נותן גז בעלייה: אופנהיימר בהמלצה חמה על סקטור הרכב הסיני

הכלכלנים: הממשל מעודד צריכה מקומית, הביקושים גוברים והיצרניות הנסחרות בארה"ב מתומחרות בחסר

המלצות לגבי השקעות בסין כבר מזמן הפכו לעניין שבשגרה. כשמדובר על המשק הגדול בעולם במונחי מספר תושבים, והשני בגודלו במונחי תוצר, המציג מזה שנים רבות שיעורי צמיחה גבוהים, אין פלא שבשורה התחתונה הופכת סין ליעד השקעות אטרקטיבי באופן תדיר.

אך בעוד שמנוע הצמיחה המרכזי בסין הוא עדיין פעילות השקעה מוטת ייצוא, הרי שבשנתיים האחרונות שם הממשל המקומי דגש רב על תחום הצריכה הפנימית, במטרה להקטין את התלות במדינות המפותחות המציגות שיעורי צמיחה נמוכים וחולשה בצריכה הפרטית, לטובת עידוד הביקוש מצד הצרכן המקומי.

מדיניות זו נתמכת בתוכניות תמרוץ כלכלי המוערכות במאות מיליארדי דולרים. אחד מהפרויקטים היוקרתיים במסגרת אותן תוכניות הוא טיפוח תעשיית הרכב הסינית.

רכב הוא כבר מזמן לא רק כלי תחבורה. הבעלות הפרטית על כלי רכב מזוהה בעיקר במדינות המתפתחות עם מעמד הביניים, שעובר כעת בסין מהפכה דומה לזו שהתחוללה בארה"ב לאחר מלחמת העולם השנייה, ובמדינות מזרח אסיה בשנות ה-70-80. מכירות רכב חדש בסין תופסות תאוצה, עם צמיחה של 45% בשנת 2009 וצפי לצמיחה שנתית של 25% השנה, כשלראשונה היא עוקפת את ארה"ב במספר כלי הרכב שנמכרו במשק. הצמיחה הגבוהה הזו לא נפגעה מהותית לאחר הידוק המדיניות המוניטרית בסין בחודשים האחרונים, כשאמנם קצב הצמיחה השנתי ירד לכ-16% ברבעון השלישי של 2010, אך הוא צפוי להתייצב על כ-15%-20%, ובכך לתמוך בהמשך הביקושים הערים.

צוות האנליסטים של בית ההשקעות אופנהיימר, הסוקר את שוק המניות הסיני, פרסם לאחרונה סקירה מקיפה על תעשיית הרכב בסין, הכוללת ניתוח מגמות בענף והמלצה על מניות של יצרניות סיניות הנסחרות בארה"ב. מהסקירה עולה כי חלה הרחבה מתמדת של הפעילות בענף, כפי שחשף מדד מנהלי הרכש (PMI), שהצביע על התרחבות בפעילות התעשייתית וגידול בהיקפי האשראי במשק הסיני.

2010 מתאפיינת בגידול נאה בסך האשראי במערכת הבנקאית, תהליך בעל השפעה חיובית גם על הביקוש לכלי רכב, אם כי "מדובר בגידול מתון בהשוואה לשנה שעברה, בה יזם הממשל הסיני תוכנית מאסיבית של תמרוץ כלכלי במטרה למתן את השפעת המשבר העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2010 גדל היקף האשראי בסין בכ-6.3 טריליון יואן (כ-950 מיליארד דולר) - היקף כפול מקצב גידול האשראי בשנים שקדמו למשבר", מציינים באופנהיימר.

ותודה גם לתוכנית ההרחבה של הפד

גורם נוסף, חיצוני לסין אך בעל השפעה ברורה על המשק המקומי, הוא תוכנית ההרחבה הכמותית בארה"ב (QE2), שמשמעותה הגדלת כמות הכסף שמזרים הממשל האמריקני למשק, באופן שמביא להפניית כספי המשקיעים לאפיקי השקעה בעלי תשואה גבוהה, במיוחד במדינות המתפתחות. "ניתן לראות את השפעת התהליך בגידול השקעות ישירות של הזרים בסין, בהיקף של כ-74 מיליארד דולר מתחילת השנה", אומרים באופנהיימר. "מדובר בגידול שנתי של כ-17%, המוביל להתחזקות מינורית של שער היואן מול הדולר. להתחזקות זו השלכות חיוביות על פעילות חברות הרכב הממוקמות בסין, במיוחד ספקיות של חלקי חילוף, שהוצאותיהן נקבעות בדולרים, בעוד שמחירי המכירה במרבית המקרים נקובים במטבע המקומי".

בשורה התחתונה, צופים באופנהיימר תוצאות טובות ברבעון השלישי בקרב שחקניות תעשיית הרכב הסינית שנמצאו מומלצות על ידיהם (ראו טבלה מצורפת). בנוסף, הם מציינים כי תמחור החברות הנסחרות בארה"ב בעלות מכפיל רווח ממוצע של פחות מ-9 לתחזיות 2011, עדיין נמוך מתמחור חברות דומות הנסחרות בבורסות הונג קונג - בעלות מכפיל ממוצע של 13 לשנה הבאה, וממכפיל ממוצע של 19 בבורסה של סין.

להערכת האנליסטים, הפער בתמחור עשוי להוביל למהלכי הצפת ערך באמצעות מיזוגים ורכישות, או צעדי השתלטות מצד הבעלים או קרנות השקעה פרטיות.

44