למ"ס: ביולי-ספטמבר ירד הייצור התעשייתי ב-7.2%

מדד מלניק ירד בספטמבר ב-1.2% ■ יצוא השירותים עלה בספטמבר ב-8.5% לעומת החודש הקודם ■ ביולי-ספטמבר עלה הפדיון בסך כל ענפי המשק בשיעור מזערי של 0.7% בחישוב שנתי

בין החודשים יולי לספטמבר חלה ירידה של 7.2% בייצור התעשייתי בישראל, כך עולה מנתוני הלמ"ס שפורסמו היום (ה'). עוד עולה מנתוני המגמה כי בניטרול ענפי הטכנולוגיה העילית הסתכמה הירידה בייצור התעשייתי בשיעור של 1.8%. עוד דווח על ירידה של 0.4% במספר משרות השכיר בתעשייה ועם זאת מספר שעות העבודה בתעשייה נותר יציב.

נתונים נוספים שפרסמה הלמ"ס מתייחסים ליצוא השירותים שעלה בספטמבר ב-8.5% לעומת החודש הקודם והסתכם ב-2.1 מיליארד דולר. סעיף יצוא השירותים העסקיים עלה ב-20.1% לעומת החודש הקודם. כם בסעיף ההכנסות מתיירות נכנסת נרשמה עלייה של 11.9% לעומת ההכנסות בחודש המקביל אשתקד. בעוד שיצוא שירותי התחבורה בלט בעלייה של 24.9% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.

קבוצת נתוני המאקרו האחרונה שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כללה את מדדי הפדיון לכל ענפי המשק על פי נתוני מע"מ. לפיהם בחודשים יולי-ספטמבר 2010 - חלה עלייה בפדיון בסך כל ענפי המשק בשיעור מזערי של 0.7% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 4.2% בחודשים אפריל-יוני 2010.

העלייה בפדיון ענפי התעשייה היה בשיעור של 2.7% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 9.4% בחודשים אפריל-יוני 2010. והעלייה בפדיון ענפי המסחר והשירותים בשיעור מזערי של 0.4% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 2.5% בחודשים אפריל- יוני 2010.

מדד מלניק למצב המשק מראה גם הוא על הרעה במצב הפעילות העסקית לאחר שירד ב-1.2 אחוזים בחודש אוקטובר. לדברי פרופ' מלניק מהמרכז הבינתחומי הרצליה, "מסתמנת תפנית לרעה בפעילות המשקית".

הירידה בפעילות מתרכזת בייצור התעשייתי של תעשיות טכנולוגיית עלית. האינדיקטור המוביל את ההרעה המשקית הוא מדד הייצור התעשייתי. בחודשיים האחרונים ירד מדד זה, בשיעור מצטבר של 9.7 אחוזים.

התפנית שחלה בייצור התעשייתי המתמקד בתעשיית ההי-טק קשורה, ככל הנראה, בחולשה שמתפתחת בכלכלות העולם המפותח. בפדיון בענפי המסחר והשירותים נשמרת יציבות ברמה גבוהה, המשקפת יציבות של הביקושים המקומיים. במדד היבוא נרשמה עלייה שנובעת בעיקר מיבוא תשומות לייצור המקומי.