אושרה הגשת ייצוגית בעשרות מיליוני שקלים נגד מזרחי-טפחות

התביעה הייצוגית הוגשה בטענה לגביית יתר מלקוחות של דמי ניהול פיקדון ניירות ערך

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ענת ברון, אישרה אתמול (ד') הגשת תביעה ייצוגית בהיקף של עשרות מיליוני שקלים נגד בנק מזרחי-טפחות, בגין גביית יתר מלקוחות של דמי ניהול פיקדון ניירות ערך.

במסגרת החלטתה צידדה השופטת בגירסת התובע הייצוגי, אליעז צימרמן, בכל הנוגע למחלוקת שבין הצדדים, שנגעה בעיקר לפרשנות תעריפון מזרחי טפחות לגבי העמלה המזערית שהוא רשאי לגבות מלקוחותיו בכל רביע בגין דמי ניהול פיקדון ניירות הערך.

צימרמן טען, באמצעות עורכי הדין סיני אליאס ואורי אדלשטיין, כי על-פי תעריפון הבנק רשאי הבנק לגבות מכל לקוח שמחזיק ניירות ערך בחשבונו, עמלת דמי ניהול פיקדון ניירות ערך מינימלית לרבעון כקבוע בתעריפון בבנק, כאשר בגביית העמלה יש להתחשב גם בעמלות שגבה הבנק מהלקוח לאורך הרבעון בגין מכירה או רכישה של ניירות ערך בחשבון.

מנגד, הבנק טען כי לשון התעריפון ברורה, ועל-פיה הוא זכאי לגבות את עמלת דמי ניהול פיקדון ניירות ערך המינימלית לרבעון, בהתעלם ממה שגבה מהלקוח לאורך הרבעון. כלומר, לפי הבנק, מדובר בסכום נפרד ונוסף על מה שהוא גבה מהלקוח לאורך הרבעון בגין פעולות של מכירה או קנייה של ניירות ערך.

השופטת קבעה כי טענת הבנק, שלשון התעריפון היא ברורה ולפיה קיימים שני סוגי דמי ניהול, "לא רק שאין בה ממש אלא שנראה שההפך הוא הנכון. הפרשנות המוצעת על-ידי הבנק להוראות התעריפון אינה עולה בקנה אחד עם מילותיו ואף סותרת את האמור בו", כתבה.