בסיאול היו קפדניים, והמשטרה וכוחות הביטחון הועמדו בכוננות גבוהה, אך עד כה לא היו בבירה הדרום קוריאנית הפגנות גדולות. שתי הפגנות קטנות, נגד הסכם סחר חופשי עם ארה"ב ובעד רפורמת מס בקוריאה, נערכו הבוקר.

עודף הסחר הסיני הרגיש מבחינה פוליטית התרחב באוקטובר ל-27.1 מיליארד דולר, מעל תחזיות כלכלנים, לפי נתונים שפורסמו הבוקר בבייג'ין. נתוני הסחר האמריקני, שיפורסמו מאוחר יותר היום, צפויים להראות גירעון מסחרי גדול בספטמבר.