"חברות זרות שוקלות להוציא פעילות מישראל באופן קבוע"

כך סבורים נציגי מנהלי מרכזי הפיתוח על רקע המהלכים שמתכנן האוצר בנוגע למס חברות רשות המסים: "השינוי המתוכנן ישפיע לטובה ולא לרעה"

השינויים הצפויים בתוכנית ההשקעות של מדינת ישראל יצרו ציפייה גדולה בקרב קברניטי תעשיית ההיי-טק המקומית, אך לפחות חלק מן המהלכים שמתכנן האוצר מעוררים דאגה עבורם.

ביום ראשון הקרוב צפוי להתקיים דיון בוועדת הכספים של הכנסת, במסגרתו אמור להתקבל תיקון לחוק ההסדרים, העוסק בחוק עידוד השקעות הון. כחלק מההטבות וההקלות שהחוק מציע לחברות ישראליות, טוענים בחברות הבינלאומיות כי העדכון המתוכנן לגבי גביית מס חברות, עלול לפגוע בפעילותן המקומית.

המיסוי על הפעילות של החברות הזרות (כלומר הפעילות המקומית שנתונה לבעלות זרה), כולל שני רכיבים: מס חברות, שמשולם על הכנסות כתוצאה מהפעילות המקומית; ומס על הדיבידנד שמשולם אחת לתקופה לבעלי המניות שמעבר לים.

עד כה, חברה רב-לאומית שהקימה פעילות בישראל, שילמה מס על הכנסות כאשר החלה לחלק דיבידנד לחברה-האם. עם העברת הכספים, החברה הייתה משלמת מס חברות ומס על הדיבידנד בהיקף של 15%. סיטואציה זו יצרה מצב שבו חלק מהחברות נמנעו מלהעביר הון מישראל, והכסף נשאר כלוא בפעילות המקומית וכך גם מנע את משיכתו ותשלום מס עליו.

תיקון באופן גביית המס

אחד השינויים בחוק קובע, כי החברות הרב-לאומיות ישלמו מס חברות באופן מיידי, כלומר כאשר מפיקים את ההכנסות, ואילו המס על הדיבידנד יידחה למועד העברתו, מה שיכניס לקופת המדינה מסים נוספים.

בשבועות האחרונים עומלים מנהלי המרכזים המקומיים לשנות את התיקון. המשמעות של התיקון באופן גביית המס, הם טוענים, עלול גם להשפיע על החלטות התאגידים הבינלאומיים להגדיל או להקטין את היקף הפעילות בישראל.

"זה מאוד מדאיג", אומרת מנהלת בכירה באחד ממרכזי הפיתוח הגדולים הפועלים בישראל, "החברות הזרות כולן שוקלות להוציא פעילות מישראל באופן קבוע, כי התחרות בעולם מאוד גדולה. השינוי לא מעודד להשאיר את הפעילות בישראל. שיעור המס הכולל שבעל המניות הזר רואה לנגד עיניו הוא מעל ל-20%, וזה לא תחרותי". לדבריה, השינוי עלול לשנות את מדיניות הרחבת הפעילות בישראל. "זה אמנם לא ימנע רכישות", היא אומרת, "אך החברות הבינלאומיות יעדיפו להוציא מכאן את כל הפעילות הנרכשת".

השינוי הצפוי בחוק אמנם מתסכל את הנציגויות הבינלאומיות, אך לא כולם משוכנעים שזה המצב. התיקון המתוכנן אמור לספק מס חברות קבוע ואחיד שעליו מלינות החברות הבינלאומיות.

ברשות המסים חושבים ששיעור המיסוי החדש דווקא ישפר את המצב. "אני מקבל פידבק חיובי על השינוי המתוכנן", אומר בכיר ברשות המסים, "אנו חושבים שזה ישפיע דווקא לטובה ולא לרעה, ובעיקר על החברות הבינלאומיות".

ביום ראשון יגיעו לוועדת הכספים נציגי חלק מהמרכזים הבינלאומיים שפעילים בישראל. בכנסת ינסה להוביל את ההתנגדות ח"כ רוברט אילטוב, שטוען כי "חשוב לקיים דיון ציבורי בהשלכות של שינויי החקיקה".