נשיא ECB: "רכישות אג"ח באירופה יימשכו ברמה שוטפת"

טרישה: "הבנק המרכזי ינקוט בצעדים להגברת הנזילות באירופה" ■ "וול סטריט ג'ורנל": ספרד ואיטליה לוחצות על הבנק המרכזי האירופי לנקוט צעדים למנוע התפשטות משבר החובות

לא צפויה תוכנית "הקלה כמותית" נוסח אירופה, כך עולה מנאום נשיא הבנק המרכזי באירופה, ז'אן קלוד טרישה היום, לאחר הכרזת הריבית. טרישה אמר כי רכישת האג"ח של הבנק המרכזי תמשיך להיות ברמה שוטפת ואמר כי הבנק המרכזי באירופה ינקוט בצעדים להגברת הנזילות. טרישה סירב להתייחס בנאומו לספקולציות בשוק לגבי הגברת רכישות האג"ח ע"י הבנק המרכזי של אירופה. "המשקיעים צריכים להשתכנע בהדרגה", אמר.

טרישה פתח את דבריו בתיאור המצב באירופה ותמך בהחלטה להעניק חבילת חילוץ לאירלנד. נשיא הבנק המרכזי באירופה הציג את בעיות האשראי שעדיין ממשיכות להעיב על לאור האתגרים על רקע עליית הביקוש. טרישה ציין כי ציפיות אינפלציה באירופה מעוגנות היטב וצופה כי האירו יעלה בשיעור של 0.7%-2% בשנה הבאה. "בטחון העסקים באירופה נותר ברמה גבוהה" אמר טרישה, "ורמת הסיכון נשארה גבוהה".

טרישה הדגיש כי הכלכלה האירופית משתפרת ונתון מדד מנהלי הרכש במרחב האירו מעודד מאוד. עוד הוסיף כי מדד המחירים לצרכן באירופה צפוי להגיע ל-1.3% ב-2011 והסיכון לתחזית האניפלציה נותר מאוזן. טרישה הבהיר כי "רפורמה מבנית נדרשת הכוללת שיקום המערכת הבנקאית".

נזכיר כי בשווקים ציפו מטרישה להודיע על רכישות אג"ח ממשלתיות; יצויין כי לפני מספר חודשים, כאשר יוון עמדה במוקד סערת משבר החוב, הודיע טרישה על רכישת אג"ח ממשלתיות, אך ההודעה הייתה עמומה כיוון שטרישה לא ציין באיזה היקף יבוצעו הרכישות ואילו אגרות חוב יירכשו.

הבנק המרכזי באירופה הותיר היום (ה') כצפוי את הריבית על כנה בשיעור של 1%, תשומת הלב בשווקים הופנתה למסיבת העיתונאים שערך טרישה לאחר שהודיע על הריבית, בציפייה להכרזה על צעדים שיקלו על משבר החוב המתפשט באירופה.

ספרד ואיטליה, ששמן עלה לאחרונה כקורבנות הבאים של משבר החוב באירופה, לוחצות על טרישה לנקוט צעדים מוניטאריים מהותיים כדי להקל על החששות ממחנק אשראי באירופה וכדי לבלום את התפשטות משבר החובות.

בתחילת השבוע הוכרז על חבילת סיוע לאירלנד בהיקף של 85 מיליארד אירו, אך החגיגה בשווקים לא ארכה זמן רב. החשש עבר במהירות לפורטוגל, ספרד ואיטליה, שתשואות האג"ח הממשלתיות שלהן המשיכו לעלות. אתמול ניכרה רגיעה בשווקים הן בשל נתוני מאקרו חזקים שפורסמו בארה"ב והן לאור הציפייה להכרזה על צעדים נוספים על ידי ה-ECB

אולי רהאן, הנציב האירופי למדיניות כלכלית ומוניטארית, אמר אתמול כי צעדים נוספים של ה-ECB "עשויים לספק בסיס איתן להמשך פעולות הייצוב" של כלכלת אירופה. כריסטין לגארד, שרת האוצר של צרפת, הביעה גם היא תמיכה בנקיטת צעדים נוספים ואמרה: "אני מוקירה את התפקיד המרכזי של ה-ECB. האירופיים נחושים ומחויבים להגן על המטבע ועל גוש האירו".