מזכ"ל ה-OECD: "בנק ישראל חייב להמשיך להעלות ריבית"

אנחל גוריה בישיבת הממשלה: "השימוש הסימולטני ברכישות מט''ח כדי להגן על היצואנים משינויים בלתי רצויים בשער החליפין, היא יותר ויותר בלתי מוצדקת"

מזכ''ל ארגון ה-OECD, אנחל גוריה, השתתף היום (א') כאורח כבוד בישיבת הממשלה, במסגרת ביקורו הראשון בישראל כחברה מלאה של הארגון. גוריה התייחס לשלושת האתגרים העיקרים שעומדים בפני ישראל לטווח הארוך: תעסוקה של חרדים וערבים, עוני וחינוך.

בנושא הראשון מזכ''ל הארגון הזכיר שוב את הצורך להכניס את מגזר המיעוטים, חרדים וערבים, אל תוך מעגל העבודה. "אם האוכלוסיות הללו יישארו מאחור הם יהוו עוגן שימשוך אחורה את המשק ואת הכלכלה". נזכיר כי נושא חינוך, עוני ואי שוויון "כיכב" בדו''ח מיוחד ששיגר הארגון טרם כניסתה של ישראל לארגון.

גוריה התייחס גם למשטר הפיסקלי לגבי אוצרות טבע שהתגלו לאחרונה לרבות המלצות ועדת ששינסקי. לדבריו, "מאוד חשוב לשמור את הכספים ליום הסגריר" כגון משבר כלכלי או הזדקנות האוכלוסייה, כאשר המזכ''ל התייחס מפורשות לצורך הקמת קרן בה יופקד לפחות חלק מכספי התמלוגים והכנסות מגז ונפט. "יש לעמוד בלחץ ולא להוציא את הכסף שמתקבל מהתמלוגים להוצאות שוטפות ולשמור אותם ליום סגריר. עמידה בלחץ זה הוא המעשה האחראי הגדול ביותר שאתם יכולים לעשות".

באותו נושא אמר אמש מזכ''ל הארגון כי "העושר מגיע גם לעם. אל תהיו ביישנים ותדרשו את הדבר שיכול לשפר באופן משמעותי את רמת החיים של הישראלים. חשוב לזכור שלנהל אוצרות טבע זה לא פחות מאתגר מאשר לנהל מחסור באוצרות טבע".

גוריה התייחס גם לחשיבות התחרותיות עת יציאה מהמשבר הכלכלי הגודל והוסיף כי "כולם יוצאים מהמשבר ומנסים להיות תחרותיים ואתם לא יכולים להישאר שאננים בנושא הזה".
בסוף השבוע האחרון פורסם באתר הארגון חלקים מדו''ח מקיף סביב כלכלת ישראל ובו ביקורת קשה על מדיניות המוניטרית של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כמו כן, קריאה ברורה להעלות מסים. "בנק ישראל חייב להמשיך להעלות ריבית. השימוש הסימולטני ברכישות מט''ח כדי להגן על היצואנים משינויים בלתי רצויים בעשר החליפין היא יותר ויותר בלתי מוצדקת".

לדבריו, "השגת יעדי גרעון ב-2012 תלויה באופן משמעותי בהתאוששות ההכנסות ממסי חברות והעלאת מתוכננות במיסוי העקיף (מע''מ)". עוד מזהיר הארגון על סכנת התפרצות אינפלציונית: "ההתאוששות מההאטה היחסית מתונה כבר החלה להפעיל לחצים על העלאת שכר בשוק עבודה והצמיחה תגיע בסוף שנת 2012 לרמה הפוטנציאלית שלה.

"האינפלציה השנתית נמצאת כעת בתוך היעד יציבות המחירים (בין 1% ל-3%) אבל היא עלולה להתקרב לגבול העליון". הארגון פרסם גם את התחזיות לשנתיים הבאות שהם אופטימיות מאוד: הצמיחה בשנים 2011-2010 צפוי לעמוד על כ-4% ולהגיע ל-4.3% ב-2012. כמו כן, שיעור האבטלה צפוי לפי ה-OECD לרדת בהדרגה מ-6.4% השנה ל-5.9% בלבד ב-2012.

מזכ''ל ה-OECD נפגש גם עם שר החינוך, גדעון סער ועם שר החוץ, אביגדור ליברמן כמו כן ישתתף בכנס שארגן משרד האוצר בנושא התועלת והתרומה שתפיק ישראל מהצטרפותה בארגון - הכנס יועבר בשידור חי באתר "גלובס". גוריה יקבל גם תואר "דוקטור כבוד" מטעם אוניברסיטת חיפה.