המהפכה של ליצמן: כל חבר קופה יוכל לבחור רופא

כיום האפשרות לבחור ברופאים נתונה רק לבעלי ביטוחים משלימים ■ משמעות המהלך: מכה להכנסות קופות-החולים

"אני בוחן ברצינות את האפשרות שבחירת רופא מנתח תהיה חלק מסל הבריאות הממלכתי ולא כחלק מהביטוחים המשלימים", כך אמר היום ל"גלובס" סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. סגן השר ציין כי הוא מודע לכך שבחירת הרופא היא חלק מהותי כיום מהביטוחים המשלימים, ולדבריו זו בדיוק הסיבה לכך שהוא בוחן את האפשרות הזו. "25% מהאוכלוסייה אינם מחזיקים כיום בביטוחים משלימים וזו בעיה גדולה של אי-שוויון", אמר ליצמן. "ברור ששינוי כזה יעלה הרבה כסף, אבל צריך לבדוק את הדבר הזה ברצינות", הוא הוסיף.

ל"גלובס" נודע כי ליצמן מינה לאחרונה את ניר קידר, יועצו של סמנכ"ל מחקר וכלכלה במשרד הבריאות, טוביה חורב, כדי לבחון שינוי מעמיק בביטוחים המשלימים. קידר החל לבחון את הדברים לפני כמה שבועות וכחלק מהבדיקה הוא ממפה את השירותים החיוניים המצויים כיום בביטוחים המשלימים שניתן להעבירם לסל הממלכתי. אחת המטרות המרכזיות היא להחזיר את הביטוחים המשלימים לייעודם המרכזי - לשמש מוצר של מותרות (nice to have) ולא מוצר חיוני (must have).

האוצר לא יאפשר

ליצמן מודע לכך שיוזמה כזאת תביא חלק מהציבור לזניחת הביטוחים המשלימים, וזו תהיה מכה לקופות-החולים - האפשרות לבחור רופא מנתח מהווה היום את ההכנסה הגבוהה ביותר של קופות-החולים מהביטוחים המשלימים. גורם בכיר במשרד הבריאות כבר שפך מעט מים צוננים על דבריו של ליצמן. בשיחה עם "גלובס" הסביר כי ההכנסות של קופות-החולים כתוצאה מהאפשרות לבחור רופא גדולות כל כך, עד שמשרד האוצר לא יאפשר למהלך כזה לקרום עור וגידים.

היוזמה של ליצמן היא חלק ממהלך רחב יותר: החזרת שירותי הרפואה הפרטית (שר"פ) אל בתי-החולים הממשלתיים. ליצמן סבור כי יש לאפשר את החזרת השר"פ בתנאי שעל כל ניתוח פרטי הניתן לבעל אמצעים תינתן אפשרות דומה גם לאדם חסר אמצעים, ביחס של 1:1.

משרד האוצר מתנגד בתוקף להחזרת השר"פ אלא אם בתי-החולים הממשלתיים יעברו תהליך של תאגוד כדוגמת מודל הבעלות של בי"ח הדסה בירושלים.

11
 11