הכסף בורח מאירלנד: 13 מיליארד אירו נפדו מאלייד אייריש

ה-ECB והבנק המרכזי של אירלנד סיפקו לו הלוואות לטווח קצר לשם כיסוי המחסור במזומנים ■ מרבית פודי הפקדונות מהבנק היו גופים מוסדיים ועסקיים

הבנק האירי אלייד אייריש בנקס דיווח היום (ו') כי הפסיד 13 מיליארד אירו שהם כ-18 מיליארד דולר, או 17% מסך הההפקדות בו מאז יוני. זוהי עדות אחרונה לכך שהכספים יוצאים מהבנקים האיריים בעוד החובות ממוטטים את המערכת הבנקאית באי הבריטי. בעקבות ההודעה זינקה היום (ו') התשואה על האג"ח האירי ל-10 שנים עלתה בעוד 0.4% לרמה של 8.35%. נזכיר כי האג"ח המקבילות בארה"ב נסחרות ברמת תשואה של כ-2.87%.

מוקדם יותר החודש דיווחו עוד שני בנקים, בנק אוף אירלנד ואייריש לייף אנד פרממנט, כי סבלו מהפסדים בשיעור של יותר מ-10% מסך ההפקדות בהם בחודשים האחרונים. מאז ספטמבר גברו משיכות הכספים מהבנקים האיריים על רקע משבר החוב שהתעורר מחדש כארש הממשלה האירית הודיעה כי חילוצם של 5 בנקים יעלה לפחות 45 מיליארד אירו, היקף שרבים מהאנליסטים חושבים שהוא עדיין נמוך.

הדיווח הנוכחי התקבל בשוק בעוד שצוות של גורמים רשמיים מטעם ה-IMF והאיחוד האירופי והבנק האירופי המרכזי נמצאים באירלנד ועובדים לגיבוש חבילת סיוע בצורה של הלוואות לממשלה האירית, על מנת שזו תוכל להתמודד עם ההשפעה של הפסדי הבנקים על מצב החובות של המדינה כולה. החששות הגוברים מפני בריחת כספים מהבנקים האיריים היא שהובילה להקמתה של המשלחת הדחופה המונה מומחי מימון של הגופים השונים שהגיעה לדבלין.

אלייד אייריש בנק מסר כי עיקר הכספים שנפדו מחשבונותיו והובילו להפסדים היו של גופים מוסדיים ושל עסקים. הבנק מסר כי ה-ECB והבנק המרכזי של אירלנד סיפקו לו הלוואות לטווח קצר לשם כיסוי המחסור במזומנים.

גורם רשמי בבנק אמר כי לבנק היו כ-74 מיליארד דולר בכספי פקדונות של לקוחותיו בסוף יוני אך כעת יש בו כ-61 מיליארד אירו. אלייד אייריש בנק היה בעבר הבנק העסקי הגדול באירלנד, אך בשנת 2008 הוא סבל מנפילה גדולה על רקע קריסת ענף הנדל"ן במדינה.

לאחרונה מכר הבנק שניים מנכסיו הטובים ביותר: את השליטה בבנק הפולני, זכודני, ואת נתח המיעוט בבנק הניו יורקי M&T. זאת על מנת להכניס מזומן בסך של 10.4 מיליארד אירו שנדרשו ממנו ע"י המפקח על הבנקים באירלנד. עם זאת הודה היום הבנק כי היקף המזומן שלו נמוך בהרבה מן הדרישות הרגולטוריות. בנוסף מסר הבנק כי ניסיונותיו למכור את החטיבה הבריטית של הבנק כשלו לאחר שלא נמצאו לו קונים.