המסחר באירופה חיובי: עלייה של עד 0.5% בשעה הראשונה

אירופה פותחת את הבורסה במגמות חיוביות ■ המשנה לשרת האוצר בספרד: "אנחנו מרגישים בנוח עם תוכניות המימון שלנו להמשך השנה" ■ היום לא יתקיים מסחר בארה"ב

המסחר באירופה נפתח הבוקר (ה') באווירה חיובית על רקע העליות החדות שנרשמו בארה"ב הלילה. המדדים המובילים מוסיפים לערכם בשעה הראשונה למסחר עד 0.5%. מניית Capital Shopping Centres , קבוצת קניונים מובילה בבריטניה, מזנקת בכ-10%, לאור הרכישה המתוכננת של קניון נוסף במנצ'סטר. מנייה נוספת שבולטת בשעה זו, היא של ענקית הרכב הצרפתית, רנו, בבורסה של פריז.

הבוקר לא התבשרו המשקיעים על שינוי מהותי בכל הנוגע למדיניות הצפויה של מנהיגי היבשת להתמודדות עם המשבר בגוש האירו, אך המשבר של אירלנד עדיין טרי בזיכרונם של המשקיעים, כמו החשש שגם פורטוגל וספרד ייאלצו לבקש סיוע מהאיחוד האירופי. המשנה לשרת האוצר בספרד, חוזה מנואל קמפה, אמר הבוקר כי "אנחנו מרגישים בנוח עם תוכניות המימון שלנו להמשך השנה. הודות לקיצוצים בתקציב ויציבות בהכנסות אין לנו בעיות מימון". ספרד, שהתשואות על האג"חים שלה זינקו אתמול לשיא של 8 שנים, מתכננת עוד שתי הנפקות אג"ח עד לסוף השנה, בהיקף מצטבר של כ-8 מיליארד אירו.

מוקדם יותר היום, לראשונה מזה 3 ימים, חתמו בורסות אסיה את יום המסחר בעליות שערים לאור הראלי אמש בוול סטריט, שם עלו מדדי המניות בשיעור של עד 1.9% הודות לנתונים טובים מהצפוי בשוק העבודה ושיפור במדד אמון הצרכנים בארה"ב. הנתונים הטובים בארה"ב עודדו את המשקיעים באשר להתאוששות הכלכלית הגלובלית, מה שהיטיב הבוקר עם מניות הייצוא באסיה. בלטה במיוחד בורסת שנחאי שחתמה בעליה של 1.34%.

"הכלכלה הגלובלית ללא ספק משתפרת אז אין סיבה להיות פסימיים באשר לתחזיות הצמיחה", אמר לסוכנות בלומברג הידיקי היגשי, אסטרטג בבית ההשקעות SMBC בטוקיו. "השוק יהפוך אקטיבי יותר בתקופה הקרובה".

מניית סוני , אשר 70% ממכירותיה מתבצעות בחו"ל, עלתה בבורסת יפן יחד עם מניות ייצוא אחרות כגון טויוטה וסמסונג . גם סקטור האנרגיה בלט לחיוב, עם עליות במניות כגון קנוק , ענקית הנפט הסינית.

מדד MSCI אסיה, המשמש בנצ'מרק פופולארי לבורסות הבולטות במזרח הרחוק, עלה ב-0.2% כאשר יחס המניות העולות לאלו היורדות עומד על 2 ל-1 בהתאמה. המדד ירד ב-3.5% מהשיא האחרון אליו הגיע ב-8 בנובמבר בשל פעולות הידוק מוניטארי בהן נקטה סין, מה שהצית חששות מהאטה בצמיחה הכלכלית הגלובלית. גם משבר החובות באירופה העיק על הבורסות בסין, כמו על שאר השווקים בעולם.

לאחר העליות החדות אמש בוול סטריט, היום לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל חג ההודיה. מחר יתקיים מסחר מקוצר שיסתיים ב-20:00 (שעון ישראל) במקום ב-23:00. מחר יחול "יום שישי השחור" (Black Friday), יום המהווה את יריית הפתיחה לעונת הקניות בארה"ב לרגל החגים. כמדי שנה, המשקיעים יעקבו מקרוב אחר התקדמות המכירות ברשתות הקמעונאיות, שהפכו למדד לעוצמת הצריכה הפרטית בארה"ב. כיוון שהצריכה הפרטית מהווה 70% מהתמ"ג האמריקני, הרי שמכירות "יום שישי השחור" בפרט והמכירות בעונת החגים בכלל מהוות ברומטר למצבה של הכלכלה האמריקנית.