פסגת שרי האוצר באירופה: האם תוגדל קרן הסיוע ל-PIGS?

במפגשם, שרי האוצר צפויים לאשר את חבילת החילוץ לאירלנד בהיקף 85 מיליארד אירו ■ ידונו גם במצבה של פורטוגל

שרי האוצר של האיחוד האירופי מתכנסים היום (ב') בבריסל לדון במשבר החוב, כשבלגיה טוענת שקרן החילוץ שהוקמה בגוש האירו, בהיקף 750 מיליארד אירו, צריכה לגדול על מנת להיאבק בהתפשטות המשבר.

שר האוצר הבלגי, דידיאר ריינדרס (Didier Reynders), אמר לעיתונאים בסוף השבוע שהקרן עשויה להתרחב אם השרים יחליטו להשיק מכשיר גדול יותר וקבוע, כאשר הנוכחי יפוג."אנו צריכים להגדיל את סכום הכסף הכולל בשביל המנגנון הקבוע", אמר, ובכך ביטא דעה שמנוגדת לזו של אנגלה מרקל וניקולא סרקוזי.

קריאת השר הבלגי מגיעה על רקע דבריו של נשיא הבנק המרכזי באירופה, ז'אן קלוד טרישה, הקורא למדינות להסדיר את התקציב הפנימי. בהתייחסו לאפשרות של הגדלת תזרים המזומנים של קרן החילוץ אמר טרישה כי נדרשים אמצעים איכותיים וגם כמותיים.

בחודש שעבר הסכימו מנהיגי האיחוד האירופי ליצור מנגנון שיקל על משבר החוב באירופה ויאפשר מחזורי חוב של מדינות משנת 2013 ואילך, לאחר שהמדינות עמוסות החובות יפחיתו את הגירעונות שלהן. משקיעים משערים שהמדינות עמוסות החוב לא יצליחו לצמצם את גרעונותיהן במהירות מספקת.

שר האוצר הבלגי רייינדרס הוסיף שקרן המטבע הבינלאומית תומכת במנגנון גדול יותר. ראש הקרן, דומיניק שטראוס-קאהן, יצטרף למפגש היום. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אתמול שהקרן תבקש מהאיחוד להגדיל את הקרן, לטובתן של המדינות הנאבקות, ובנוסף, תמליץ שהבנק האירופי המרכזי ירכוש עוד אג"ח ממשלתיות.

אישור הסיוע לאירלנד

במפגשם, שרי האוצר צפויים לאשר את חבילת החילוץ לאירלנד, בהיקף 85 מיליארד אירו, במטרה לעזור לייצב את המערכת הבנקאית במדינה, כמו גם לצמצם את הגירעון התקציבי שלה. השרים ידונו גם במצבה של פורטוגל. "אנו צריכים כעת למצוא תרופה לפורטוגל, לראות אם היא זקוקה לה, אם לאו. נעקוב אחר המצב בשבועות ובחודשים הבאים", אמר ריינדרס.

התשואה העודפת שהמשקיעים דורשים על החזקתן של אגרות החוב הפורטוגזיות ל-10 שנים מעבר לתשואות על הבונד הגרמניות, נפלו ב-3 בדצמבר מתחת ל-300 נקודות בסיס שהם 3% פער, לראשונה מאז אוגוסט, לאחר שנגעו ב-428 נק' בסיס ב-29 בנובמבר. התשואה על האג"ח האיריות ל-10 שנים הצטמצמה, ועל האג"ח הספרדיות ל-10 שנים נסגרה על 5.1%.

בבלגיה, הפרמיה על אג"ח ל-10 שנים ע לתה ב-30 בנובמבר ל-133 נק' בסיס, מה שעשוי לאות שהמשבר מתפשט למדינות בליבו של אזור האירו. שר האוצר הגרמני, וולפגנג שוובל, אמר לעיתון "בילד" הגרמני, בראיון שהתפרסם היום, כי השווקים הפיננסיים "בוחנים האם המבנה של האירו יחזיק מעמד". לדבריו, פיצול גוש האירו יהיה יקר יותר מאשר חבילת הסיוע הנוכחית.

האם ספרד היא הבאה בתור? "וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי הלחץ הקיים על ראש ממשלת ספרד הוא גבוה לשדר עסקים כרגיל למרות הקשיים. האנליסטים סבורים כי כל התערבות פיסקלית של האיחוד האירופי תהווה טריגר להקדמת הבחירות בספרד. עוד מעריכים כי אם יערכו בחירות בספרד בזמן הקרוב, לראש הממשלה הנוכחי אין סיכוי לזכות. על רקע הגזרות החדשות בספרד לקיצוץ מערכת הפנסיה ועל רקע המסר לקהילה הבינלאומית שספרד היא לא יוון או אירלנד, ראש הממשלה מתקשה ליישם את הרפורמה. "ספרד לא תזדקק לשום סיוע של האיחוד האירופי", אמר ראש הממשלה הספרדי כשהוא דוחק במשקיעים לראות בספרד מדינה אטקרטיבית בטווח הארוך יותר.