עקב תחקיר "כלבוטק": בקשה לייצוגית נגד יצרנית "הצהובה הטובה"

לטענת התובע, הנתבעת הטעתה צרכנים כאשר הציגה את מוצריה כגבינות, כאשר בפועל המוצרים אינם מכילים חלב, וטיבם ומהותם רחוקים מלהוות גבינה

לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה אתמול (ב') בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד צ.י. (כפיר) תעשיות מזון יבנה בע"מ על-ידי עו"ד אדרי יהודה.

הבקשה הוגשה ככל הנראה בעקבות תחקיר "כלבוטק" בשבוע שעבר, שעסק בהטעיית צרכנים בנוגע למגוון מוצרים הנחזים לגבינות ולמוצרי חלב אחרים.

לטענת התובע, הקבוצה אותו הוא מבקש לייצג היא כל תושב ישראל שביקש לרכוש מוצרי חלב על גווניו (בייחוד גבינות קשות, גבינה צהובה, מוצרלה וכו') ורכש את מוצריה של הנתבעת כגון "הצהובה הטובה ", "פיצרלה" וכו' בחושבו כי מדובר בגבינה, והוברר לו בדיעבד כי נהג לרכוש מוצר אשר איננו מהווה גבינה ואינו מיוצר מחלב מפוסטר.

לטענת התובע, הנתבעת פגעה באוטונומיה של הצרכן והטעתה אותו כאשר הציגה את מוצריה אלה כמוצרים הנמנים עם סוגי הגבינות למיניהן, כאשר בפועל המוצרים אינם מכילים חלב, וטיבם ומהותם רחוקים מלהוות גבינה.

מהות הבקשה עניינה בהטעיית הצרכנים והפרה בוטה של חוק הגנת הצרכן, ובפרט של הוראותיו בעניין הטעיית הצרכן ופרסום כוזב ומטעה.

מהתביעה עולה כי "עסקינן בעוסק אשר בחר להציג את תוצרתו באמצעות אמצעים שיווקיים מטעים וכותרות פרסומיות שגויות באשר לטיב המהות וסוגו של המוצר המשווק לרשתות המזון השונות".

על-פי התביעה, "הנתבעת שיווקה מוצרים הנחזים כגבינה משובחת, אשר כונו באופן דומה למוצרי גבינה וחלב משובחים, אולם בפועל נמכרו מוצרי מזון המכילים חלב באחוזים מזעריים אשר הינם זניחים, ואף ניתן לומר כי המוצרים אינם חלביים במהותם, אינם מהווים גבינה ואינם בעלי ערך תזונתי הזהה למוצרי החלב על סוגיו".

לדברי התובע, "צרכנים רבים אינם מודעים לעובדה כי מדובר בחיקוי, ומתפתים לרכוש את אותם מוצרים בשל מחירם האטרקטיבי ממוצרי גבינה מקוריים".

הסעד לו עותר המבקש בשם חברי הקבוצה הנו ציון מדויק של שיעור אחוז החלב במוצרי החברה, ציון מפורש כי המוצר איננו מהווה גבינה, תיקון ההטעיה הפרסומית והשבה כספית של עלות רכישת המוצרים של החברה, לרבות פיצויים בגין פגיעה באוטונומיה וכל נזק לא ממוני אחר שנגרם לתובע וכלל חברי הקבוצה.