כולם רוצים חבר

שתי רשתות חברתיות חדשות: למדענים ולחוששים לפרטיותם ■ וגם: הנחות במסעדות

1. רשת לא חברותית

בשבוע שעבר הושקה Diaspora, רשת חברתית חדשה: joindiaspora.com שקמה על רקע בעיות הפרטיות של פייסבוק. מטרת הרשת היא להציע למשתמשים פלטפורמה לשיתוף תמונות ומידע אישי, שתאפשר להם לשלוט בקלות על האופן שבו הם משתפים מידע פרטי ברשת.

כך, ניתן ליצור קבוצות פרטיות של משתמשים, לדוגמה חברים מהעבודה או בני משפחה, ולבחור מי ייחשף לאיזה תוכן. בניגוד לפייסבוק, האפשרות למצוא אנשים חדשים קשה יותר, כשהדגש הוא על איכות החברים ולא על הכמות.

כן יכולים משתמשים להוריד למחשב את המידע האישי שלהם, להצפין אותו ואף לסגור בקלות את החשבון האישי ברשת.

Diaspora מבוססת על קוד פתוח והיא נמצאת בגרסת אלפא סגורה. בין המשקיעים בחברה נמצא גם מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, ותומך נלהב של פלטפורמות סגורות.

2. להתחכך בסטיבן הוקינג

הרשת החברתית Academia עשויה לסייע במיוחד לאקדמאים ועובדי מחקר ולעזור להם להישאר מעודכנים בכל מחקר חדש שמתפרסם בתחום.

לאחר הרשמה לאתר (אפשר גם באמצעות פייסבוק קונקט) וציון נושאי המחקר שמעניינים אותם, ניתן לדףדף בין יותר מ-12 אלף כתבי עת, המקוטלגים באתר על-פי נושאים, כגון לשון, מדע או ביולוגיה, ולדון בנושא מסוים עם אקדמאים אחרים.

משתמשים יכולים לעקוב אחר הוצאה לאור ספציפית המועדפת עליהם או אחר חוקרים מסוימים, ולקבל עדכונים בכל פעם שמתפרסם תוכן רלבנטי, כמו גם לראות אילו כתבי עת זוכים לפופולריות בקרב חוקרים בעלי שם.

הנגישות למרבית התכנים היא בתשלום. בין משתמשי האתר נמצאים גם הפיזיקאי סטיבן הוקינג והבלשן נועם חומסקי.

3. ה-eBay של פייסבוק

Yardsellr הוא שירות סחר אלקטרוני ששואף להיות ה-eBay של פייסבוק. האתר, שהוקם על-ידי יוצאי איביי, לא מתיימר להיות אתר יעד, אלא לספק לפייסבוק מעטפת רכישה קהילתית. לאחר חיבור בין האתר לבין חשבון הפייסבוק של המשתמש, יכולים הגולשים לדפדף בין מוצרים שונים על-פי חלוקה קטגורית, ולעשות לייק לכל קטגוריה שמעניינת אותם, והלייק מצטרף לעמוד המותג בפייסבוק.

מאותו הרגע, משתמשים נחשפים גם לעדכוני החדשות של המותג, המופיעים בזרם ההודעות האישי שלהם בפייסבוק, ויכולים למצוא בקלות מוצרים שמוצעים למכירה במחירים קבועים (לא בשיטת מכרז) ולהיות חלק מקהילה שהביעה את האהבה שלה למוצר.

כן יכולים משתמשים להוסיף בקלות פריט ולהציע אותו למכירה בשירות, ומשתמשים אחרים ייחשפו לכך בפייסבוק, ויוכלו להגיב על ההצעה.

4. אוכלים ומרוויחים

אתר המסעדות Rest של קבוצת "דפי זהב" משיק מחדש את מערכת הזמנת המקומות במסעדה תחת השם Rest In.

המערכת החדשה מאפשרת למשתמשים רשומים להזמין שולחן במסעדה מסוימת באופן מקוון, על-פי פילוחים שונים, ולצבור בגין כך נקודות המומרות להטבות כספיות במסעדות. כן יכולים המשתמשים לרכוש שוברי הנחה לארוחות במסעדות שונות.

המערכת החדשה גם שומרת נתונים על ההעדפות של משתמשים (רשומים) וכן את היסטוריית החיפושים שלו, במטרה לאפשר לו למצוא מסעדות מועדפות ביתר קלות.