הערכות: חקירת שלמה אליהו תרחיק אותו מהיתר השליטה בלאומי

זה לא סוד שבבנק ישראל לא מאושרים לתת לאליהו את היתר השליטה בלאומי ■ עכשיו הגיעה פרשת הלבנת ההון ומשחקת לידיו של בנק ישראל - על אף שכנראה מדובר בעבירה מינורית

שלמה אליהו לא הסתיר מעולם את כוונותיו להגיע לשליטה בבנק לאומי . "תוך 60 יום מאז שהמדינה תמכור את מניותיה אני אגבש גרעין שליטה ואציג אותו לאישור בנק ישראל", אמר אליהו לא פעם.

גם אין זה סוד שבבנק המרכזי לא מאושרים מכך. בירושלים לא אוהבים את שלמה אליהו, מאוד לא אוהבים. לא מתפעלים שם מאורחותיו, ובטח שלא מיחסיו העכורים עם שותפיו, הנגררים לעתים לערכאות. ככל שהדבר תלוי בבנק ישראל, שלמה אליהו לא יקבל היתר שליטה בבנק לאומי. אליהו, אגב, מעולם לא ביקש היתר.

הבעיה של בנק ישראל היא שאם אליהו יבקש היתר (וכל הסימנים מראים שכך יקרה בחודשים הקרובים) - צריך סיבה לא לתת לו. אפילו רגולטורים לא יכולים לפסול אדם ללא סיבה. אליהו הוא איש עסקים מכובד, חבר כנסת לשעבר, מחזיק כבר 44 שנה בבעלות על חברת ביטוח, מחזיק כבר 17 שנה בבעלות על בנק. אם הוא כשיר לבנק אגוד, מדוע לא יהיה כשיר לבנק לאומי?

עכשיו הגיעה פרשת הלבנת ההון. אליהו עשה שטות ושיחק לידיו של בנק ישראל. הדיווח הראשוני, כדרכה של משטרת ישראל, היה דרמטי מאוד: חדשות ערוץ 2, המלצה של המשטרה להגיש כתב אישום (ממתי בסמכות המשטרה להמליץ על הגשת כתב אישום?) וחשד לעבירות הלבנת הון במיליוני שקלים. והרי הלבנת הון בעולם הפיננסי היא עבירה חמורה ביותר. איך אפשר בכלל לחשוב על לתת שליטה בבנק לאדם שנחשד בהלבנת הון?

כנראה מדובר בעבירה מינורית יחסית - אי-דיווח למכס - שמסתיימת בדרך-כלל בכופר, אבל מה זה משנה? בבנק ישראל לא יכלו לחשוב על מתנה לחג גדולה מזו. כבר לא צריך לחפש תירוצים מדוע לא לתת לאליהו היתר שליטה בלאומי. בעלים של בנק צריך להיות ללא רבב. האם מי ששילם כופר יכול לעבור באקלים הנוכחי בהצלחה את תהליך ה-PROPER &FIT?

ועוד עניין. זו שעתם היפה של חובבי תיאוריות הקונספירציה. שערורייה שמתלווה למינוי הרמטכ"ל. בעברו של ניצב במשטרה מתגלות פרשות שונות והוא מואשם בהטרדה מינית, בדיוק ערב ההכרעה על תפקיד המפכ"ל. עכשיו זה הגיע למגזר העסקי. איש עסקים שמבקש להתמודד על השליטה בבנק הגדול במדינה מואשם בהלבנת הון. אירוע מינורי שקרה לפני כמעט שנה מודלף לערוץ החדשות המרכזי בדיוק ערב מכירת מניות המדינה בבנק ומוצג באופן דרמטי כעבירה חמורה ביותר. אין ספק, אלה רק צירופי מקרים.

הפרקליטות: המשטרה לא ביצעה את כל השלמות החקירה

שלמה אליהו, בעל קבוצת הביטוח אליהו ובעל המניות הפרטי הגדול ביותר בבנק לאומי (10%), חשוד כי לא דיווח במכס על שיקים פרטיים שהחזיק, בסכום של מאות אלפי דולרים - עבירה הנחשבת לפי חוק איסור הלבנת הון עבירה טכנית.

גורמים המקורבים לחקירת המשטרה בעניין מסרו היום (א') ל"גלובס": "לא מדובר בחקירה דרמטית", ועם זאת, בפרקליטות סבורים כי המשטרה לא ביצעה את כל פעולות החקירה שהורתה עליהם, וכעת מתלבטים שם אם לנקוט, לאור התשתית הראייתית, צעדים במסלול המינהלי, כלומר להסתפק בתשלום כופר, או במסלול פלילי מלא.

השיקולים קשורים גם במעמדו המרכזי של אליהו במשק ובהשלכות שיהיו לצעדים פליליים נגדו בשוק ההון, הבנקאות והביטוח.

ממשרד המשפטים נמסר כי "התיק מצוי בטיפול פרקליטות מיסוי וכלכלה וממתין לקבלת החלטה".

הידיעה על החקירה פורסמה אמש (שבת) לראשונה בחדשות ערוץ 2. בערוץ דווח כי אליהו נחקר לפני מספר חודשים ביחידה הארצית לחקירות הונאה בחשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, וכי המשטרה ממליצה להעמידו לדין על עבירות אלה. אליהו טען בחקירה כי לא היה מודע לכך שחובת הדיווח חלה גם על שיקים ולא רק על כסף מזומן.

"לא היה מודע לחובת הדיווח"

על-פי חשד המשטרה, הוציא אליהו מחשבונו הפרטי שיקים לשימוש אישי, וכשחזר לארץ לא הצהיר עליהם במכס בהתאם לחוק. הוא הפקיד אותם בבנק כשיקים רגילים, והבנק, כמתחייב מהחוק, דיווח על כך לרשות לאיסור הלבנת הון. משם עבר המקרה לטיפול המשטרה. האחרונה סיימה את חקירתה כבר בינואר השנה.

רני רהב, דובר קבוצת אליהו, מסר בתגובה: "אליהו נחקר לפני כשנה על עבירה של הפרת חובת דיווח, על כך שיצא מישראל מספר פעמים כאשר ברשותו שיקים מחשבון הבנק הפרטי שלו בישראל, שסכומיהם עלו על המותר בחוק, וזאת בלי שדיווח עליהם בנתב"ג למכס. אליהו לא נחשד בעבירה של הלבנת הון. אליהו לא היה מודע לחובת הדיווח וחשב שהיא חלה על הוצאת מזומנים מישראל בסכומים גדולים ולא על הוצאת כספים בשיקים".

עוד מסר רהב כי "על העבירה שבה חשוד אליהו מוטל בדרך-כלל קנס ולא מוגש כתב אישום".

מהרשות לאיסור הלבנת הון נמסר בתגובה לשאלת "גלובס" על מידת מעורבותה בחקירה: "הרשות אינה מוסרת, ככלל, מידע על חקירות שהיא מנהלת, ואין בכך לאשר או להכחיש את האמור בשאלה".

האחראי על הרישוי והפיקוח על ענף הביטוח באוצר מסר כי לא הכיר את הנושא עד פרסומו אמש. באוצר מבררים כעת כיצד מתקדמת חקירת המשטרה ובוחנים אם תידרש מעורבות. לפי שעה, לא מגלים שם התרגשות נוכח הפרטים שפורסמו, ולהערכתם לא מדובר ב"רעידת אדמה" שתדרוש נקיטת צעדים משמעותיים.

ההחזקות של שלמה אליהו
 ההחזקות של שלמה אליהו

"אין כמו אליהו בניהול סיכונים"

אליהו (74) נמנה זה שנים ארוכות עם חברי המועדון המצומצם של בכירי עולם הפיננסים בישראל. הוא מחזיק בין היתר בבעלות מלאה בחברת הביטוח אליהו; ב-27.1% ממניות בנק אגוד (22.9% החזקה ישירה ועוד 4.2% דרך חברת הביטוח אליהו), השוות כ-365 מיליון שקל; וב-9.6% לערך ממניות בנק לאומי, ששוויין כיום בשוק הוא כ-2.49 מיליארד שקל.

אליהו, יו"ר ומייסד חברת הביטוח אליהו, עשה את הונו בתחום הביטוח. הוא החל את דרכו בתחתית וטיפס מעלה בכוחות עצמו. הוא עלה לארץ בגיל 13 מעיראק והשתכן במעברה. בגיל 15 החל לעבוד בחברת הביטוח מגדל כשליח. לאחר זמן מה התקדם לתפקיד טלפוניסט, וכעבור זמן פוטר מהחברה.

אז הפך אליהו לסוכן ביטוח, וכעבור כמה שנים - לפני כ-45 שנה - הקים את חברת הביטוח שלו, השומרת על רווחיות גבוהה ביחס לגודלה ומתרכזת בעסקי ביטוח מסורתיים, בעיקר בביטוח כללי. בין לבין הוא שימש גם כחבר כנסת מטעם תנועת ד"ש והרוויח גם מעסקאות נדל"ן, ובהן הקמת פרויקט גן העיר בתל-אביב.

זה מספר שנים שאליהו נמצא בעיצומו של מהלך משמעותי מבחינתו - בהיבט העסקי והאישי: הובלת גרעין השליטה בבנק לאומי. על הקשר בין ענפי הביטוח והבנקאות אמר בעבר: "בעולם כולו, ביטוח ובנקאות הם היינו הך. אין הבדל בניהול סיכונים של בנקים ושל חברות ביטוח, ובניהול סיכונים אין כמו שלמה אליהו. תבדקו את זה בתוצאות של אליהו מול תוצאות חברות הביטוח הגדולות. ביטוח ובנקאות זה מקצוע, ומי שמקצועי יודע איך לפעול".