יש חשמל באוויר: נולד שוק חדש של מטענים מיוחדים

העלייה בצריכת מוצרי אלקטרוניקה בידורית יצרה בלגן של כבלי חשמל שאמורים להטעין את המכשירים - סלולר, מצלמה, נגן מוזיקה וכו' ■ הבעיה: האבזור הנלווה והמחיר הגבוה - בינתיים

שולחן העבודה הפך בשנים האחרונות לערימה בלתי נגמרת של חוטים שתפקידם להטעין את שלל המכשירים והגאדג'טים שמסביב: המחשב, הטלפון הסלולרי, המצלמה, מכשיר הניווט, נגן המוזיקה ומוצרים נוספים. אוסף החוטים מציק, במיוחד כשאין היום תקן אחיד שיאפשר לטעון את כל המוצרים באמצעות אותו המטען.

דבר זה הוביל את השוק לפיתוח שיטת טעינה שונה - טעינה על גבי משטח, או בשמה המוכר יותר, טעינה אלחוטית, שמטרתה היא לייתר את ההתעסקות עם כבלי חשמל - למעט אחד, זה שמחבר בין המשטח המיוחד לחשמל. הטעינה אמנם נקראת "אלחוטית", בשל העובדה שהטלפון או הנגן לא מחוברים לכבל חשמל, אך מצד שני, הם חייבים להיות מונחים על-גבי משטח ההטענה.

מי שדחפה את הטכנולוגיה והיתה אחת החלוצות היא חברת PowerMat הישראלית, שהחלה למכור את המוצרים שלה לפני כשנתיים בעולם, אך עדיין לא בארץ. המשטח שמציעה החברה מאפשר לטעון עליו עד 3 מוצרים בו-זמנית, בהם טלפונים ונגנים של אפל, מספר מכשירי בלקברי ודגמים בודדים של מוטורולה ו-HTC.

כדי להטעין את המכשירים יש שתי אפשרויות: להשתמש בסוללה ייחודית או בנרתיק ייעודי למכשיר הטלפון. לאחר מכן, ניתן להניח על המשטח את הטלפון ולטעון אותו בצורה מיידית. בנגנים ובאביזרים כמו מכשירי GPS או מצלמות ניתן לחבר את המוצרים האלה עם כבל מתאם למשטח.

דורסל ואנרג'ייזר לצד פתרון ישראלי

גם בחברות אחרות עלו על הרעיון של טעינה באמצעות משטח מיוחד, והיום אפשר למצוא דגמים מתחרים בשוק. ענקית הסוללות ומוצרי ההטענה אנרג'ייזר מציעה מטען בשם qi inductive, שיצא לשוק בחודש אוקטובר השנה.

המוצר כולל משטח המאפשר הטענה של שני מוצרים בו-זמנית, והוא מתאים כרגע ל-iPhone 3G ו-3GS ולבלקברי 8900. מלבד זאת, ניתן להטעין עליו מוצרים אחרים באמצעות כבל USB. עלות המטען של אנרג'ייזר היא 330 שקל (90 דולר), ועלות הנרתיק ל-iPhone עומדת על 110 שקל (30 דולר).

דורסל מציעה אף היא משטח הטענה בשם myGrid, הקיים כבר כשנה בשוק. המוצר פועל בדומה לאנרג'ייזר עם מתאמים המתחברים לטלפונים של בלקברי, נוקיה ומוטורולה. עלות המשטח היא 240 שקל (65 דולר), והערכה כוללת את המתאמים לפי סוג הטלפון המבוקש. ערכת ה-iPhone עולה 390 שקל (107 דולר).

הרעיון של משטחים מיוחדים משפר את חוויית הטעינה, אבל הוא עדיין לא מתקרב לשלמות. גם המחירים שהחברות גובות הופכים אותו לתענוג יקר ולא מוצדק לרוב הקהל.

המשטח של PowerMat עולה 300 שקל (80 דולר), כשלסכום זה צריך להוסיף 150 שקל (40 דולר) עבור נרתיק או סוללה הכוללים את החיישנים עבור דגמי iPhone 4 ורוב הטלפונים האחרים. מי שרוצה לטעון גם את יתר המוצרים בבית, צריך להוסיף עוד 150 שקל (40 דולר). הסכומים הללו מתקבצים לעלות ערכת טעינה כוללת של 600 שקל.

לא תופס בישראל

תחום משטחי ההטענה לא מתרומם בישראל, ו-PowerMat מתקשה להכניס את המוצר שלה לארץ, דרך מפעילות הסלולר, החנויות פרטיות וגם היבואנים המקומיים שלא נראים מתלהבים. הסיבה היא בעיקר המחיר הגבוה, כשעל-פי הערכות רק המשטח של החברה אמור להימכר ב-500 שקל, בלי להתחשב בשאר ההוצאות הנלוות.

הניסיון הבודד להכניס את משטחי ההטענה לשוק הישראלי הגיע מחברת Pure Energy, אותה מייבאת לארץ חברת זמן אוויר. המוצר, שנמכר תחת המותג WildCharge, עלה 400 שקל. מנכ"ל זמן אוויר, דודו שלום, אומר כי "יש אצלי כמה מאות יחידות, אבל אין דרישה גבוהה לזה".

למה בעצם? זה הרי נשמע פשוט וקל. הבעיה הגדולה היא שבשביל להטעין את המוצר בשיטה של משטחי ההטענה, חייבים לרכוש לטלפון נרתיק או סוללה חדשה, הכוללים גם מכסה אחורי שונה מזה המקורי. כל התוספות האלה מגדילות את נפח הטלפון, גוררות את המשתמש להוצאות נוספות, ובחלק מהמקרים הנרתיקים חוסמים את יציאת ההטענה של הטלפון לחיבור למטענים אחרים, שנמצאים במשרד או ברכב. כל אלה הופכים את היתרונות של שיטת ההטענה לפחות אטרקטיביים.

בדרך לתקן אחיד

יש גם מי שמנסה לעקוף את המכשולים. יצרנית הסלולר פאלם, שנמצאת כיום תחת HP, השיקה בסוף 2009 משטח הטענה בשם TouchStone, המאפשר להניח את דגמי ה-Pre Plus עליו בלי לרכוש שום מתאם נוסף מלבד המשטח עצמו, שעולה 180 שקל (50 דולר). החיסרון הוא שמדובר במטען היכול להטעין רק מוצר אחד ברגע נתון, והוא חייב להיות טלפון של פאלם.

המשטח של פאלם מסמן את הכיוון בתעשייה זו. חוסר הנוחות של נרתיקים, סוללות ואביזרים שונים שיש לחבר לטלפון בשביל טעינה באמצעות המשטח הייעודי, אמור להיפתר באמצעות תקן בשם qi (מבטאים Chee , במשמעות של אנרגיה חיונית) של קונסורציום WPC, הקיים מסוף 2008.

הרעיון מאחורי התקן הוא לחייב יצרניות לשלב אותו בתוך המכשירים שלהן כבר בשלב הפיתוח, וכך להימנע משימוש בנרתיקים ושאר חפצים שאמורים להתאים אותם למשטחי ההטענה. התכנון הוא להציב משטחי הטענה במקומות ציבוריים, כמו שדות-תעופה ובתי-מלון ואפילו בתוך שולחנות בבתי-קפה או במשרדים, מה שיאפשר לאנשים להטעין את הגאדג'טים שלהם בקלות.

לאחר שאושר סופית ביולי השנה, אנרג'ייזר היתה הראשונה ששחררה לשוק משטח הטענה התומך בטכנולוגיה. חברות גדולות נוספות הן חלק מהקונסורציום - בהן דורסל, HTC, LG, פנסוניק, פיליפס, נוקיה, סמסונג, סוני אריקסון. מי שנפקדות מהרשימה הן PowerMat וגם HP Palm, כמו גם משטח ההטענה הנוכחי של דורסל. נראה כי מוצרים שייצאו עם תקן qi, עשויים שלא לעבוד עליהם.

חברה בולטת נוספת שאינה חלק מההתארגנות הזו היא מיקרוסופט. לפני כשנה התפרסם סרטון על מוצר טעינה בשם uPad שפיתחה השלוחה האסיאתית של מיקרוסופט. בסרטון נראה משטח טעינה הכולל צג המתחבר לאינטרנט בתצורה אלחוטית על מנת שיוכל להציג עדכוני חדשות ומזג-אוויר, בזמן שהמשתמש נמצא ליד המטען. ה-uPad הוצג כמוצר הטוען עכברים של מיקרוסופט, אבל אולי החברה מתכננת בעתיד להתאים אותו לטלפונים הסלולריים הפועלים על-גבי מערכת ההפעלה שלה.

עם מיקרוסופט ו-HP או אף בלעדיהן, השוק צמא לשיטות הטענה חדשות שיפתרו אותו מכבלי החשמל. הולכים וגוברים הסיכויים שכבר בהכרזות הקרובות של מכשירי סלולר וגאדג'טים אחרים יופיע עליהם הלוגו של qi. וכשהמוצרים יתחילו לצאת בקצב סדרתי לשוק, המחירים של משטחי ההטענה יהיו חייבים גם לרדת.

11
 11

הייטק
 הייטק