ישראל תשתתף בפיילוט פרסום בינ"ל של גוגל ו-YouTube

הפיילוט מתקיים כבר ב-6 מדינות וכולל לראשונה תשלום עמלות גם למשרדי הפרסום ■ מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל: "משרדי הפרסום צריכים להתלהב מהמהלך" ■ פרשנות / נועה פרג

גוגל רוצה לכבוש גם את שוק פרסום הווידיאו בישראל. ל"גלובס" נודע כי ישראל תשתתף תשתתף בפיילוט פרסומי בינלאומי אותו יוזם YouTube, אתר שיתוף קבצי הווידיאו של ענקית החיפוש גוגל, ובו ייקחו חלק משרדי פרסום בישראל. זאת במטרה לעודד את המפרסמים הישראלים להפנות יותר משאבים לפרסום בפלטפורמת הווידיאו של גוגל. הפיילוט יימשך שנה, ולאחריו ייבחנו את תוצאותיו והמשך האסטרטגיה בתחום.

גוגל ישראל כבר ערכה פגישות מקדימות עם מספר מצומצם של משרדי פרסום בישראל, במטרה לבחון כיצד יש לתרגם את הפיילוט הבינלאומי הזה לשוק המקומי. אולם, בשבועות הקרובים יגדלו המאמצים של גוגל ישראל באופן משמעותי, במטרה לשכנע את המשרדים להצטרף לתוכנית. בסוף המשא-ומתן ייבחר מספר מצומצם של משרדי פרסום ישראליים, שייכנסו לפיילוט.

בתוכנית הפיילוט, שיושמה כבר למשך שנה ב-6 מדינות, בהן ארה"ב, בריטניה וגרמניה, לקחו חלק גם סוכנויות פרסום גדולות, כגון פובליסיס ואומניקום.

מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל ומנהל אזורי דרום אפריקה ויוון בענקית החיפוש, אישר את הידיעה ואמר כי "המטרה היא להראות שגוגל מחויבת לתחום הפרסום בווידיאו ומתכננת לחזק אותו. נעבוד בצמוד למשרדי הפרסום, במטרה לממש את הפוטנציאל העצום שטמון בשוק הפרסום בווידיאו בישראל".

ברנד הוסיף כי "לישראל יצא שם של מאמצת טכנולוגיות, ומשרדי הפרסום זוכים להוקרה עולמית על יצירתיות וחדשנות. בתחום הפרסום בווידיאו, משרדי הפרסום יכולים ליישם את כל המילים הגדולות האהובות עליהם - קריאטיביות ורעיונות גדולים".

אתר YouTube ישראל הושק ביולי 2008, עם התאמה מסוימת לשוק הישראלי, אולם רק לפני כחודשיים עבר האתר "גיור מלא", וכעת הוא מוצע בממשק עברי מלא. בנובמבר 2009 נפתח אתר YouTube גם למפרסמים הישראלים, וחברות גדולות בתחום הבנקאות והפיננסים כבר אימצו את הפלטפורמה הזו.

"אני חושב שמשרדי הפרסום צריכים להתלהב מהמהלך", אומר ברנד.

החשיפה ל-YouTube בנסיקה

לפי סקר TIM, החשיפה לאתר YouTube זינקה בשנתיים האחרונות ביותר מ-100%, והוא מדורג במקום הרביעי בקרב האתרים הפופולריים בישראל, אחרי גוגל, פייסבוק ו-וואלה.

נכון לאוקטובר, שיעור החשיפה השבועי של אתר YouTube עומד על 60.9%, המשקף כ-2.3 מיליון גולשים בשבוע.

"YouTube הוא הפלטפורמה המובילה בישראל, ולכן חשוב לנו לוודא כי התחום מממש את הפוטנציאל שלו", מסביר ברנד.

לפי חברת המחקר eMarketer, שוק פרסום הווידיאו בארה"ב צמח בשנה האחרונה בכ-50%, והוא עתיד להסתכם ב-1.5 מיליארד דולר. הערכות קודמות של חברת המחקר צופות כי נתח השוק של הפרסום בווידיאו מעוגת הפרסום המקוון יגדל מ-6% ב-2009 ל-15% ב-2014.

לפי יפעת בקרת פרסום, שוק הפרסום המקוון בישראל מוערך בכ-520 מיליון שקל, כשההערכות הן כי החלק היחסי של הפרסום בווידיאו הוא זניח. אולם, ברנד סבור כי אין סיבה ששוק זה לא יצמח בשיעורים גבוהים גם בישראל.

לדבריו, "השיעורים של אי-מרקטר הם בהחלט בנצ'מרק רלוונטי גם לשוק הישראלי, ולכן נתח של 15% מסך עוגת הפרסום המקוון הוא ריאלי ב-2014, גם בישראל. החלק שלנו בזה יהיה המשמעותי ביותר".

בחינת אפקטיביות הקמפיינים

המהלך של גוגל עשוי לפגוע בהכנסות של הפורטלים בישראל מפרסום בווידיאו. ברנד מציין כי לפרסום ב-YouTube יש יתרונות בהשוואה לפרסום בווידיאו באתרי התוכן המובילים, כגון וואלה ו-ynet. "מעל ל-50% מקטעי הווידיאו ב-YouTube זוכים לתגובות ופעולות של משתמשים, וזה משהו שכל מפרסם מחפש - אינטראקציה ומעורבות של הגולש", הוא אומר.

מלבד זאת, YouTube היא חלק מגוגל, ולכן היא גם מציעה כלים למדידה לבחינת אפקטיביות הקמפיינים. "זו עוד סיבה טובה מדוע למפרסמים כדאי לבחור ב-YouTube על פני פלטפורמות אחרות", מסכם ברנד.

בין כלי הפרסום שיינתנו בפיילוט

* פרה-רול - פרסומת שמופיעה לפני קטע הווידיאו

* מיד-רול - פרסומת שמופיעה באמצע הסרטון

* באנרים בעמוד הבית

* אובר-ליי - באנר שרץ על-גבי הווידיאו

מה משרדי הפרסום יקבלו

* עמלות מדיה בגין פרסום ב-YouTube

* הדרכה תקופתית סביב כלי המדידה והתכנון של YouTube

* ייזום מחקרים משותפים המנתחים את התנהגות הגולשים

* קבלת ייעוץ ותמיכה בכל שאלה שנוגעת לשיווק או למכירות