שהגרמנים ישלמו: תשואות אג"ח גרמניה עולות בשל המשבר

בלומברג: גרמניה סוחבת על גבה את מדינות ה-PIGS - ונכווית על ידי עלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות שלה

גרמניה משלמת על החטאים של מדינות ה-PIGS: בהשוואה לאג"ח הממשלתי של ארה"ב, התשואות של האג"ח הממשלתי של גרמניה עולות עקב הזרמות הכספים שלה למדינות הפריפריה עמוסות החובות. זאת, בזמן שמנהיגי מדינות ה-PIGS אינם מצליחים להרגיע את המשקיעים, מה שגורר עלייה בתשואות האג"ח של אותן מדינות ויוצר "מרדף" אחר הקורבן הבא.

הכלכלה החזקה באזור, גרמניה, היא זו שהמשקיעים רואים בה כזו שתאלץ לחלץ את מדינות אירופה מהמשבר אליו נקלעו, דבר שגורם למשקיעים לחשוש שגם היא תאבד מיציבותה, אם כי עד עכשיו אין לכך תימוכין בנתונים המאקרו-כלכליים או בשווקים.

התשואות של אג"ח ממשלתיות ל-10 שנים של גרמניה צפויות להיות גבוהות יותר מהמקבילות שלהן בארה"ב - לראשונה מאז יוני 2009 - בגלל החשש שגרמניה תאלץ לשאת בנטל גדול יותר מהמצופה על-מנת לשקם את כלכלת היבשת.

ההבדל בין השתיים הצטמצם ל-7 נק' בסיס בלבד (0.07%) ב-29 לנובמבר, לעומת 90 נק' בסיס באפריל השנה, לאחר שהתקבלה ההחלטה לגבי חבילת סיוע לאירלנד בשווי 85 מיליארד אירו.

תשואות האג"ח הממשלתי של גרמניה היו ביחס זהה לאלה של ארה"ב כשקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, דחפה כדי להגביל את הסיוע של הבנק המרכזי באירופה, ונשיא הבנק, ז'אן קלוד טרישה, איכזב משקיעים כשהוא לא הודיע על אמצעים חדשים לשיקום הכלכלה. בינתיים בארה"ב, הנשיא ברק אובמה, הנהיג גרעון של 1.4 טריליון דולר כדי לזרז את הכלכלה ולמנוע מסקטור הבנקים והרכב במדינתו מלהתמוטט.

האג"ח הממשלתיות הגרמניות מאכזבות למרות שכלכלת גרמניה בצמיחה מהירה יותר מזו של ארה"ב והחוב שלה קטן יותר. התמ"ג הגרמני צפוי לצמוח ב-3.5% ב-2010 עם גירעון תקציבי של 3.75% מהתמ"ג, כך לפי התחזית הכלכלית של סוכנות הידיעות בלומברג. לעומת זאת, ארה"ב תצמח ב-2.7%, עם גירעון תקציבי של 9% מהתמ"ג.

"ה-ECB (הבנק המרכזי האירופי) וקובעי המדיניות באירופה לא למדו מהניסיון של ארה"ב, שצריך להתמודד עם הבעיות האלה באגרסיביות, במהירות וביעילות. אם לא, המצב רק ילך ויחמיר", אמר ג'יימס כהן, אסטרטג אג"ח ראשי בבנק וולס פרגו האמריקני. "הפחידו את המשקיעים הרחק משוקי האירו".