סקר: רק 14% מהצרכנים יודעים לאילו טיפולים רפואיים הם זכאים

סקר המועצה לצרכנות מגלה עוד כי רק אחד מכל 5 ישראלים יכול להרשות לעצמו לרכוש ביטוח רפואי פרטי הכולל תרופות מצילות חיים וניתוחים בחו"ל

רק 14% מהצרכנים בארץ מודעים לזכויותיהם הרפואיות - כך מגלה סקר שערכה המועצה לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, לרגל העלאת מדריך בריאות באתר האינטרנט שלה.

מהסקר עולים נתונים מדאיגים לגבי רמת הידע של הציבור ביחס לזכויות הרפואיות המגיעות לו הן מהמערכת הציבורית והן מהביטוחים משלימים בקופת-החולים ומחוצה לה.

מהסקר עולה כי גם אם ל-75% מהציבור יש ביטוחים רפואיים נוספים מעבר לסל השירותים הבסיסי, קיימת חוסר בהירות בבחירת השירותים הרפואיים באופן מושכל. הסיבות הנפוצות לבחירת ביטוח מסוים הן בעקבות המלצה מחבר או כי "לכולם יש". כ-20% מהצרכנים, מגלה הסקר, כלל לא רכשו ביטוח בריאות פרטי בשל מחירו הגבוה עבורם.

40% מהצרכנים המופנים לקבלת טיפול רפואי העולה כסף על-ידי גורם מקצועי של קופת-החולים, לא ביררו האם השירות יכול להינתן באמצעות אחד הביטוחים הרפואיים אותם הם מחזיקים.

מהסקר עולה כי מרבית הצרכנים לא יודעים היכן אפשר לבדוק מהם זכויותיהם, ולא יודעים כי קיימות חלופות. יש לציין כי לא מדובר בסכומים זניחים, שכן עלות הטיפול הרפואי עשויה להגיע לכמה אלפי שקלים.

מה כן מעוניין הצרכן לכלול במסגרת הביטוח הרפואי? 51% רוצים כי תרופות מצילות חיים ייכללו בביטוח, 44% מבקשים כיסוי ניתוחי הכולל ניתוחים בחו"ל, 35% מבקשים אפשרות לבחור את הרופא המנתח, 31% מעוניינים בקיצור של זמן המתנה לבדיקות, טיפולים וניתוחים, 21% מעוניינים בקבלת חוות-דעת שנייה, ו-21% מהציבור מעוניין בכל הגורמים לעיל באותה מידה.

המדריך החדש, שנערך בשיתוף חברת YBD יועצים, נועד להקנות לצרכנים כלים לרכישת ידע ולמימוש מלוא הזכויות וכן למניעת כפל ביטוח. הוא כולל הסבר לגבי המוסדות המספקים שירותים רפואיים וכמו טיפים מעשיים למימוש זכויות לכיסוי הוצאות רפואיות.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי הגנה על זכויות הצרכנים כוללת גם ידע ומודעות של הצרכנים ביחס לזכויותיהם. "תחום הבריאות מציע לצרכנים 3 רבדים של כיסוי ביטוחי", הוא מסביר, "וכדאי לוודא, בטרם נדרשים לקבלת שירות רפואי שעלותו הכספית גבוהה, אם אין מענה לשירות המבוקש במסגרת הכיסוי הביטוחי הקיים".