ה"גוגל ווייב" של פייסבוק

גורל שירות הדואר של פייסבוק יהיה דומה, אם צוקרברג לא יקשיב לסביבתו - וגם למתחריו

בעוד שעשרות אלפי משתמשים בעולם הקשיבו למארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, כשהוא מסביר מדוע מערכת ההודעות החדשה של החברה היא "לא אימייל", משתמשי Gmail של גוגל והוטמייל של מיקרוסופט דיווחו על תקלות בנגישות למייל.

צירוף מקרים זה הוא דוגמה למערכת היחסים של פייסבוק וגוגל - חשדנות תחרותית.

קשה שלא להיזכר במוצר האחרון שכונה "צורת התקשורת חדשה". היה זה גוגל ווייב של ענקית החיפוש גוגל, שהושק ב-2009. הכלי היה חדשני, איחד את כל סוגי התקשורת בין הגולשים לפלטפורמה אחת, והזכיר במידה מסוימת את המוצר החדש של פייסבוק. אולם, בהיעדר התלהבות, המוצר נסגר.

העתיד של הפלטפורמה החדשה של פייסבוק נראה ורוד יותר. הוא אולי לא יכבוש את הדור הבוגר - אבל עשוי לסחוף אחריו בני-נוער צעירים, שיתלבטו איפה כדאי להם לפתוח את תיבת המייל הראשונה שלהם.

מכיוון שרוב התקשורת של הצעירים כבר מתנהלת באפיקים אחרים, כגון מסרים מיידיים או הודעות טקסט, ואת עיקר זמנם הם מבלים בפייסבוק, הכלי החדש הוא מתבקש מאליו. עם זאת, הוא עדיין לא נראה מלהיב במיוחד.

בפייסבוק עובדים על המוצר הזה כבר שנה, ולא מן הנמנע כי הרעיון שלו עוצב ברוח גוגל ווייב, ומכוון כנגד ענקיות הדואר האלקטרוני, גוגל, מיקרוסופט ויאהו. אך גם הפורטלים המקומיים שמציעים מייל למשתמשים, כגון וואלה בישראל, עשויים להיפגע.

כדי לשמור על האטרקטיביות, פייסבוק חייבת שיתוף-פעולה מצד יריבותיה, כשרק לאחרונה גוגל חסמה אותה מלייבא את רשימת אנשי הקשר לתוך פייסבוק. קל זה לא יהיה.