טבע בין החברות שמימנו כנס למאוחדת בקפריסין

ענקית התרופות הישראלית שילמה 202 אלף שקל על כנס שמבקר המדינה הגדירו כמתן טובת הנאה ■ גורם בכיר המעורה בדו"ח המבקר טוען: "מדובר במימון חריג בכל קנה מידה"

שלושה כנסים של רוקחים שערכה קופת חולים מאוחדת העסיקו במיוחד את מבקר המדינה, שפרסם השבוע דו"ח חמור ביותר על הקופה. אחד הכנסים נערך בקפריסין ב-2006, ולפי המבקר, מלבד שעתיים-שלוש של הרצאות מקצועיות, הוא כלל בעיקר בילויים ופינוקים. למרבה האירוניה, מרבית המשתתפים לא היו רוקחים, אלא בעלי תפקידים שונים, דירקטורים וספקים.

אחד המסמכים שהופיעו בטיוטת הדו"ח, ולא הופיע בדו"ח הסופי, נחשף היום (ה') ב"גלובס", ומאפשר הצצה מרתקת על הקשר שבין קופות חולים לחברות התרופות, אך בעיקר לשיטה המפוקפקת של מאוחדת. מן המסמך עולה כי 22 חברות תרופות הוציאו מקופותיהן לא פחות מ-981 אלף שקל למימון אותו כנס, כאשר "טבע" הישראלית מככבת בראש עם מימון של 202 אלף שקל. מדובר בחברת סל"א, חברת-בת בבעלות מלאה של טבע.

לכאורה מדובר במתן חסות לגיטימית, כמו רכישה של שטח פרסום או דוכן בכנס, ואולם מקור המעורה היטב בדו"ח טוען כי מדובר ב"סכום חריג בכל קנה מידה". לדברי המקור, כשמחברים את הסכום הגבוה לעובדה שמרבית המשתתפים כלל לא היו רוקחים, ולעובדה שחלק הארי של הכנס עסק בבילויים, הרי שמדובר במימון טובות הנאה במסווה של כנס מקצועי. "החברות מימנו נסיעה של אנשים בניגוד לכללי האתיקה, ובניגוד להוראת משרד הבריאות", הבהיר המקור.

אחרי טבע מככבת ברשימה חברת התרופות "רוש", ששילמה למאוחדת 122 אלף שקל. חברת ג'יי סי הלת'קר שילמה 100.1 שקל, וחברת ניאו-פארם שילמה 100אלף שקל. חלק מהחברות שילמו סכומים נמוכים בהרבה לכאורה, ואולם כשבוחנים את מחזור הפעילות שלהן, מגלים כי באופן יחסי הן שילמו סכומי עתק. כך למשל, חברת טרימקו שילמה על הכנס 18,200 שקל, שהם 8.9% מהמחזור העסקי שלה. לצורך השוואה, המימון של טבע מהווה 0.3% בלבד ממחזורה העסקי.

השיטה של שריקי

מה גורם לחברות תרופות לשלם סכומים כה גבוהים על כנס אחד? באופן טבעי, חברות התרופות מצפות כי הרוקחים או קופות החולים יגדילו את היקף הרכש של מוצריהן, ולכן הן נוהגות לממן כנסים ולהתחבב על הגורמים המקצועיים. ואולם הסכומים החריגים במקרה של מאוחדת נובעים ככל הנראה מהשיטה של הקופה: מי שגייס את הכסף למימון הכנסים הוא הרוקח הראשי של הקופה, ג'ורג' שריקי, אחד הכוכבים הגדולים בדו"ח מבקר המדינה. שריקי, מתוקף היותו הרוקח הראשי, מבצע את הרכש השוטף של התרופות מול חברות התרופות.

"לחברות האלה לא הייתה ברירה לכאורה", הסביר המקור שעמו שוחחנו. "הרוקח הראשי הוא גם הקניין וגם האיש שמגייס את הכסף לכנסים, והן חששו שאם הן לא ישלמו סכום יפה - הוא לא יקנה מהן מחר תרופות, או שפשוט יקנה פחות".

מטבע נמסר בתגובה לדברים: "טבע נתנה חסות מקצועית לכנס, כמו שהיא עושה בכנסים מקצועיים רבים בארץ ובעולם, על כלל לקוחותיה. במסגרת זה השתתפו מטעם טבע מרצים בכירים חיצוניים, וכן טבע העמידה דוכני מידע מקצועיים לטובת הרוקחים, משתתפי הכנס ואורחיו. החסות לכנס נעשתה על פי הסטנדרטים המקובלים בישראל".

11
 11