הנחה מיידית, אבל ממש לא לכולם

לרפורמת האוצר בחיסכון הפנסיוני צפוי הליך אישור רועש בכנסת, ומה בעצם משמעותה?

5 שנים לאחר רפורמת בכר, פרסם היום (ג') האוצר תוכנית חדשה הכוללת צעדים רבים, חלקם משמעותיים וחדשים, וחלקם הם המשך להליכים שהחל בהם כבר לפני כמה שנים וטרם השלים. הצעדים הללו מבורכים מבחינת מבנה השוק ויש בהם צעדים ממשיים שישפיעו בעתיד על החוסך הפרטי ועל הגופים המנהלים את החיסכון הפנסיוני, לא רק בהיבט הצר והחשוב מאוד של דמי הניהול, אלא גם בהיבט של מבנה היצרנים בשוק וגורמי ההפצה בו. עם זאת, יעבור זמן עד שנראה את גרסתם הסופית - מחכה לצעדים הללו הליך אישור ארוך ורועש בכנסת. מה בעצם המשמעות שלהם?

1. סוגיית עושק דמי הניהול: הנחה מיידית, אבל ממש לא לכולם. מדובר בצעד שייטיב עם חלק מהלקוחות - אלה שיש להם צבירה נמוכה ואינם מאוגדים. דמי הניהול שלהם ייחתכו מיידית ובאופן ברור, אבל לאוכלוסייה רחבה הם עלולים להוביל דווקא לייקור דמי הניהול מאחר שהסבסוד הצולב בין העמיתים יגבר. כלומר, דמי הניהול של הלקוחות ה"הפסדיים" כיום יפחתו, והלקוחות הרווחיים יצטרכו "לתרום" יותר לגופים המנהלים, שיחפשו פיצוי על הירידה.

כך או כך, בשלב הראשון תהיה ירידה מינורית כנראה בדמי הניהול, ועם הזמן הגופים המנהלים ימצאו דרך להחזיר אותה מלקוחות אחרים ומההפקדות.

דמי הניהול הממוצעים נמצאים בטווח המותר החדש, כך שבהחלט ייתכן שדמי הניהול הממוצעים בענף לא יירדו ואפילו יש להם לאן לעלות עוד. בוודאי אם משקללים את דמי הניהול החדשים מההפקדות, שבשנים הראשונות לחיסכון משמעותיים בהרבה מדמי הניהול מהצבירה.

כמו כן, האוצר מעלה את עמלת ההפצה בכ-60% בחישוב גס, ובאופק קיימת המסלקה הפנסיונית שתעלה כסף רב - בהקמה ובתפעול השוטף. על העלאה הזאת ישלמו הגופים המוסדיים מתוך דמי הניהול, אבל שלא יהיה לכם ספק, בעתיד הם ינסו (וכנראה גם יצליחו) לגלגל את העלות הנוספת הזאת על הצרכן.

2. הגם שממוצע דמי הניהול לא בהכרח יירד בסופו של יום ולאורך זמן, הרי מבחינת חברות הביטוח ובתי ההשקעות המחזיקים בקופות הגמל מדובר בחדשות לא בהכרח טובות. מדוע? כיוון שהעלאות דמי הניהול ללקוחות בשנים האחרונות הלכו ישירות לשורת הרווח וכעת חלק מהעליות הללו יימחקו. יעבור עוד זמן עד שקופות הגמל יראו אם הפיצוי בדמות ההפקדות רלבנטי מבחינתן. ערוץ ההפצה המרכזי היום נשלט על ידי חברות הביטוח שמעדיפות למכור פנסיה וביטוחי מנהלים.

3. הפנסיה נותרת, ללא צל של ספק, המכשיר הפנסיוני המועדף על האוצר. קרנות הפנסיה החדשות המקיפות יישארו המוצר הזול ביותר, ובמקביל, ביטוחי המנהלים יישארו אטרקטיביים ביחס לגמל (שיעלה אותו דבר אך ייתן פחות). ואולם, תוכנית האוצר מרמזת על הכיוון שבו הולך האוצר בנוגע לביטוחי המנהלים - הוא ידחוף את חברות הביטוח להפסיק לתת ביטוח מקדם תוחלת חיים עם התחלת החיסכון, כחלק מהחיסכון. וכשזה יקרה, הגמל יהיה אופציה יותר רצינית בשוק הפנסיוני.

מבחינה זו, מתן אפשרות לקופות הגמל לרכוש ביטוחים נלווים נשמע יפה בתיאוריה, אבל קשה לראות אותם מתחרים בחברות הביטוח במגרש הביתי שלהן, מגרש שבו נותנים כיסוי אובדן כושר עבודה במחירים נמוכים כהטבה למעסיק.

4. שנים שמענו מהאוצר ש"ניתן לצרכן כלים והוא יבחר ויחליט". בעצם העלאת עמלת ההפצה אנו רואים שגם האוצר מבין שכל עוד אין שחקן חזק בהפצה שיגיע לציבור, דבר לא יקרה. לכן האוצר מיישר קו עם המציאות שגורסת כי שוק החיסכון הפנסיוני הוא שוק של המתווך (והלקוח עושה את מה שהוא אומר לו), ולא שוק של הצרכנים, והוא מוכן לתת לבנקים תמריץ נוסף כדי שיסייעו לשינוי השוק.