הבדיחה הגדולה בתולדות הכדורגל

רוסיה 2018, קטאר 2022. מה משותף למארחות המונדיאלים שחגגו בשבוע שעבר בציריך? שתיהן קיבלו את הציון הנמוך ביותר מפיפ"א עבור ההצעות שהגישו

בסביבות 16:30 שעון ציריך הוציא ספ בלאטר את המעטפות. על הראשונה נכתב "רוסיה 2018", השנייה הכתה את כולם בהלם - "קטאר 2022". והחגיגה ביום חמישי בציריך סוכמה בעיתונים בין שתי הכותרות הבאות: "הבדיחה הגדולה בתולדות הספורט" ("'דאגבלאדט" הנורבגי), ו"קטסטרופה" ("הבילד" הגרמני). האם עד כדי כך מדובר בהצבעה גרועה ומבישה?

במלה אחת: כן.

***

ההחלטה של הוועד המנהל של פיפ"א לתת את האירוח לרוסיה ולקטאר היא קודם כל החלטה נגד קהל הכדורגל. לא נגד צופי הטלוויזיה, חלילה, שהרי מהם מגיע הכסף הגדול. עליהם חשבו, ושעות שידור המשחקים ברחבי העולם יאפשרו מקסימום צופים בפריים-טיים (מי צריך להסתבך עם מונדיאל בארה"ב שישוחק בלילה?). אוהדי הכדורגל שנוהגים לנסוע עבורו מאות ואלפי קילומטרים ולשלם הון תועפות עבור הזכות לראות משחקים משמימים בדרך כלל, הם חסרי חשיבות לפיפ"א. ברוסיה הם יהיו חשופים למרחקים ענקיים בין האצטדיונים, לשינויים אקלימיים דרמטיים בין האזורים השונים במדינה, ולמדינה שלא דוברת שפות זרות.

בקטאר יוכלו האוהדים רק לעשות את המסלול מלון-קניון-פאן זון-אצטדיון וחזרה. להסתובב לבד בחוץ זו לא אופציה ב-45 מעלות. קצת יותר חם מבאילת, בצירוף של לחות תל-אביבית. אלא אם כן ימציאו עד אז בקטאר מייבשי ענק ידידותיים לסביבה שינשבו את הלחות למדבר. או שפרנץ בקנבאוור יזיז משהו בדרישתו מסוף השבוע לערוך את מונדיאל קטאר בחורף. מצד שני, מאחר והמטרה לשמה המונדיאל מתכנס באמירות היא של תדמית, אולי האמיר יסדר משהו לתיירים. אולי יבואו פחות, בגלל האפשרות לראות שני משחקים ביום. הרי המרחק בין כמה מהאצטדיונים הוא מרחק הליכה...

בכל אופן, בולט לעין שאת המונדיאלים הבאים יקיימו במדינות עם הכי פחות תשתיות מוכנות. גם קטאר וגם רוסיה זכו בציון הנמוך ביותר למונדיאל אותו יארחו, מבין 9 ההצעות שהונחו על שולחנה של פיפ"א. את הציונים חילקה הוועדה להערכה טכנית של המועמדות של פיפ"א. אבל ברור שרוב המצביעים כלל לא קראו את הדו"ח הארוך. למה אם כן נבחרו השתיים? התשובה הפשוטה היא כסף. רוסיה מבטיחה 40 מיליארד דולר השקעות בתשתיות, בין השאר באצטדיון של 425 מיליון אירו בסט. פטרסבורג. ברור ש"שבבים יפלו" בדרך, ושעסקאות יפות צפויות לחברי משפחת הכדורגל וידידיהם בתעשייה.

גם קטאר מבטיחה השקעות ענק, ואת האצטדיונים שיפורקו מיד אחרי המשחקים היא תהפוך ל-22 אצטדיונים קטנים למדינות מתפתחות - עוד עסקה נחמדה לנציגי אותן מדינות. קטאר מבטיחה שעסקי הכדורגל יצמחו ב-14 מיליארד דולר עד 2022 רק עקב הצמיחה במזרח התיכון בצמוד להכנות למונדיאל.

נשיא פיפ
 נשיא פיפ

בלאטר, אתה רציני? (צילום: רויטרס)

סיבה נוספת נעוצה באופן ההחלטה המוזר: אפילו בלאטר הודה, שזו היתה טעות לקיים בחירה לשני מונדיאלים במקביל. כך נוצרה העסקה, עליה דיווח מיכאל זן-רופינן, מנכ"ל פיפ"א לשעבר, בין ספרד/פורטוגל וקטאר. אבל יש עוד סיבה, מפתיעה. הנה טענה אבסורדית: בפיפ"א לא יודעים שהם מושחתים. מכל השיחות שניהלתי בשבוע האחרון בציריך, מסתבר שאנשי פיפ"א באמת חושבים שהם פועלים למען הכדורגל. ההסתאבות במגדלי השן שלהם מערפלת את הקשר למציאות. עבורם ההחלטה היא עבור פיפ"א, ופיפ"א זה הכדורגל. זו המשפחה. ועסקים גם סוגרים בתוך המשפחה, ובטח לא מדווחים עליהם לתקשורת. הרי הם לא מרוויחים מהיותם חברי ועד, אז מה כבר קרה אם הם סגרו עסקאות עם חברים אחרים תמורת כסף? זה לא שוחד, זו תמורה עבור עשייה כלשהיא, ולו הצבעה.

יותר מכך, במסדרונות הארמון האקסטרווגנטי בטוחים שהכל לטובת האנושות והעולם. הרוסים למשל ניצלו זאת, כדי להחדיר למצביעים טוב את התחושה, שהצבעה לרוסים היא עשיית צדק ועשיית היסטוריה. אפילו הקטארים הצליחו בכך. המצגת שלהם היתה ראי לעבודה המעולה שהם הכינו וביצעו בחודשים שלפני. מי שהצביע עבור קטאר, שפקחי פיפ"א כתבו "מונדיאל במדינה הוא סיכון בריאותי", עשה זאת כשהוא חושב שבכך הוא יוצר מזרח תיכון חדש, מתקדם, גאה. העיסוק הישיר וההגון בנושאים כמו זכויות האישה, והקונפליקט עם ישראל, הוסיף לתחושה שמדובר בחלק של העולם שהוזנח עד היום, אבל בזכות המונדיאל הוא בדרך להיות מרכז שלקוח מדמיונות המדע הבדיוני. אם מצרפים לכך את תחושות הקיפוח והרדיפה של נציגי העולם השלישי לשעבר, שהפך בשנים האחרונות לבעל המאה ובעל ההחלטה, אפשר פתאום להבין את הבחירה.

***

בפיפ"א לא אוהבים את סדר העולם הנוכחי, או מדינות מסודרות כמו ארה"ב ואנגליה. זה לא שהשחיתות היא חדשה. כמו שגידו טוניניו, לשעבר ראש מחלקת השיווק בפיפ"א, הסביר, לתדהמת הקהל הגרמני כי "גם במועמדות ל-2006 לא היה הכל כשר". טוניניו גם הבהיר, שזו ליגה אחרת לגמרי מהשחיתות בוועד האולימפי למשל. "הסכומים שבהם מדובר, מאות מיליונים, זה עולם אחר".

לכן, גם התקווה שבעקבות הזעזוע משהו ישתנה בפיפ"א היא רעועה. בלאטר רק מרגיש יותר מתמיד כאפיפיור של הכדורגל. סר קית' מילס, יועץ בתחום, אומר: "מי שנכנס לתחרות לומד את הכללים שלה. מי שלא מסכים לכללים, שלא ייכנס".

אבל קודם כל יש בחירות במאי לראשות פיפ"א. פוטין הבטיח סיוע לבלאטר. גם האמיר. מה חשבתם? להתראות בציריך בעוד שמונה שנים.