הטבות המס: כי"ל במו"מ לפשרה בעניין ביטול הטבות המס

דיון נוסף יערך ביום חמישי בוועדת הכספים על הרפורמה המתוכננת בחוק לעידוד השקעות הון ■ מתקיימים מגעים בין רשויות מדינה לבין כי"ל בעניין הטבות המס שלה

גוברת הדריכות בכימיקלים לישראל (כיל ) לקראת דיון נוסף שייערך ביום חמישי בוועדת הכספים של הכנסת על הרפורמה המתוכננת בחוק לעידוד השקעות הון. בכי"ל מתרעמים על כוונת המדינה להוציא אותה מרשימת החברות שיזכו להטבות מס, בשל החוק החדש.

גורמים באוצר הבהירו היום כי למרות המאבק של כי"ל בכוונה להחריג אותה ממסלול ההטבות, אין בכוונתו לסגת מהתוכנית המקורית ולהתקפל.

עוד אמרו באוצר כי בוועדת הכספים ובאוצר שואפים לקדם את הרפורמה במתכונתה המוצעת, ולא לסלול לכי"ל מסלול ייחודי שיאפשר לגבות ממנה פחות מסים מחברות אחרות.

דברים אלה נאמרו כשברקע מתקיימים מגעים בין רשויות מדינה אחרות לבין כי"ל בניסיון להשיג פשרה ולפיה הטבות המס שלה יבוטלו, אך למרות זאת היא תשלם לקופת המדינה שיעורי מס מופחתים מהשיעורים הרגילים של מס החברות.

במשא ומתן המתקיים בנושא עם בכירי החברה ניכר כי הצדדים שואפים להשיג הסכמה גם לביטול האבחנה בין הפעולות לכריית המחצבים בים המלח לבין עבודות הייצור, מה שיאפשר לכי"ל לשלם מס אחיד, אך מופחת לגבי כל פעולותיה.

על רקע אלה, התקיים היום (ג') בבאר שבע כנס רב משתתפים של ראשי רשויות בדרום, בהשתתפות תעשיינים ואנשי המגזר העסקי בנגב בטענה כי המתכונת החדשה של החוק תפלה עסקים בדרום. באיגוד לשכות המסחר, שאירגן את הכנס, טוענים כי החוק המוצע יאפשר הטבות מס משמעותיות רק לחברות שייצאו לפחות 25% מהייצור השנתי שלהן, וסעיף זה יהווה מכשול לרוב החברות והמפעלים בפריפריה שאינם מייצאים, ומשווקים תוצרתם רק לשוק המקומי.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, קרא לשרי התמ"ת והאוצר "להתפכח", כהגדרתו: "לא ניתן לבנות כלכלה בריאה שתתבסס רק על תעשיית ייצוא. את כל ההטבות הכלכליות יש להפנות לפריפריה, כי המפעלים חזקים מספיק ולא זקוקים להטבות", אמר.