שופטים את הפרקליטים

לא תאמינו אילו פסקי דין ניתנו לאחרונה בגלל שביתת הפרקליטים. למה לא לדחות דיונים?

השופטים מקפידים לציין בפסקי דין שונים כי "בתוך עמנו אנחנו יושבים", לאמור, ההחלטות אינן ניתנות אך ורק בהתאם לאות הכתובה, אנחנו מעורים וערים לדברים שקורים מחוץ לבית המשפט וספר החוקים.

בימים האחרונים זה לא נראה כך. לפי מספר פסיקות שניתנו לאחרונה, נראה כי כמה שופטים אפילו אינם יושבים בתוך המערכת המשפטית. עובדה, על-פי החלטותיהם של שופטים אלה נראה כי הם לא שמעו על השביתה של פרקליטי המדינה.

קשה להסביר אחרת כמה מפסקי הדין שניתנו בימים אלה. אדם שפצע אנושות את דודו שוחרר למעצר-בית, אף שנקבע קודם לכן כי יישב במעצר עד תום ההליכים בעניינו. הנימוק: היעדר נציג התביעה.

שופט הורה להחזיר 1.6 מיליון שקל לאדם החשוד כי הרוויח את הכסף בעסקות סמים. הנימוק של השופט: "היעדר הופעה מטעם הפרקליטות וגם חומר הראיות".

הגדיל לעשות בית משפט השלום בחיפה, שזיכה שתי אחיות במוסד שהואשמו ברשלנות בטיפול בצעירה אוטיסטית, שנפטרה לאחר מכן.

למה לא לדחות את הדיון?

למה כל-כך נורא שפרקליט מטעם המדינה לא מופיע? למה זו סיבה לשחרורים ולזיכויים ולכל מיני צ'ופרים לחשודים במעשי עבריינות? למה אי-אפשר פשוט לדחות את הדיון?

השאלה מתבקשת כיוון שדיונים נדחים כל הזמן, הרבה פעמים ללא הצדקה. המצב בדרך-כלל הוא שדי בכך שעורך דין יאמר שהוא עסוק כדי שיקבל מועד אחר, שלא לדבר על מחלה - אמיתית או מדומה.

באופן כללי, ידם של השופטים קלה מאוד בדחיית דיונים מסיבות שונות ולפעמים משונות - אז למה במקרה הזה יש שופטים הנוהגים אחרת?

האם יש פה עניין של איזו נקמה ילדותית בפרקליטי המדינה, מעין רצון "להראות להם"? קשה להאמין, אבל גם קשה לא להאמין, כי לא נראית לעין סיבה אחרת.

אם ניקח למשל את בית משפט השלום בחיפה - כיצד היה מחליט לו קיבל פתק מרופא שהפרקליט מטעם המדינה נפל באופן פתאומי למשכב, או שיצא מהבית בדרכו לדיון ומכונית פגעה בו? ברור לגמרי שהשופט היה דוחה את הדיון, בוודאי לא היה מזכה את הנשים החשודות בעבירה קשה ובלתי אנושית. כלומר, אי-הופעה כשלעצמה אינה משמשת באופן רגיל סיבה למתן החלטות על-פיה.

באופן עקרוני, הנהלת בתי המשפט או נשיאת העליון אינם אמורים להתערב בשיקול-דעתם של השופטים בשטח, אבל כאן יש מקרה יוצא דופן החורג ממהלך הדברים הרגיל.

במקרה הזה, כאשר פרקליטי המדינה שובתים, היתה צריכה להישלח הנחיה לשופטים כיצד לנהוג. כמו, למשל, בקשה להימנע מקבלת החלטות המבוססות על היעדרו של נציג המדינה בדיון. אי-אפשר לסמוך במקרה כזה על שיקול-דעתו של כל שופט. צריכה להיות מדיניות אחת ברורה.

השביתה נמשכת עדיין, והיא עלולה להימשך זמן רב, ובהיעדר הנחיות ברורות יכולים להיגרם לציבור נזקים הן ברכוש והן בגוף.