רפורמה? 4 שאלות קשות

רפורמת נתניהו עליה התבשרנו לפני כמה ימים מעלה שאלות שדרוש להן מענה ברור, וחובה ליישמה באופן מיידי אחרת היא תעכב את שוק הנדל"ן

ביום 7/11/2001 התפרסמו המלצותיו של נציב מס הכנסה לשעבר, יאיר רבינוביץ', להפחית את שיעור מס השבח כדי לתמרץ את שוק הנדל"ן שנקלע למיתון קשה. עם זאת, ההמלצה הייתה להפחית את שיעור המס רק לגבי נכסים שנרכשו לאחר הרפורמה (תחילה ל-25% מס, ולאחר מכן הופחת השיעור ל-20%), בעוד שלגבי נכסים שנרכשו לפני כניסתה לתוקף - חישוב המס נקבע על בסיס ליניארי באופן שמותיר את שיעור המס המירבי (כיום 46%) על השבח שנצמח עד הרפורמה. חישוב ליניארי הקל אמנם עם הנישומים לעומת מצבם הקודם, אך יצר תמריץ שלילי למימוש קרקעות מאחר שדחיית מימוש הקרקע מקטינה את שיעור המס.

כדי להתמודד עם בעיית מחירי הדירות ועל מנת להגביר את היצע הדירות בשוק, הודיע רה"מ, בנימין נתניהו, על תמריץ חדש לבעלי הקרקעות: קרקעות שיימכרו בשנה הקרובה יזכו לשיעור מס קבוע של 20%, בהתעלם מהחישוב הליניארי של המס, ובלבד שרוכשי הקרקעות יבנו על הקרקע בתוך תקופה של 30 חודשים. במילים אחרות: מחיקת "התאריך הקובע", 7.11.01.

הפחתה חדה בשיעור המס שנעשית לתקופה זמנית אכן יוצרת חלון הזדמנות למימוש מיידי של קרקעות. עם זאת, איננו יכולים להימנע מלהתייחס לשאלות הרבות שמעורר התמריץ המוצע.

שאלה ראשונה היא, אלו אמצעים יש בידי המוכר לאכוף על הקונה בנייה על הקרקע בתוך 30 חודשים? לכאורה, לקונה אין אינטרס להקטין את שיעור המס המוטל על המוכר. דרך אחת להתגבר על מכשול זה היא להוסיף תנאי להסכם שבין המוכר לקונה לפיו הקונה מתחייב לשאת בהפרש המס במקרה בו הבנייה תימשך מעבר לתקופה הנ"ל.

שאלה שנייה, מה יהיה הדין במקרה שבו הקונה עשה כל מאמץ לבנות תוך 30 חודשים אך מסיבות בירוקרטיות, שאינן תלויות בו, לא עלה הדבר בידו. האם למנהל מס שבח תהיה סמכות להאריך את תקופת 30 החודשים?

שאלה שלישית, האם תמריץ זה יהיה בעל פועל רטרואקטיבי? הרי הפחתת מס כה משמעותית עשויה לעודד ביטולי עסקאות שנעשו לאחרונה, בתואנות שונות, על מנת לבצען מחדש בחסות התמריץ החדש. אפשר לקבל החלטה כי הפחתת המס תחול למפרע, או לחלופין, לקבוע במפורש כי הפחתת המס לא תחול על מכירה חדשה שנעשית חלף עסקה שבוטלה לאחר מועד פרסום התמריץ.

שאלה רביעית נוגעת להיקף היוזמה, האם הפחתת המס תחול על כל המגרשים המיועדים לבנייה, או רק על אלו המיועדים לבנייה למגורים? האם היוזמה תחול גם על דירות ישנות שלהן זכויות בנייה לא מנוצלות?

נזכיר, כי אי בהירויות שונות שהיו ברפורמת רבינוביץ' נדרשו להגיע עד לפתחו של ביהמ"ש העליון (הנחה בתקופה הקובעת של מס המכירה, חישוב המס הלינארי בנסיבות פסק דין פוליטי ועוד). נדגיש, כי יישום התמריץ הנ"ל חייב להתבצע במסגרת חקיקה מזורזת, כדי להימנע ממצב בו מוכרים יעכבו את מכירת נכסיהם עד לאישור החקיקה, מה שעלול בינתיים "לתקוע" את השוק במקום לתמרץ אותו.