סודהסטרים הכפילה את שוויה ל-758 מיליון ד' ב-3 שבועות

שווי המשקף לה מכפיל רווח של 45 ■ רווחי קרן ההשקעות פורטיסימו על ההשקעה בסודהסטרים מגיעים לכ-200 מיליון דולר ■ שווי מניות המנכ"ל - כ-25 מיליון ד'

בלוגים ואתרי אינטרנט שעוסקים בהשקעות, עומדים משתאים בימים האחרונים אל מול התופעה שנקראת סודהסטרים (סימול: SODA). החברה הישראלית, יצרנית מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים, הונפקה לפני שלושה שבועות בלבד בבורסת הנאסד"ק ועד אתמול כבר הספיקה להכפיל את שוויה.

מחיר מניית סודהסטרים, שנקבע בהנפקה על 20 דולר - ברף העליון של המחיר המבוקש, ננעל אתמול על 41.2 דולר לאחר עלייה יומית של 6.1%. זאת לאחר שבמהלך יום המסחר היא כבר הגיעה לרמת שיא של יותר מ-43 דולר. במסחר המאוחר עלתה המניה בעוד 1.9%.

"מי הכניס מנטוס?"

שווי השוק של סודהסטרים מגיע כבר ל-758 מיליון דולר - גבוה בהרבה מחברות טכנולוגיה ישראליות ותיקות בנאסד"ק, כמו גיוון אימג'ינג, צורן וסיוה, למשל. מכפיל הרווח הנוכחי של סודהסטרים, על בסיס תוצאות החברה במחצית הראשונה של שנת 2010, הוא לא פחות מ-45.8 - בהחלט לא עניין שגרתי לחברה תעשייתית "לואו-טק" כמו סודהסטרים.

"האם סודהסטרים היא בועה?", שואלים באתר אינטרנט אמריקני שמתמחה בהשקעות, וכותב באתר תוהה: "מי הכניס מנטוס לתוך הסודה הזו?" (רמז למה שקורה בסרטון הפופולרי שבו מכניסים סוכריית מנטוס לבקבוק קוקה קולה). באתר אחר הקוראים מתבקשים להמליץ האם לקנות מניית סודהסטרים או לעשות עליה שורט. נראה שהמשקיעים בנאסד"ק כבר החליטו מה התשובה לשאלה הזאת.

בקרוב יהיה סיקור

בשלב זה, מניית סודהסטרים אולי נמצאת על הרדאר של משקיעי וול סטריט, אבל עדיין לא של האנליסטים. אף בית השקעות אינו מסקר את החברה, אם כי סביר להניח שהמצב ישתנה בקרוב וכנהוג, מחלקות המחקר של הבנקים ששימשו כחתמים בהנפקה, יתחילו לסקר את מניית סודהסטרים.

את סודהסטרים מנהל דניאל בירנבאום, ויו"ר החברה, יובל כהן, מגיע מבעלת המניות הגדולה בסודהסטרים, קרן הפרייבט אקוויטי הישראלית פורטיסימו קפיטל, שמחזיקה ב-28% מהמניות. פורטיסימו נכנסה להשקעה בסודהסטרים (בשמה הקודם סודה קלאב) לפי שווי של פחות מ-20 מיליון דולר בשנת 2007, כשהחברה הייתה בקשיים וחיפשה כיוון.

בשלוש השנים שחלפו מאז, הובילו פורטיסימו והמנכ"ל בירנבאום תהליך של ארגון מחדש תוך התמקדות במיתוג, והתרחבות לשווקים נוספים ברחבי העולם. כעת עומדת על הפרק ההתרחבות בארה"ב, שהיא השוק הגדול ביותר למשקאות מוגזים. בינתיים, פעילות סודהסטרים בארה"ב אינה רווחית ובחברה מסבירים זאת בהשקעות הנדרשות במאמצי השיווק. כל זה לא מפריע לאמריקנים לאהוב את מניית החברה ונכון להיום מורווחת פורטיסימו כ-200 מיליון דולר על ההשקעה המוצלחת.

סודהסטרים הפכה לציבורית בתחילת החודש, כשגייסה בהנפקה ראשונית בנאסד"ק קרוב ל-109 מיליון דולר. סכום ההנפקה צפוי לגדול בזמן הקרוב ולהגיע ל-125 מיליון דולר, כאשר החתמים בהנפקה יממשו את אופציית הגרין-שו שברשותם לרכוש מניות נוספות במחיר ההנפקה, שהיה כאמור 20 דולר למניה. את ההנפקה הובילו בנקי ההשקעות JP מורגן ודויטשה בנק, וחתמי המשנה היו וויליאם בלייר, אופנהיימר, Stifel Nicolaus ורות' קפיטל.

מעבר לפורטיסימו, בעלי מניות נוספים בחברה כוללים את קרן פלנוס, שלפני שנתיים נתנה לסודהסטרים מסגרת אשראי של 9.3 מיליון דולר, וקיבלה בתמורה תשלומי ריבית ומניות, וכיום היא מחזיקה בכ-1% ממניות החברה. הקרן האמריקנית Alydar דיווחה לאחרונה על החזקה של כ-7% ממניות סודהסטרים שככל הנראה נרכשו במהלך ההנפקה. מהתשקיף שהגישה סודהסטרים לקראת ההנפקה, עולה כי המנכ"ל בירנבאום מחזיק לאחר ההנפקה ב-3.4% מהמניות, כך ששווי ההחזקה שלו היום הוא 25.7 מיליון דולר.

סודהסטרים תפרסם את הדו"חות הראשונים שלה כחברה ציבורית (דו"חות הרבעון השלישי) בשבוע הבא. במחצית הראשונה של שנת 2010 החברה רשמה הכנסות של 93.4 מיליון דולר ורווח נקי של 5.7 מיליון דולר.