אירלנד לא מעודדת: אירופה נעלה בירידות חדות של כ-2%

מימושים בבורסות אירופה על רקע החשש מפני פורטוגל וספרד ■ הנציבות האירופית הורידה תחזית צמיחה לכלכלת אירופה ל-2011 ■ האירו צנח ב-1% ונסחר בשער של 1.3107

הבורסות באירופה נעלו היום (ב') בירידות חדות של כ-2% על רקע חששות המשקיעים מהתפשטות משבר החוב. חבילת הסיוע לאירלנד בגובה של כ-112 מיליארד דולר, לא מעודד את המשקיעים, שכאמור מגיבים במימושים חדים. במהלך היום נרשמו ירידות גם באגרות החוב של ספרד ופורטוגל. וול סטריט שפתחה בירידות לא שיפרה את מצב הרוח של המשקיעים.

זריקת העידוד מחבילת הסיוע לאירלנד הייתה רגעית בלבד, במהלך היום היא גרמה להתעוררות במניות הבנקים באירופה, דוגמת מניית Royal Bank of Scotland וברקליס הבריטי. גם הבורסה בדבלין עלתה בשיעור של 1.35% והצביעה על אופטימיות המשקיעים לאור הסיוע הקרב.

אירופה עברה במהלך יום המסחר התנודתי לירידות חדות על רקע החששות המתגברים מהמדינה הבאה בתור שעלולה להזדקק לסיוע מהאיחוד האירופי והיא פורטוגל. ספרד גם היא ממשיכה להעיב ולהטריד את המשקיעים בעיקר על רקע העובדה כי מדובר במדינה גדולה, הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו. הכלכלן נוריאל רוביני אמר היום כי האיחוד האירופי יתקשה לסייע לספרד בגלל שמדובר במדינה גדולה. עוד אמר רוביני היום כי עולה הסבירות שפורטוגל תזדקק לסיוע חירום בגלל החוב הגדל והכלכלה החלשה במדינה.

על רקע חששות המשקיעים פרסמה היום הנציבות האירופית תחזית צמיחה לא אופטימית לשנת 2011. הנציבות האירופית צופה כי הכלכלה האירופית תצמח ב-1.5% בלבד לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.7%. בנציבות האירופית מציינים היום כי משבר החוב באירופה מטיל צל על כלכלת גוש האירו, מגדיל את אי הוודאות ומכאן הירידה בתחזית הצמיחה.

על רקע הירידות החדות בשווקים, האירו צונח ומאבד מערכו כ-1% מול המטבע האמריקני. האירו נסחר היום בשער של 1.3107 אירו לדולר.

קונצרן התעשייה סימנס ראתה ירוק, ומנייתו עולה בשיעור של 1.5%. בכתבה שפורסמה במגזין ברונס נכתב כי החברה צפויה להגדיל את השוק שלה בשלושה תחומים נוספים והמנייה שלה צפויה להעלות בהתאם.

השווקים באסיה נסגרו בעליות

עליות שערים נרשמו בבורסות המרכזיות של מזרח אסיה, לאחר שאמש הצליחו נציגי אירלנד והאיחוד האירופאי לסגור את הפרטים האחרונים של חבילת החילוץ לאירלנד.

הושג הסכם על חבילת הסיוע לאירלנד שתסתכם ב-112 מיליארד דולר (85 מיליארד אירו) לאחר שיחות שהתקיימו במהלך עשרת הימים האחרונים. האיחוד האירופי מקווה לבלום את ההידבקות של שוקי ההון ממצבה של אירלנד, שמאיימת כעת גם על מדינות בעלות גירעון תקציבי גבוה נוספות במרחב האירו, ועל אמינותו של המרחב כולו. אך המשקיעים כבר ממוקדים במדינות הפגיעות האחרות, בעיקר פורטוגל וספרד, במה שהופך להיות קרב כיפוף ידיים בין השווקים לפוליטיקאים.

"יש משמעות גדולה לכך שמחזיקי אגרות החוב לא ישאו בנטל של חבילת הסיוע לאירלנד. זה מאוד מאוד חשוב. בנוגע למצב בין הקוריאות, נראה שגוברים הקולות בדרום קוריאה התומכים בתגובות יותר נחרצות לאיומי הצפון", אמר לבלומברג ריצ'ארד יסנגה, מנהל השקעות בהונג קונג.