גרמניה: אם יהיה צורך - נרחיב את קרן הסיוע ל-PIGS

מדובר בקרן בהיקף 750 מיליארד אירו שהושקה לפני מספר חודשים ואשר יוון ואירלנד כבר הידפקו על דלתה

אחד מבכירי הבנק האירופי המרכזי, נגיד הבנק המרכזי של גרמניה, אקסל וובר, אמר כי אם יתעורר הצורך, הממשלות יכולות להגדיל את קרן החילוץ שמוביל האיחוד האירופי, וזאת כדי לשקם את האמון באירו.

נזכיר כי לפני כמה חודשים האיחוד האירופי השיק קרן סיוע בסך 750 מיליארד אירו לכלכלות עמוסות חובות באירופה שיזדקקו לכך. יוון קיבלה עד כה 110 מיליארד. אירלנד אמורה לקבל בשבועות הקרובים ככל הנראה כ-100 מיליארד נוספים. עכשיו מסמנים את ספרד ופורטוגל כ"הבאות בתור". "750 מיליארד אמורים להספיק בכדי לתמוך במדינות הפריפריה האירופיות עמוסות החובות", אמר וובר אמש (ד') בשגרירות פריז. "אם לא, יהיה צורך להגדיל את הסכום".

עם זאת, קלאוס רנגלינג, שמנהל את החלק הגדול ביותר בקרן, אמר בראיון לעיתון גרמני שמתפרסם היום, כי היא גדולה מספיק עבור כל המדינות החברות באיחוד.

משבר החובות באירופה מתפשט לספרד, מה שמצית חששות שהקרן אינה גדולה מספיק כדי להציל גם את המדינה הזו, הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו. המרווח בין האג"ח הממשלתיות של ספרד לאלה של גרמניה עלה לשיא אמש והאג"ח של פורטוגל נפלו על רקע החשש שהיא תהיה הבאה בתור לבקשת סיוע פיננסי. כלכלתה של ספרד גדולה פי שניים כמעט מזו של יוון, אירלנד ופורטוגל גם יחד. סגן שר האוצר הספרדי אמר אתמול שהמדינה לא תצטרך מימון עד סוף השנה.

וובר, שאמר כי ה-ECB יצטרך להתחיל לסגת בשנה הבאה מכמה אמצעי התמרוץ, הוסיף שהממשלות יעשו כל מה שיידרש כדי לשמור על האירו. וובר, מועמד מוביל לתפוס בשנה הבאה את מקומו של ז'אן קלוד טרישה כנגיד ה-ECB, תומך בהצעתה של הממשלה הגרמנית לייסד מנגנון קבוע לפתרון משברים, וזאת כאשר תוקפה של קרן החילוץ יפוג, ב-2013.