"סאנדיי טיימס": סיוע של 120 מיליארד אירו לאירלנד

(עדכון) - דיון חירום בקבינט האירי ■ ה"מקלות": הטלת מס רכוש של 500 אירו לכל בית באירלנד, קיצוצים בסקטור הציבורי ו"מס אמידים"

האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי מכינים חבילת סיוע גדולה בהיקף של 120 מיליארד אירו לאירלנד. כך מדווח היום (א') העיתון "סאנדיי טיימס" בבריטניה. מדובר בסיוע גדול יותר מהדיווחים הקודמים, שדיברו על עשרות מיליארדי אירו.

אם אכן תאושר חבילת הסיוע, היא תהיה גדולה יותר מהסיוע של 110 מיליארד אירו שניתנה ליוון לפני מספר חודשים. לפי הדיווח, ההודעה הרשמית על חבילת הסיוע תצא מחר. כמו כן דווח, כי הקבינט האירי מתכנס לדיון חירום.

הטלת מס רכוש של 500 אירו לכל בית באירלנד וקיצוצים בסקטור הציבורי הן חלק מהדרישות שהעמידו האיחוד האירופי הו-IMF לאירלנד, אם ברצונה לקבל את הסיוע. כמו כן ייתכן שיוטל מס על אמידים במדינה. צרפת וגרמניה דוחקות באירלנד להעלות את מס החברות שלה, שעומד היום על 12.5% בלבד, אולם לפי שעה היא מתנגדת לכך.

"דיילי מייל": הבנקים באירלנד על סף התמוטטות"

הבנקים הגדולים באירלנד עומדים בפני התמוטטות כבר השבוע, אלא עם תושג הסכמה לגבי חבילת חילוץ מיידית מהקהילה הבינלאומית. כך מדווח ה"דיילי מייל", על סמך מקורבים לנושא.

Allied Irish Banks ובנק אוף אירלנד סובלים מבריחה של מיליארדי אירו, כאשר משקיעים זרים מושכים מהם כספים וגורמים להם למצוקת נזילות חריפה. מצב זה הוא שהביא לאירלנד את צוותי החילוץ של קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי, בניסיון למנוע את קריסתם של הבנקים. אם הם יתמוטטו, זה יחייב את המדינה להזרים ערבויות של עד 440 מיליארד אירו, וכלל לא בטוח שאירלנד תוכל לעמוד בחובותיה.

אחת האופציות של קרן המטבע היא לסגור את הבנקים עד שיושג הסכם. בחילוץ של ארגנטינה ב-2002, הבנקים נסגרו לעשרה ימים כדי לעצור את בריחת הפקדונות.

הממשלה האירית נחושה להמעיט בערכו של המשבר, מאחר שעצם הדיבור על הנושא יכול לזרוע פניקה בקרב הציבור, ולגרום לו לפרוע את פקדונותיו, אע"פ שהמדינה ערבה להם. כמה מהמקורות הפנימיים בבנקים חוששים ששרי הממשלה כשלו בקליטת חומרתו של המצב. אתמול דיווח העיתון "אייריש מייל" כי במהלך ספטמבר בלבד נמשכו מהבנקים האיריים 18 מיליארד אירו (!).

המצב אילץ את הבנקים ללוות עשרות מיליארדים מהבנק האירופי המרכזי רק כדי לצוף, וכשפרנקפורט סירבה לאחרונה להמשיך להלוות מזומנים, הבנק האירי המרכזי הלווה להם 28 מיליארד אירו. עם זאת, הבנק האירופי המרכזי מתעקש כעת למשוך את ההלוואות הללו ולכן, קרן המטבע והאיחוד מתבקשים לתפוס את מקומו.

דובר של משרד האוצר האירי אמר כי "כל נושא הבנקים נמצא בבדיקה, כך שניתן לשער שאם ייצא הסכם משיחות אלו, תוצאותיו יהוו פתרון לבנקים". הוא הוסיף כי "איני חושב שנראה כאן את סגירת הבנקים כפי שהיה בארגנטינה".