בזכות העליות בת"א: תיק הנכסים התנפח לכ-2.4 טריליון שקל

כתוצאה מהתפתחויות אלו עלה משקלם של הנכסים הסחירים בתיק בכ-2% לרמה של כ-53% על חשבון ירידה של כ-1% במשקלם של הפיקדונות והמזומנים בבנקים

שווי תיק הנכסים הפיננסים של הציבור גדל ברבעון השלישי ב-1.3% לרמה של כ-2.4 טריליון שקל. כך נמסר היום (ד') מבנק ישראל.

העלייה נבעה בעיקר מגידול בשווי התיק הסחיר - שווי תיק המניות בארץ גדל בכ-34 מיליארד שקל (7.8%), ושווי תיק אגרות החוב בכ-21 מיליארד שקל. עיקר הגידול נבע מעליות מחירי המניות והאג"ח בבורסה לניירות ערך בת"א.

כתוצאה מהתפתחויות אלו עלה משקלם של הנכסים הסחירים בתיק בכ-2% לרמה של כ-53% על חשבון ירידה של כ-1% במשקלם של הפיקדונות והמזומנים בבנקים לרמה של כ-30%. בשווי התיק של תושבי ישראל בחו"ל חלה ברביע השלישי של השנה ירידה של כ-1.8%, בעיקר השפעה של ייסוף השקל מול הדולר (כ-6%) שתרם לקיטון בשווי השקלי של הנכסים הזרים.

הרכיב שתרם את רוב העלייה בשווי התיק בתקופה הנסקרת הוא רכיב המניות בארץ. ברבעון השלישי של 2010 עלתה יתרת המניות שמחזיק הציבור בכ-34 מיליארד שקל (7.8%) והגיעה לרמה של כ-465 מיליארד שקל. העלייה כולה נבעה, מהעלייה במחירי המניות בבורסה לני"ע בת"א, בעוד ההשקעה נטו במניות הייתה בתקופה זו קטנה.

בחטיבה למידע ולסטטיסטיקה בבנק ישראל מציינים שמתחילת השנה הסתכמה ההשקעה נטו של תושבי ישראל במניות בארץ בכ-13 מיליארד שקל מזה כ-8 מיליארד שקל גידול שמקורו בהנפקות חדשות.

שווי אג"ח החברות הסחיר בתיק הנכסים עלה ברבעון בשיעור של כ-8% והסתכם בספטמבר בכ-234 מיליארד שקל. העלייה בשווי היא שילוב של עליית מחירן של איגרות החוב (כ-5%) והנפקות נטו (הנפקות בניכוי פדיונות, 3%). מתחילת 2010 גדל שווי תיק האג"ח של תושבי ישראל בכ-34 מיליארד שקל, מזה כ-10 מיליארד שקל מקורן בהנפקות נטו של אג"ח ע"י המגזר העסקי.

שווי תיק הנכסים של הציבור בחו"ל ירד ברבעון ב-4.8 מיליארד שקל (1.8%) לרמה של כ-262 מיליארד שקל. הירידה נבעה בעיקר מייסוף השקל מול הדולר (כ-6%) שתרם לקיטון בשווי השקלי של הנכסים הזרים.

יתרת שווי תיק המניות בחו"ל עלתה ברבעון השלישי בכ-2.5 מיליארד שקל לרמה של 121 מיליארד שקל. גידול זה נבע מהשקעות נטו של כ-4.7 מיליארד שקל במניות זרות - בעיקר משקיעים מוסדיים - ומעליית מחירים בשוקי חו"ל, אלו קוזזו חלקית כתוצאה מייסוף השקל.