האוצר בוחן איחוד דמי הניהול בקופ"ג, קרנות פנסיה וביטוח חיים

הערכות: הגופים המנהלים יוכלו לגבות דמי ניהול מהצבירה, לצד דמי ניהול מהפרמיה ■ האוצר: כשתושלם התוכנית, תובא לידיעת הציבור

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, בוחן את האפשרות לאחד את מבנה דמי הניהול בשלושת המוצרים השונים בשוק הפנסיוני - קופות הגמל, קרנות הפנסיה החדשות המקיפות ופוליסות ביטוחי החייםשל חברות הביטוח. כך, על פי הערכות בשוק, שבשלושת האפיקים השונים יוכלו הגופים המנהלים לגבות דמי ניהול מהצבירה, לצד דמי ניהול מהפרמיה.

שינוי זה ישפיע על קופות הגמל, שכיום אינן רשאיות לגבות דמי ניהול מהפרמיה וגובות רק דמי ניהול מהצבירה. באוצר אמרו בתגובה כי "משרד האוצר משלים בימים אלה את גיבושה של תוכנית אסטרטגית לתחום החיסכון הפנסיוני. כשתושלם, תובא לידיעת הציבור".

בכל אופן, בשלב זה לא ידוע כיצד והאם בכוונת משרד האוצר לפעול בנושא. ואולם נציין כי נושא זה כבר נבחן בעבר באגף שוק ההון, בין אם בשינוי מבנה דמי הניהול בשוק הפנסיוני לדמי ניהול מצבירה בלבד, ובין אם באפשרות הנבחנת כיום.

תוכנית מקיפה

כיום מוטלות על אפיקי החיסכון ארוך הטווח מגבלות בגביית דמי הניהול: קופות גמל (וקרנות ההשתלמות) רשאיות לגבות עד 2% מהצבירה בלבד בשיעור שנתי; קרנות הפנסיה החדשות המקיפות רשאיות לגבות עד 0.5% מהצבירה ועוד 6% מהפרמיה החודשית (התקבולים); בקרנות הפנסיה החדשות הכלליות (המוכרות גם כקרנות משלימות) מותרים דמי ניהול של עד 2% מהצבירה; ובפוליסת ביטוחי החיים רשאיות חברות הביטוח לגבות דמי ניהול בשיעור של 1%-2% מהצבירה, ועוד 5%-13% מהפרמיה החודשית, ומתקיים יחס של החלפה בין דמי ניהול מהצבירה ומהתקבולים.

באוצר שוקדים זה חודשים רבים על תוכנית לשינוי שוק החיסכון הפנסיוני, לתיקון כשלים שנבעו מרפורמת בכר. בעיקר מדובר בנסיקת דמי הניהול בתחום הגמל - מוצר שכמעט והכפיל את מחירו בשנים האחרונות. בכוונת האוצר לפרסם תוכנית מקיפה לתיקון כשלים ברפורמת בכר וברפורמות אחרות, שהורדת דמי הניהול תהיה 'התוצאה הברוכה' שלה.

לפי המסתמן כעת, הדרך שבה יבחרו לפעול באוצר לא תכלול התערבות ישירה במחירים, אלא תשים דגש על שקיפות רבה יותר - לא רק בנוגע לדמי הניהול, אלא גם בנוגע לעלויות נוספות, ובראשן עלויות ההפצה, כשסביר שיהיו הקלות נוספות על מעבר בין מכשירי החיסכון הפנסיוני השונים. נוסף על כך, באוצר ימשיכו לקדם את הקמת המסלקה הפנסיונית. בסביבת האוצר הסבירו בחודשים האחרונים כי תוכנית המשרד מבוססת על שלושה דגשים: שקיפות, ניידות והסדרת השיווק.

11
 11